Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Mega-CD - Inplastning / Spine card

  • Senaste köp, värderingar och samlardiskussioner om Sega
Senaste köp, värderingar och samlardiskussioner om Sega
 #19920  by Henke
 
Spelet bundlades bara, så det där är en inplastning nån gjort på egen hand. Det syns dessutom tydligt då officiell inplastning inte är gjord så där. Kolla i botten, tjocka klumpar av plast.
 #19925  by Henke
 
Nästan alla, men inte de som kom bundlade med konsol. De hade inga spines och behövde således ingen plast.
 #19926  by nissling
 
I Frankrike var vissa spel var t.o.m. förseglade i hårdplast. Helt onödigt enligt mig, men de ville väl kunna ge Mega CD-spelen lika stort utrymme som Mega Drive.
 #19942  by Janone
 
Henke wrote:Spelet bundlades bara, så det där är en inplastning nån gjort på egen hand. Det syns dessutom tydligt då officiell inplastning inte är gjord så där. Kolla i botten, tjocka klumpar av plast.
Att det inte är rätt inplastningen är lätt att se men frågan är om det spelet kan ha funnits ute till försäljning separat också? Det är ju inte ovanligt att bundlespel även säljs separat när en tillverkare sitter på för stort lager. Därav krympplasten istället för standardplasten, ett par andra med spel har det också.
Hittade en julkalender från föregående år där de (wondergames) sålde flera sådana ex som nya för 79kr/st. Så om de inte är nya, hur har wondergames fått tag i flera som alla är inplastade? De plastar inte in övriga spel.
 #19943  by Henke
 
Hade Sega släppt spelet separat hade de gjort en spine till det för att få med en streckkod. Det finns ingen spine till det spelet så jag är hundra på att det inte släpptes separat.

Om Wondergames fulplastat de själva eller köpt de av någon annan som fulplastat de är svårt att veta.
 #19970  by Janone
 
Henke wrote:Hade Sega släppt spelet separat hade de gjort en spine till det för att få med en streckkod. Det finns ingen spine till det spelet så jag är hundra på att det inte släpptes separat.

Om Wondergames fulplastat de själva eller köpt de av någon annan som fulplastat de är svårt att veta.
Nu orkar jag inte gräva mig fram till mitt eget ex av spelet men nog tusan har det väl streckkod på ryggen? Eller är det något unikt för det spelet eftersom det var en bundle?
 #19975  by Henke
 
Nix, ingen kod på Arcade Classics, samma med Sol-Feace/Cobra Command.

Även Jaguar XJ220 och Wolfchild saknar kod på baksidan, men de släpptes ju med spine.
 #19978  by Janone
 
Min tanke var ju ex att de tryckte upp 200 000 ex av det här spelet, stoppade det i 100 000 bundles och sedan skickades de övriga 100 000 spelen ut till butiker som redan innan hade mcd i lager så att de kunde ge bort dem till kunder som köpte en "obundlad" maskin. Det är praxis idag och inte helt orimligt att de skulle kunna gjort något liknande då.

Att solfeace/CC saknade visste jag iom att den bara har två framsidor, ingen baksida. Måste gräva mig in till mitt ex av Jaguar och kika någon dag. Väldigt spännande trots allt. :)
 #19979  by Henke
 
Fast Mega CD sålde knappt obundlat. Tror de obundlade går att räkna på två händer, så det låter ändå inte jättetroligt. Tror inte mega CD1 såldes obundlat öht. MCD2 såldes kort utan spel. Men även om Sega gjorde så att de skickade lösa spel till butikerna så hade de inte plastat dom så där som ditt ex. Alltså har en butik/person gjort det. Och med tanke på att de flesta butiker på den tiden till och med avplastade spelen och slängde spinekorten så verkar det inte troligt att någon butik då fick för sig att börja plasta just det spelet.

Visst är det teoretiskt sett möjligt, men det är ändå oändligt mycket mer troligt att du köpt ett begagnat ex som Wondergames eller någon annan nu på senare tid fulplastat det för att det ska verka nytt.
 #19986  by Janone
 
Kan hålla med om bundlingen men externa (men ändå) bundlade spel skickas till butiken inplastade, eftersom det här kan ha varit en sista minutengrej så skulle det inte vara omöjligt att de shrinkwrappades, finns ju dessutom andra megacd spel som plastades med shrinkwrap.

Still, a mystery!!!! OhHhoOohhh!!
 #19987  by HVQ
 
Har 2st nya MCD spel som är inplastade. Space Adventure och Lords of Thunder. Space Adventure har shrink plast och saknar spine. Har ingen anledning att tro att den är inplastad i efterhand då säljaren sålde många inplastade spel och flera ex av Space Adventure som var plastade på samma sätt.
 #19990  by Henke
 
Jo men även om Sega helt plötsligt fick för sig att shrinkwrappa, så avplastades ju i regel alla spel i butik sen. Så för att ditt ex ska vara ett Segainplastat nytt spel måste alltså rätt många "tänk om" uppfyllas.

Först måste vi anta att de shrinkwrappade öht. Inte för att ge bort till obundlade maskiner eftersom vi redan avskrivit den teorin, utan av ngn annan anledning.

Därefter måste ditt ex kommit till en butik som av någon anledning inte avplastade spelet, vilket väll också måste anses som mindre troligt.

Sen ska spelet antingen ha varit osålt i massor av år i något lager hos en leksaksbutik eller liknande och nu dykt upp, alternativt blivit sålt till någon som aldrig öppnade det. Det sistnämda låter ju inte så troligt då jag tror väldigt få på den tiden köpte spel för att bevara de inplastade. Dessutom borde personen redan ägt spelet eftersom han/hon troligtvis fick med det vid köp av MCDn. Men visst, nån kan ju velat ha två ex.

Antingen är det en helt otrolig resa ditt ex av spelet överlevt, vilket ju iof vore riktigt roligt, eller så är det helt enkelt så att butik/person på senare år plastat det för att få det att verka nytt.

Kanske är jag trist och småcynisk, men jag tycker i alla fall att det sista alternativet är troligast.
Men, man vet aldrig...
Haha, jaja, hoppet är det sista som överger en! ;)
 #19991  by Henke
 
HVQ wrote:Har 2st nya MCD spel som är inplastade. Space Adventure och Lords of Thunder. Space Adventure har shrink plast och saknar spine. Har ingen anledning att tro att den är inplastad i efterhand då säljaren sålde många inplastade spel och flera ex av Space Adventure som var plastade på samma sätt.
Förutom det som Nissling redan sagt ang spine, köpte du inte de två spelen av Spelfyndet?
Det är ju en säljare med milt sagt dåligt rykte bland samlare, så det låter inte otroligt att de plastat själva.
 #19995  by HVQ
 
Stämmer att jag köpte det av spelfyndet. Självklart kan jag aldrig vet om de själva plastat in det eller inte. Känslan av plasten är dock inte den samma som den "mjukare" plast som de maskiner använder på de arbetsplatser jag jobbat på använder använder utan den har en äldre känsla.

Kan mycket väl tänka mig att butikerna plastade av spelen och kastade spinecardsen och har möjligen plastat om dem. Kan ju även vara leverantören som gjort det. Kan ju gjort i modern tid av spelfyndet eller liknande säljare som köpt gamla lager av nya spel.

kan det ha något med åldersgränsmärkning att spines kan ha kastats?
 #19996  by nissling
 
Att butikerna skulle ta bort plasten för att slänga spines/obis och sedan plasta in dem igen låter inte alls trovärdigt enligt mig. Bortkastad tid och resurs. Däremot kan jag tänka mig att de tog bort plasten, slängde spine/obi och ställde ut spelen i butiken med skivorna och eventuellt manual bakom disk.

Men ja, då det var Spelfyndet så förklarar det en del.
 #20066  by Janone
 
Henke wrote: Först måste vi anta att de shrinkwrappade öht. Inte för att ge bort till obundlade maskiner eftersom vi redan avskrivit den teorin, utan av ngn annan anledning.

Därefter måste ditt ex kommit till en butik som av någon anledning inte avplastade spelet, vilket väll också måste anses som mindre troligt.
Haha, jaja, hoppet är det sista som överger en! ;)
Bundlespel plastas inte av då de aldrig står på butikshyllan.

Och ja, klart man vill hoppas. :) Haha.

Nissling: Tro mig, vi plastade av, tog ur skivorna, ställde dem bakom disk, plastade in (shrinkwrap) spelet igen, prismärkte och satte ut på hyllan. Pågick läääääänge. :)