Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Daze Before Christmas fake?

  • Senaste köp, värderingar och samlardiskussioner om Sega
Senaste köp, värderingar och samlardiskussioner om Sega
 #25468  by Kazziki
 
[Hoppas detta är rätt ställe att lägga denna]

Tjena

Nu är jag väl till 99% säker, men det skadar aldrig att höra med proffsen.
Jo, nu är det så att jag köpte mig denna obskyra lilla titel för några dagar sedan.
Ni vet hur det är, lite tid kvar,man slänger iväg ett bud. Oh vips! Så kanske man har landat hem nått nytt. Tyvärr florerar det ju en del piratkopior på våra auktions siter. Ibland händer det att man gör bort sig, som jag i detta fall nu onekligen har gjort. Detta utspela sig på Tradera. På Tradera kan man läsa följde.

Citerat från Tradera: "Grundregel: Det är inte tillåtet att sälja otillåtna kopior av TV-spel, musik, filmer, TV-program eller programvaror. Detta innefattar bland annat piratkopior, dubbletter, säkerhetskopior och illegala musikinspelningar (ex bootleg)."

Så till "bevisen".

1. Omslaget

Image

[Notera att det inte finns nått "G" i hörnet, antar det är Australiens "Rating system".
Det står heller inte SUNSOFT på framsidan] Detta direkt borde fått mig att reagera, men ibland är det som det är.]


Image

[Spelet dyker upp och jag kan börja inspektera det.
Tar ut pappret och det känns tjockare en andra. Kollar lite mer noggrant och omslagets baksida har en massa " HP everyday" märken.
Så kul tänkte jag, fake! -_-'

Detta går knapp fånga på bild då det är väldigt "dovt". Syns med ögat men svårt att fånga med kameran, speciellt min. Men gjorde ett försök.]


2. Kassetten

Image

[Fram, Sunsoft har vi ju där iaf. Men ska inte det vara UPPE till vänster och inte NERE till vänster? Det saknar också text under Mega drive loggan?]

Image

[Vi kollar in baksidan! Hmm Acclaim? Mig veterligen har inte dom något med denna release att göra? De bilder man kan hitta via Google visar den gamla vanliga "Sega stämpeln". Är baksidan tagen från ett Mortal Kombat kanske :) ?

3. Insidan

Image

[Så har vi grädden på moset. Vi skymtar en så kallad "EPROM" (googla för mer info).
Denna då fastlödd på vad som ser ut att vara ett original kretskort. Lödningen är bra men inte alls lika blank som de till de övre "chippet". Kan det ha varit ett Mortal Kombat trots allt? :) . På EPROM'en skymtar jag väldigt svagt "singapore". Vita klisterlappen säger "AD 03/94". Jag är medvetna om att dessa går att nollställa med ljus, men fotat den utan blixt och låg inte direkt ljus. Kan även notera att den funka sen.]

Så vad säger vi, Bootleg eller bootleg?

Så vad gör man nu? Jo självklart kontakta jag säljaren. Hen hävda att hen inte känner till nått om omslaget/spelet och haft detta i 20 år. Om jag sedan googlar lite så ska jag få se att det är Acclaim som släppt det (Säljarens ord).

Den ända relationen jag kan hitta mellan Acclaim och Sunsoft. Är att 1990 gick Acclaim in i ett samarbete och hanterade "reklam försäljnings rättigheter" åt Sunsoft. Har jag missat nått?

Säljaren har gått med på att göra nått åt detta men ja får vänta 12 dagar då personen inte är hemma. Jag hoppas inte detta "preskriberas" om jag väntar för länge? Lite därför jag vill ha eran erfarenhet.


OBS: Snälla, häng inte ut denna säljaren. Ni kan säkert hitta hen med lite googling.
Men hänga ut någon vill vi inte göra. Vill bara redogöra och redåvisa detta till 100%.

Tack
 #25472  by nissling
 
Jag tror inte att säljaren har suttit med spelet i tjugo år då det bara släpptes i Australien. Vederbörande sålde dessutom Snes-versionen i samma veva.

Solklar bluff om du frågar mig.
 #25476  by GoryGlory
 
Hej Kazziki !!

Jag googlade lite på Daze before christmas för att se hur det ser ut, eftersom att segaretro.org ligger nere.

Omslaget ser ut så här

Image

Så här ser allt ut, detta är den australiensiska utgåvan som var det enda land som släppte spelet på Mega Drive.

Med annan placering av loggor och annat jämfört med ditt spel.
Trist att du har köpt en bootleg, men hoppas att det inte kostade allt för mycket, så kan det vara lite kul med bootleg som koriosa.

Image

Sen så att omslaget är tryckt på HP-fotopapper är ju också ett bevis på att det är en piratkopia :(

För övrigt så ser spelet ut som ett kul plattformspel och kul att det är norrmän som har gjort spelet. :)
 #25481  by Kazziki
 
Gnaarkill wrote:Tyvärr är jag dålig på obskyra MD-lir.
Men jag beundrar ditt detektivarbete! 8-)
Tack! Ja det kan va en liten jugel. Men det är nice att hitta nya titlar en idag ^^

nissling wrote:Jag tror inte att säljaren har suttit med spelet i tjugo år då det bara släpptes i Australien. Vederbörande sålde dessutom Snes-versionen i samma veva.

Solklar bluff om du frågar mig.
Jo jag är inne på samma spår, men det är alltid skönt att höra någon annan säga det också.
Tänkte prata med Tradera, se va dom säger om saken. Det sista jag vill höra är: Du väntade för länge tyvärr. Så det blir att dra ihop nått mail och förklara min situation. Som sagt säljaren i fråga sa vänta 2 veckor så kan vi nog lösa det. Va den lösningen är och om det händer nått alls återstår att se antar ja.
Kristofer wrote:Samma här känns fake.
Det "lättaste" sättet att avgöra brukar vara ovanliga spel i nyskick utan manual.
Jo nu såhär i efterhand så känns det så uppenbart ändå. Men in stundens minut kan man bli lite uppspelt och lägger ett bud. För att timmen senare säga till sig själv - Vänta ett tag nu :O
Sen när jag nu faktiskt fått hem det och har kunnat kollat på det ordentligt. Så känns det ju rätt uppenbart.
GoryGlory wrote:Hej Kazziki !!

Jag googlade lite på Daze before christmas för att se hur det ser ut, eftersom att segaretro.org ligger nere.

Omslaget ser ut så här

-

Så här ser allt ut, detta är den australiensiska utgåvan som var det enda land som släppte spelet på Mega Drive.

Med annan placering av loggor och annat jämfört med ditt spel.
Trist att du har köpt en bootleg, men hoppas att det inte kostade allt för mycket, så kan det vara lite kul med bootleg som koriosa.

Sen så att omslaget är tryckt på HP-fotopapper är ju också ett bevis på att det är en piratkopia :(

För övrigt så ser spelet ut som ett kul plattformspel och kul att det är norrmän som har gjort spelet. :)
Tjena!

Jodå infon har jag koll på och har själv suttit och jämfört såhär nu i efterhand ordentligt.
När man faktiskt har det i handen. Som jag även skrev i texten så notera jag också att logo'r satt på fel ställen och text saknades. Men jag uppskattar din hjälpsamhet.

Visst är det skoj med det obskyra, det var lite så jag tänkte när jag slängde iväg ett bud.
Sen att det var en bootleg var inte ens nått som existera i min tanke för tillfället.
Ja gav mer en vad ja hade velat gjort för en bootleg iaf. Hade jag vetat hade jag ju struntat i det.

Ja lite udda sådär, därför ja vart sugen. Ja och tror även någon svensk var med i teamet.


Jag återkommer med hur det eskalerar. Det där med om säljaren är medveten eller inte är skit svårt att bedöma. Vill som sagt inte kasta någon under bussen innan saker o ting är låsta och fastställda. Å i värsta fall kanske någon tar lärdom av mitt misstag :)

Men jag är nyfiken, har ni andra råkat ut för nått liknade? Gick det att lösa?
Tack för er input, det uppskattas. :)
 #25483  by Nikke
 
Antar att det är spelet från den tradera-auktion som avslutades för någon vecka sen? Hur det än går stack priset inte iväg och ska man köpa en likadan repro på ebay eller liknande blir det typ ännu dyrare.
 #25491  by Kazziki
 
Nikke wrote:Antar att det är spelet från den tradera-auktion som avslutades för någon vecka sen? Hur det än går stack priset inte iväg och ska man köpa en likadan repro på ebay eller liknande blir det typ ännu dyrare.

Yes, klart att det kunde dragit iväg dyrare, speciellt när folk som mig kan göra en hastig felbedömning. Men det är knappast någon tröst när man inte är intresserad av "repro's". Man kan argumentera att "Du får skylla dig själv" osv. Visst det ligger sanning i det. Men sen så har vi också Traderas regler där sånt här inte ska förekomma på sidan. Så jag borde ju ändå ha rätten på min sida trots misstag?

IGEN! Chansen finns att säljaren inte alls hade någon aning, men säljer man så mycket spel som personer verkar göra tycker jag att man har lite ansvar & förmodligen kunskap också.

Vi kan nog alla gå in och hitta lite fake gba spel på Tradera i detta nu.
Så Tradera kanske inte har den bästa överseendet på denna punkten.
Kan det lura privat personer, kan det lura dom.

Syftet med tråden var att förstärka mina misstankar om att, ja det är fake.
Det tycker jag vi har gjort!
Sedan hur jag skulle kunna gå till väga om jag inte får möjlighet till att skicka tillbaka.
Vad kan jag göra om säljaren börjar ignorera mig?
Bita i det sura äpplet och stå mitt kast?
Samt folk kan dela sina egna historier om liknade problem.

Personligen tror ja man kan hitta billigare, fodralet kan vi ju ignorera för det kan jag göra ett eget för några kronor & så till kassetten. Man kan beställa direkt ifrån Kina, enbart kassett för cirka 50 kr. "Plasten" är dock formad för Asiens mega drive. Men enligt beskrivningar ska de funka att plocka bort "plasten" och köra direkt från kretskortet. Alternativt sätta det i en adapter, eller kanske flytta kortet till en "pal formad kassett" (Osäker på om hålen på kretskort matchar). Eller så kanske du har gjort din "cartridge slot" större. Dom är nog inte omöjliga ett mail kanske kan uppfylla en önskemål. :)

http://www.aliexpress.com/item/Sega-16b ... 83777.html" onclick="window.open(this.href);return false;

När det kommer till EBAY har dom också en policy om inga "Replicas, counterfeit items, and unauthorized copies policy". Så när det väl dyker är dom kanske lite hårdvaluta också? En del folk vill ju faktiskt bara spela det på en fysisk kassett. Ja har ingen koll på pirat marknaden och försöker hålla mig undan det. Jag vet bara att jag med fler åkt på denna nitlotten.

http://pages.ebay.com/help/policies/rep ... rfeit.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Hade jag velat haft en reproduktion hade jag köpt en billigare.
Med vetskapen om att det är en kopia.
 #25492  by GoryGlory
 
Ojdå så det är inte okej att sälja repros på eBay !?

Jag hittade precis två repros med hemmagjorda ettiketter på eBay

http://www.ebay.com/itm/DAZE-Before-Chr ... 463c24b80b" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ebay.com/itm/DAZE-Before-Chr ... 463c407f3c" onclick="window.open(this.href);return false;

Går det att spela Daze Before Christmas repron som finns på Aliexpress på ett svenskt Sega Mega Drive utan att modifiera spelkassetten !? Jag tänker då den asiatiska repron har det sågade hacket på vänster sida som alla asiatiska piratkassetter har som går att spela i europeiska Mega Drives. Det står PAL-E på den, är det det PAL vi har i Sverige !?
 #25497  by Kazziki
 
GoryGlory wrote:Ojdå så det är inte okej att sälja repros på eBay !?

Jag hittade precis två repros med hemmagjorda ettiketter på eBay

http://www.ebay.com/itm/DAZE-Before-Chr ... 463c24b80b" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ebay.com/itm/DAZE-Before-Chr ... 463c407f3c" onclick="window.open(this.href);return false;

Går det att spela Daze Before Christmas repron som finns på Aliexpress på ett svenskt Sega Mega Drive utan att modifiera speetlkassetten !? Jag tänker då den asiatiska repron har det sågade hacket på vänster sida som alla asiatiska piratkassetter har som går att spela i europeiska Mega Drives
Marknaden är väl tyvärr så överflödande idag att det blir svårt att stoppa. Dom köper det billigt i från Kina, dubblar priset och säljer vidare. Dessa fanns ju i England såg ja. Du kan nog anmäla annonsen och få den bortplockad efter granskning av Ebay. Men dom får pengar för annonsen så dom kanske inte jagar folket direkt.

Aliexpress annonsen staterar följande:
Nr.3 - "Dom flesta kretskorten stödjer både PAL & NTSC (I det här fallet lär det ju va en PAL ROM på kassetten). Stödjer även Megadrive och Genesis. Men en del "cards" stödjer bara PAL eller NTSC mode. Så snälla tala om vilket format din konsol är (Pal, ntsc osv) Sedan se till att de du får kan spelas på din konsol.

Ja engelskan är ju lite trasig men ja, jag fattar som att du kan specificera, "jag ska spela på PAL" typ. När det kommer till om den passar eller inte vet ja inte om du kan be specifikt be om en PAL formad kassett. Om inte så har då några alternativ.

1, lyft av överdelen av konsolen (akta sladden till LED lampan).

1.5 Göra som den här killen & även som ja förstår att dom tycker du ska göra på aliexpress guiden. - https://www.youtube.com/watch?v=N--vPXSm6Yc" onclick="window.open(this.href);return false;

2. Skaffa en adapter så som http://img.tradera.net/images/143/120830143_1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Dessa passerar även regions lås, så det spelar ingen roll var spelet kommer ifrån.
Det brukar sitta en switch på kassetten för att justera regionen. Tänk bara på Hz. Vi fick bara 50Hz medans japan och USA mig veterligen har 60Hz. Detta är en australiensk release, så i det här fallet behöver du nog inte ha det i åtanken.

2.5 Ska även gå att kommer förbi med en Game Genie, men det kräver olika koder och det är inget ja har koll på.

3. En del sågar ut plasten i själva "höljet" för att kassetten ska passa, en del gör det snyggt. En del ser det riktigt illa ut.

Jag har ingen lista på vilka spel som faktiskt har lås implementerade på kretskortet själv.
Så alla spel kanske inte funkar. Därför skulle ja rekommendera nr 2. Det finns en drös med adaptrar. Du kan nog hitta nått till bra pris.


Men nu ska vi inte diskutera och främja piratkopiering. Va du gör är upp till dig. Ja vet inte hur forumet ser på att diskutera detta. Ja borde ha läst mer regler :)
 #25498  by GoryGlory
 
Kazziki >> Tack för tipset om att man kan plocka ut det japanska kretskortet och spela det i europeisk Mega Drive, jag har ZOOM på japansk Mega Drive, men jag tycker att det är synd att skruva sönder kassetten, då är det mer smart då med Mega Key 2 :)

Det är ju synd att såga upp Mega Drive och annat :(
 #25499  by Kazziki
 
Garanterar inte att det funkar 100% av gångerna men man kan alltid prova. Daze borde vara lungt dock :/ Men på egen risk :) Det är synd som sagt. Japanarna satt ett klistermärke över skruvarna på deras kassetter så kan va lite tråkigt att göra hål på kanske.

Japp en adapter är lättast. Den jag har är en Mega Key 2 med gul klisterlapp :)
 #25500  by GoryGlory
 
Jo det stämmer att det är ett klistermärke över skruvarna på baksidan av min japanska Zoom. Jag har Lion King på amerikanska Sega Genesis, så jag har endast två spel som jag inte kan spela, så det gör mig inget. :)

Okej så du har en Mega Key 2
 #25541  by Vintervargen
 
Har du kontaktat säljaren? Vad har denna sagt, för 350kr, hade jag helt klart lämnat tillkaks den, äkta är alltid bäst (köpte mitt ex förra året)

Som tröst kan jag berätta om två dåliga erfarenheter då jag köpt lite mer dyrare spel
-köpte ett snow bros för 2000kr som var fake, paypal krävde att jag skulle skicka rekommenderat som kostade mig ca 180kr. Jag fick tillbaka 2000kr, men inte pengar för frakten, jag var så besviken att jag valde att köpa den av en seriös samlare istället, 3000kr fattigare men var i alla fall säker denna gång att det var äkta vara.
-Ibland skall man inte vara snabb och köpa saker utan att ställa rätta frågor innan man slår till på ett köp, mitt dyraste misstag genom tiderna är Legend of illusion till SMS, jag betalde över 3000 för ett exemplar. bara för att få det obehagliga upptäckten att den saknade manual, jag glömde fråga :-) Jag har hittat en som vill skiljas från sin manual, men hur mycket det kostar mig skall vi inte prata om.

Jag kan glatt berätta, att jag i alla fall har införskaffat de titlar som jag vill ha och som är dyrast och ovanligast, tyvärr ångrar jag bara att jag inte köpte dem tidigare.

Mirjam
 #25543  by CloudMaster
 
Säljaren ljuger definitivt, i bästa fall har hen själv blett lurad och insett sitt misstag, eller i värsta fall gör och säljer personen repros som äkta, borde nästan kontakta köparen av snes versionen och be dom öppna och kolla.

Vetskapen om hur man kunde göra sega repros dök upp cirka 2007, tror inte heller det var ekonomiskt lönt innan dess då eproms och programmerare säkert kosta skjortan till skillnad från originalspelet som då borde varit rätt billigt

Om baksidan ser ut så här..
http://segaage.com/forum/messageview.cf ... adid=49351" onclick="window.open(this.href);return false;
så kan du bevisa att repron är gjord efter 2012
 #25544  by Kazziki
 
Vintervargen wrote:Har du kontaktat säljaren? Vad har denna sagt, för 350kr, hade jag helt klart lämnat tillkaks den, äkta är alltid bäst (köpte mitt ex förra året)

Som tröst kan jag berätta om två dåliga erfarenheter då jag köpt lite mer dyrare spel
-köpte ett snow bros för 2000kr som var fake, paypal krävde att jag skulle skicka rekommenderat som kostade mig ca 180kr. Jag fick tillbaka 2000kr, men inte pengar för frakten, jag var så besviken att jag valde att köpa den av en seriös samlare istället, 3000kr fattigare men var i alla fall säker denna gång att det var äkta vara.
-Ibland skall man inte vara snabb och köpa saker utan att ställa rätta frågor innan man slår till på ett köp, mitt dyraste misstag genom tiderna är Legend of illusion till SMS, jag betalde över 3000 för ett exemplar. bara för att få det obehagliga upptäckten att den saknade manual, jag glömde fråga :-) Jag har hittat en som vill skiljas från sin manual, men hur mycket det kostar mig skall vi inte prata om.

Jag kan glatt berätta, att jag i alla fall har införskaffat de titlar som jag vill ha och som är dyrast och ovanligast, tyvärr ångrar jag bara att jag inte köpte dem tidigare.

Mirjam
Yes, hen är kontaktad (skrev en bit up :) )
Men jag kan dela med mig av meddelandet jag fick exakt.

"Jag har haft detta spelet i 20 år. Omslaget har jag noll koll på.
men googlar du lite så är spelet släppt via Acclaim. Jag kan lösa det i månadsskiftet, är tyvärr inte hemma på 12 dagar.

Så där är vi, jag får avvakta helt enkelt. Se vad hen föreslår.
Ja pengar är ju pengar inga stora summor kanske. Men är det mot reglerna att sälja fake så är det. Så ibland måste man ta kampen :)
Jag har pratat med tradera och det var ingen problem med att vänta lite innan jag bad om hjälp iaf. Sen va dom kan göra får vi väl också se om det nu kommer till det.
Ah fin fint :)

Tack för historian och skönt att höra att det löste sig även om du nu gick back 180 spänn.
Då folk inte har nått bättre för sig en att sälja skit till oss som har passion för denna hobby.
Hoppas allt löser sig och att du får ett bra pris på manualen. Det är sjukt hur mycket en del saker gått upp i pris nu för tiden. Speciellt på auktions sidor.
CloudMaster wrote:Säljaren ljuger definitivt, i bästa fall har hen själv blett lurad och insett sitt misstag, eller i värsta fall gör och säljer personen repros som äkta, borde nästan kontakta köparen av snes versionen och be dom öppna och kolla.

Vetskapen om hur man kunde göra sega repros dök upp cirka 2007, tror inte heller det var ekonomiskt lönt innan dess då eproms och programmerare säkert kosta skjortan till skillnad från originalspelet som då borde varit rätt billigt

Om baksidan ser ut så här..
http://segaage.com/forum/messageview.cf ... adid=49351" onclick="window.open(this.href);return false;
så kan du bevisa att repron är gjord efter 2012
Damn! japp exakt samma fram & baksida. Kassett är exakt samma klisterlapp.
Tack för infon!
Ja dessa "lurendrejare" finns det ju gott om tyvärr. Man vet inte vem man kan lita på längre.
Men drar man till med nått som: "haft den i 20 år", så låter det ju väldigt udda.
Vi får se, jag inväntar månads skiftet och ser vad hen föreslår.
Får ja hälften tillbaka droppar jag nog det hela. Ja kan ge 200 för en kopia, ja menar lite ansträngning var det nog att göra den. Men nu när det rör sig om det dubbla (räknar med frakt då det med är en utgift). Så är ja fan lite sne.