Forumet för dig som älskar Sega! 

  • När tankarna om inriktning/försäljning slår till

  • Senaste köp, värderingar och samlardiskussioner om Sega
Senaste köp, värderingar och samlardiskussioner om Sega
 #3471  by ManiaC
 
hmm allt säljande av samlingar här och där, nesdb, medmera.. smittar av sig.

Senaste dagarna har jag bara gått och tänkt, sälja, inte sälja, sälja, inte sälja, sälja, inte sälja.
Kommer dock inte fram till något svar haha.. Dock gäller det isåfall inte allt utan att ändra inriktning till de spel jag faktiskt gillar/kan tänka mig att jag kommer att spela. Eller titlar som på något sätt har ett nostalgiskt värde för mig / klassiker!

Har sorterat de flesta spel som är hemma efter 3 kategorier ifall de skulle luta åt ett sälj..
Titlar som ska behållas = 82st

Titlar jag är osäker på som isåfall testas om jag finner tycke för dem = 49st

Titlar som faller bort ur samlingen isåfall = 75st + lite till som är på ingång..

alltså runt 120-130 potentiella offer för försäljning......

Bråkar med min egen hjärna och tankar fram och tillbaka^^ Skulle inte orka sälja allt för sig så skulle bli som klump isåfall och frågan är om jag får tillräckligt för tycka det är lönt/värt att ge upp dem... Skulle isåfall rikta in mig på rares och KUL lir och istället bredda mig till fler konsoler och göra samma sak där, dvs spel man har relation till...


Äsh, börjar bli galen här, spärra in mig :mrgreen:

Känner ni någon gång så här? Hur gör ni när/ om dessa tankebanorna går på fullvarv och aldrig kommer fram till ett svar :?:
 #3472  by Otherworld
 
Inte sälja!! :P

Jag har faktiskt aldrig tänkt tanken på att sälja min samling, definitivt inte min MD samling. Innan jag la upp min säljtråd med MD dubletter här om veckan, så hade jag bara sålt 4 spel i hela mitt liv. Tror faktiskt att jag aldrig kommer sälja min samling. Men så är jag en hoarder med :P
 #3473  by NGF
 
Ibland hittar man godbitar som man inte har kört förut, provspela alla spelen innan du säljer något :)

Annars tycker jag du tänker helt rätt, man satsar på spel som man gillar/har nostalgiska känslor för/verkar bra/gillar musiken på/osv. Men ibland slinker det ner någon bonus.

Att hitta någon som köper hela paketet med hundratals spel tror jag du inte hittar här om det inte är någon som just har börjat samla. Köper man större paket får man en massa dubletter som man måste sälja vidare sen istället..

Varför dessa tankar? Har det börjat svämma över? :lol:
 #3474  by Janone
 
Tror att alla kommer brottas med den tanken förr eller senare. Sen så eldar ju sidor som den här på ens samlargener och viljan att skrapa ihop en komplett svensk samling osv trots att jag definitivt aldrig skulle spela dem. :P hehe...Jag kan nog gallra ur ungefär hälften utan att jag skulle sakna de spelen i samlingen.
 #3475  by Rotmosträdet
 
Jag köper! :D

Ångrar dock inte att jag sålde mina NES-spel. Det tillhör samlandet att man vill bli av med allt ibland.
 #3476  by Zebbe
 
Jag har aldrig tankt salja min samling. Ar helt OCD p.g.a. mitt MD-samlande, maste ha alla dyra/rare grejer och allt jag gillar. Dock inte alla spel. Skulle jag salja innebar det att manga ars samlande skulle vara ''forgaves''. Vill ha allt kvar, det ar nagon slags stolthet att ha den i sin ago med allt hart arbete som ligger bakom den. Mitt stora problem ar istallet att jag inte koper nagot till andra konsoler. Gar miste om hur mycket som helst, men skulle jag borja kommer mitt OCD igen och ruinerar mig och tvingar mig kopa en massa rare skit jag egentligen inte vill ha. Helt vansinnigt, men sa ar det. A andra sidan missar jag typ allt vad galler andra kulturformer ocksa, sa skit samma egentligen.
 #3477  by ManiaC
 
Ah alltså jag kommer aldrig ( säger jag nu iaf) sälja dem titlarna jag gillar och eller har nostalgiskt värde... Och jag kommer ju isåfall fortsätta samla in titlar jag tycker är bra / rare. Och dessutom börja köpa på lite titlar man tycker är bra på andra konsoler..

Det är alla andra spelen, mkt sporttitlar och många andra spel som jag aldrig fastnat för som tankarna kommer. Vad ska jag med dessa spelen till om jag inte känner någon relation till dem eller någonsin kommer spela dem.. Mer än att nå ett full pal set,, det är det enda syftet att behålla dem jag kan komma på... Och då tänker jag, vad händer när jag når ett full pal set? det kommer nog inte kännas lika roligt när man väl har det som när man samlade till det iaf..

Och samlingen kommer ju inte bli minimal för det heller, utan man kommer ju tillslut ha runt 100 titlar om inte mer som man faktiskt kan tänka sig spela till konsolen.... Men i mitt fall tror jag helt det beror på vad någon skulle vara villig att ge för dem, som avgör om jag tycker det är lönt att ge upp dem eller inte...
 #3479  by Zebbe
 
Jag kan ju saga att det kanns battre att ha skrapspelen efter att samlingen ar komplett an innan. Komplettkanslan ar nagot man kan vara stolt och glad over. Men nu talar jag ju om min 32X-samling. Slangde ner en vansinnigt massa pengar pa den, och just under kopen sa sved det, men nu kanns det bra. Har nagot unikt och speciellt hemma som inte sa manga andra har. Vet inte om det ar samma med en MD-samling, men maffigare ar det iaf. Mycket mer plats behover man ju ocksa ;).
 #3480  by Janone
 
Om man tittar på Spel Sverige de senaste 10 åren så har nog majoriteten av de som var stora samlare då antingen sålt av allt ungefär samtidigt som de skaffade familj och fick barn osv eller så har de antingen minimerat eller trappat upp. :)

Om jag skulle sälja av allt en dag så skulle jag inte se det som förlorade år jag lagt ner på samlandet utan snarare kunnat se tillbaka på många år där jag hängett mig åt ett intresse, skapat kontakter, vuxit som person och lärt känna en massa nya människor, varav en del har blivit vänner för livet! Jag har Tv-Spel att tacka för så mycket! Ärligt talat så vet jag inte vart jag hade varit idag om jag inte hade börjat samla igen där omkring 2003...
 #3481  by ManiaC
 
Platsen är inga direkt problem, det löser jag alltid... Är väl mer pengarna isåfall. Har varit arbetslös i princip sen jag började denna samlingen ( ca, 3000kr /månad från försäkringskassan^^) Och ändå har jag lyckats skrapa ihop över 200 titlar och ett par boxade konsoler på denna tid... Rätt sjukt när jag tänker på det, Är flertal månader där ebay/tradera utgifterna per månad överstiger inkomsten^^

Och som sagt så kommer minst 80-90 spel vara kvar isåfall + boxade konsolerna. Men ja det är svårt, Ett full set är ju kul också, men ett komplett lakers vs celtics känns väldigt långt borta också haha,, och ännu en skit titel dessutom :mrgreen:

Sen har man ju andra intressen också :)
 #3482  by Rotmosträdet
 
Slår säljtanken så är det bara att sälja.

Vill du verkligen ha de där spelen så är det ju bara att köpa dem om 1, 5 eller 10 år. Väldigt få spel som du aldrig kommer hitta igen.
 #3492  by ManiaC
 
Ja köpa dem igen bör inte va några problem om man vill.. Det är väl mer jobbet och fraktkostnader hit o dit =) Blir ju en del när man köper styckvis ofta... Men som sagt så skulle jag isåfall sälja allt i ett vilket kanske inte lättaste.. Sen är ju inte SEGA Nintendo direkt. Så vet inte om det inbringar tillräckligt för att kännas värt extra besväret :) eller om någon skulle köpa alltihop, då som sagt många har ett gäng titlar redan förmodligen...
 #3602  by HVQ
 
Kul att du fortsätter samlandet ManiaC :)

Det bästa efter man hamnat i en svacka är att ligga lågt ett tag och bara införskaffa sånt man verkligen vill ha och som inte bara är för samlingens skull.
 #8039  by Tronin
 
En tanke slog mig idag; jag har väl iofs tänkt samma tanke tidigare: Varför inte sälja av MD och NES-spelen och få in fina stålar för att helt enkelt köra enbart Powerpak/Everdrive?

Idag har jag Everdrive till mitt SNES och det är jävligt smidigt. Ser jag en titel jag vill ha är det bara att införskaffa romen och en halv minut senare är det klart för spelning. Så varför lägga tid på att samla på sig de spel man vill spela för dyra pengar när de bara finns några knapptryck bort för en summa (med ED eller PP inröknat) som inte ens kommer i närheten av vad de dyra kompletta SNES- eller NES-spelen kostar?

Nu tror jag iofs inte att jag kommer sälja av spelen, men ibland känns det så onödigt att lägga stora summor på något jag kan få för en bråkdel av vad jag redan har spenderat.