Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Återförsäljartråden

  • Senaste köp, värderingar och samlardiskussioner om Sega
Senaste köp, värderingar och samlardiskussioner om Sega
 #3236  by Rotmosträdet
 
Här diskuterar vi butiker som sålde SEGA-produkter förr i tiden.

Min första fråga är som följer:

Vilken butik satte på dessa klistermärken som visar antalet spelare, har nog aldrig sett dem innan.
Attachments:
IMG_0443.JPG
IMG_0443.JPG (410.52 KiB) Viewed 24539 times
 #3277  by Janone
 
Aldrig sett dem tidigare heller.

Vad sägs om att vi börjar lista butiker vi själva köpte spel i som yngre om de intresserade medlemmarna skjuter in sina butiker så kan vi ju kanske få ihop en ganska skön lista. Benämningen skön eftersom det på den tiden fanns mycket fler småhandlare och inte bara multinationella företag. :P

Jag handlade mina MD spel på uteslutande ett ställe.

Möllers ur och optik i lilla Åtvidaberg
Bodde utanför så det var enda chansen. Att innehavaren är en ockrare av hög klass och tog minst sagt nypris för beggade spel och gav fruktansvärt låga inbyten är en helt annan historia.

Preem Åtvidaberg
Eller förresten, när Preem sålde ut sina gamla hyrex så köpte jag och brorsan varsina spel där också...han köpte Streets of Rage 2 och jag köpte Robocop 3....vi vet alla vilket spel som är bäst av dem! Robocop!!!!!! :oops:

Sedan är det klart att man dregglade gott över spelen på Stor & Liten i Gallerian (sthlm) när man var på besök, men jag handlade aldrig där.

Spel & Teleshopen Linköping
Vet att Spel & teleshopen i Linköping var en av de tidiga butikerna som började med spel. Rolig kuriosa från den butiken är att butiken återfötts många gånger genom åren efter uppköp och anslutningar till kedjor osv men telefonnumret till butiken har alltid varit detsamma. :) Spel & Tele - Tradition - Nordic Games - Tradition igen - Eb Games - Gamestop.
 #3336  by Zebbe
 
Jag handlade pa Games 'r' Us i Taby Centrum, som senare blev Game och var deras forsta butik. Minns typ inget av den dock. Handlade ocksa mitt Elitserien 96 pa Stor och Liten som senare blev BR Leksaker. Minns att jag spelade Sonic 3 tror jag det var i den butiken. Annars var det mest Spelia pa Valhallavagen i Stockholm. Helt hutlost inbytarsystem dar liksom namnt ovan det fanns beggade spel till nypriser, t.ex. Virtua Racing. Blev dock trots detta en hel del inbyten eftersom man hade sa daligt med pengar osv. Kommer ocksa ihag TV-spelsborsen nara Plattan, dock inte mycket. Minns att de hade typ ingenting sista tiden, bl.a. en los kassett for Phantasy Star for 250 kr, haha. Annars sa kopte jag sa sent som for ett par ar sedan ESWAT i en butik som hette Games and Books i Alvangen utanfor Goteborg innan den hade konkat igen nar jag var dar sist vid Retrospelsmassan i varas :(. Och det har blivit ett eller ett par spel pa Super Motaro, mest for att visa stod till nagot jag verkligen gillar och vill ska finnas kvar.
 #3345  by Janone
 
Skriv gärna vart era butiker ligger, Nisses säger ju inte så mycket! ;)

Jag lägger in info om de butiker som jag känner till, både aktiva och numera nedlagda.

GameShop (inte att förväxla med den i Sthlm även om de använde samma "donuts" på skivorna osv) hade tre butiker. Den första öppnades under ett annat namn (som jag glömt) i Norrköping, därefter öppnades en i Linköping och sist en i Motala. Ägaren fick något företagar pris i Norrköping som årets Entreprenör eller så i början.

En massa fuffens verkar ha dolts dock, butikerna stängdes en efter en och till slut tror jag att ägaren flydde utomlands. Vet att jag hittade pirat gb spel (nya inte begagnade) i deras butiker, kontaktade Bergsala och de sa att den kunden kommer ALDRIG få handla av dem igen. :P Jag försökte naivt påpeka det för den ansvarige i butiken eftersom jag inte trodde de var medvetna om det men han viftade bort mig och tittade på mig som att han ville kasta ut mig med våld.
 #3348  by NGF
 
Köpte flesta spelen på ett ställe som hette Lekia, vet inte om det var en kedja eller bara en ensam buik med det namnet. Hur som helst hade de en ganska rejäl spelhörna med både MD, SNES och även ett låst glasskåp med Mega-CD och Neo Geo som man stod och stirra in i och dreglade över :lol:
 #3351  by NGF
 
Lekia låg i Länna (Huddinge kommun). Köpte min Mega Drive där kommer jag ihåg nu också :)
 #3352  by NGF
 
Någon annan än jag som saknar Stor&Liten i Stockholm? Vilka minnen man har från Gallerian! Det fanns väl någon på söder med? Någon i Stockholmstrakten som vill dela några minnen från dessa? :) Jag minns att de hade stora burar med prissänkta spel man kunde gräva. Alltid lika roligt att hitta något bra spel där i!



BTW har ni väl sett att de har återuppstått? http://www.storochliten.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
(varumärket har förvärvats av Kidsplay AB).
 #3354  by Batman666
 
Var aldrig i Stor & Liten i Stockholm, dock köpte min far SMS:en från Stor & Liten i Göteborg 1989 så jag har kärt minne från kedjan. Stor & Litens garantiklistermärke finns fortfarande kvar under maskinen, tror inte den gäller längre :mrgreen:

Rea hinkar/bur/hyllor är annars alltid där ens spel kom från. Tror min familjs första fullprisköp kom först vid 14 års ålder när jag fick NHL '98 som födelsedagspresent kort efter releasen.

Varför köpa ett spel för fullpris när man kan köpa flera för samma pris? [thumbup]
 #3370  by NGF
 
Så var väl lite mentaliteten hos de som höll i pengarna hos mig med, särskilt populärt var det med samlingar med fler spel än ett.
 #3381  by Rotmosträdet
 
B&W, Väla, Helsingborg
SJUKT GRYM SPELAVDELNING. Ett helt hörn med bara spel, musik och film. Minns mest spelen. Spelade Columns på ett MD-demotorn och var INTE imponerad (jag var ju NES-kille). Varför demade de så dåliga spel kan man undra. Truxton eller vad som helst och man hade ju varit fast. De hade många glasmontrar man dregglade framför. Köpte Mega Man 2 här minns jag. De demade C64 också minns jag, vilket nog inte hör till vanligheterna.

Expert, Värnamo
Tror denna butik finns kvar. De hade video & speluthyrning. Hyrde ut både NES och MD. Stort utbud men dyr vill jag minnas.

Leksaksbutik, Värnamo
Den stora centralt i stan, snett mittemot Expert. De hade bl.a. en M82:a som stod inställd på bara några minuter, irriterande!! Tror de flyttade senare, min kusin och jag lirade Moonwalker länge, länge inne i butiken (om det nu inte var en annan leksaksbutik i Värnamo).

Stigs Musik, Örkelljunga
Typisk liten Tv-butik som profilerade sig med musikinstrument också. Finns kvar under Euronics. Minns aldrig att de hade speciellt mycket TV-spel förutom en sån där billighetslåda. Förbokade dock mitt SMB3 där och fick Faxandu-T-shirten! :)

MK Data, Örkelljunga
Datorbutik som även sålde spel. Måste haft mycket dålig reklam, jag visste inte om det t.ex. Klampade in där en dag runt 2000 och såg att de hade hyrt ut Saturn, vem anade det!?! Köpte rubbet för runt 2000:-, 2 enheter, Saturn-väska + kanske 30 spel m.m. Sålde även PS1, PS2 och PC.
 #3395  by Batman666
 
Hmm, minns fan inte vart man kan ha köpt spel från. Platser och butiker fastnade inte för en som liten, var spelen som var det intressanta. Men av de jag kan minnas:

Måste ha varit ett par SMS spel man köpte från Stor & Liten 1989-90 före man flyttade från Göteborg.

Sedan vet jag att man köpte några SMS spel på Toys 'R Us några år senare i mitten av 90-talet, måste ha varit i Göteborg också.

Tror jag köpte något SMS spel från Halens i Borås vid något tillfälle. Kan ha blandat ihop butiken, men var en klädbutik i Borås iaf och det var inte Ellos. Josefssons?

Jag minns inte vart man köpte första Mega Driven och spelen man hade till den, men minns vart man köpte sin andra MD konsoll. Slutet av 90-talet köpte jag den vid någon liten elektronikbutik som fanns vid Trestadscenter i Vänersborg. Var ett av mina favoritköp, de sålde av sitt gamla lager så man köpte en helt ny MD med diverse spel till ett vrakpris.

Vill även minnas att man köpte något SEGA spel från Klädkällaren återigen i Göteborg. Minns inte om det var MD eller SMS dock.


Edit: Bogart (som nu är hemmakväll) videobutik i Trollhättan hyrde ut mega drives och spel och kan ha möjligtvis hyrt ut SMS också före det men det vet jag inte om det stämmer. Enda anledningen till att jag känner till det var för att jag hade en polare som ofta hyrde MD med FIFA eller NHL serien och spelade. Med tanke på hur ofta han hyrde den så hade han nog betalat mer än väl för en egen.
 #4370  by stattin
 
I sundsvall så fanns det en butik som hette Games and Comics (storgatan 31), dom hade jäkligt mycket spel på en väldigt liten affärsyta samt en källare full med gamla serietidningar. Dom hade också mycket import av utländska speltidningar så som Electronic Gaming Monthly (EGM) och en massa annat skoj. Sen byggde gamla Ikano huset om och G&C Flytttade dit ut, eller dom fanns både i stan och ute i birsta ett tag, men sen la dom ner i stan, nått år senare la dom ner i birsta också.

Rocks flyttade in därefter eller var det nån butik där imellan, kommer inte ihåg, och dom hade rätt gott med spel dom också.

Annars var det ju Lekia ute i birsta (idag tror jag den heter lekplaneten) också hade vi ju lek och hobby (tror jag den hette och jag är inte säker på om dom ingick i lekia eller lekplaneten, fanns på kyrkogatan).
 #4797  by Martin
 
Hehe, Nisses var jag också på mycket förr när man gjorde utflykter till Hässleholm. Fanns även ett kort tag en spelbutik i gallerian Snapphanen. Det var en stor sak eftersom jag tidigare var tvungen att åka till Gameland i Malmö om jag ville byta in och köpa begagnade spel. Nu var det bara en kort tågresa till Hässleholm. Senare började ju även butikerna i Kristianstad med begagnat.

Butiker jag minns i Kristianstad (min uppväxtstad), det var mycket Nintendo...

Axelins
Här hyrde man NES. Sålde aldrig Sega.

Arnes
Sålde mycket NES. Kidsen hängde här för de hade demoställ och stort sortiment.

Eks radio (numera del av Euronics)
Också stora på NES och SNES. Slutade helt med spel och var aldrig med på Playstation-tiden.

Ur & Penn
Även dem stora på NES under 80-talet. Skulle väl säga att det var här, Eks eller Arnes man köpte sina spel.

Domus
Hade väldigt mycket hemdatorer och Atari 2600, men även ett sånt där NES-demotorn med flera spel i sig (glömt namnet på det, M60 eller något sådant, orkar inte googla nu). Men de hade det inställt på automatiskt spelbyte efter 60 sekunder eller något sådant. Så i många spel hann man knappt börja spela förrän det bytte.
De växte senare på Nintendo, i synnerhet när Ur & Penn slutade med spel samt Arnes och Axelins lade ner. Tog även in Sega när Sonic blev populärt. Runt 92-93 hade de en mäktig spelavdelning. Två stora demotorn från Nintendo där man hade en NES på ena sidan och en SNES på andra samt varsin Game Boy på kortsidorna. Totalt hade de alltså 2 st. NES, 2 st. SNES och 4 st. GB igång! Samt en Mega Drive-demotorn.
Minskade sedan ner spel år för år. Sista var N64, de sålde aldrig PS2.

Leksakscity
Hade ganska mycket Master System, men ganska snabbt tog NES över. Från att båda system haft varsin 90 cm-sektion så minskade Mastern till en realåda, medan NES fick tre 90-sektioner. BR köpte butiken och den tömdes (alla rollspel från Äventyrsspel dumpades ut). Reklammaterial slängdes i en container, jag hoppade ner i den och tog snabbt SMB3-skylten.

Åhlens
Blev stora i och med PC, men sålde en del SNES och MD under tidigt 90-tal. Hade ett SNES-demotorn.

Hobbybutiken på norr
Liten butik som sålde tennsoldater (ej roliga Games Workshop, bara gamla mossiga gjutformar) och radiostyrda bilar. Hade ett Sega-sortiment, hade ganska bra priser, men var aldrig up to date med nyheter. Var sällan där.

NyData
Butiken jag jobbade i från 94-99. Kom från radiokedjan Nymans som delade upp för att expandera. Körde mycket hemdatorer och hade enbart Sega till en början. Riktigt stora på Mastern och Mega, antagligen störst i stan. Hyrde även ut MD. När jag började där så expanderade jag med Nintendo och begagnade spel. Sålde även mycket Saturn, hade demoställ på McDonalds och körde kampanj på brickunderläggen. Men det blev tufft när de nya NHL och FIFA såg dåligare ut på Saturn än Playstation och sedan inte alls kom i nya årgångar. På mindre än ett år sålde vi dock fler Dreamcast än vi sålt Saturn. Butiken såldes 2000 till JME Data som slängde ut allt som hade med tv-spel att göra. Jag fick Game Gear-stället som räddades av min gamle chef, men kunde inte ta hand om Saturn- och Mega-demotornen som hamnade någon annanstans. Jag befann mig i Sthlm och kunde inte be honom lagra allt privat.

Spelgrottan
Dök upp i strax innan lanseringen av Playstation. Tog snabbt andelar på begagnat från NyData och var duktiga på Playstation (NyData var med lojala Sega och satte Playstation i bakre rummet, medan Saturn stod vid entrén :) ). Stängde 2000. Hade även en butik i Höör. Gamle ägaren jobbar numera som butikschef på Game i södra Sverige. I samma galleria (Generalen) öppnades för ett par år sedan en Gamestop, tråkig och själlös.
 #4798  by HVQ
 
fin lista martin

kan fylla på med Spel-Paradiset i Norrköping (Knäppingsborgsgatan 9). Har ett NHLPA Hokey 93 köpt där.
 #4799  by Rotmosträdet
 
...men kunde inte ta hand om Saturn- och Mega-demotornen som hamnade någon annanstans.
Kan du höra med chefen om de står i någon gammal lada i Skåne?

Rolig läsning Lindell.
 #5088  by Martin
 
Rotmosträdet wrote:
...men kunde inte ta hand om Saturn- och Mega-demotornen som hamnade någon annanstans.
Kan du höra med chefen om de står i någon gammal lada i Skåne?

Rolig läsning Lindell.
Tyvärr hamnade det nog på tippen, skänktes bort eller såldes. Han tog dem inte, så det var de nya JME-ägarna. Det var så mycket att hantera under en kort tid. Dreamcast-tornet tog Brio till en annan butik.