Forumet för dig som älskar Sega! 

  • SEGA-reklam i svenska leksakskataloger

  • Senaste köp, värderingar och samlardiskussioner om Sega
Senaste köp, värderingar och samlardiskussioner om Sega
 #34051  by Lirod
 
Jag har påbörjat med en större tråd om detta på sndb där ni är välkomna att ta del av båda Nintendo och SEGA-material, här postar jag endast det som har med SEGA-att göra.

I julkatalogen 1987 dyker plötsligt SEGA upp för första gången.
Image
Image

Julkatalogen 1988 bjuder på egna uppslag för både Nintendo- och SEGA-spel.
Image
Image

I julkatalogen 1989 behåller Nintendo sitt uppslag med SEGA endast får en sida för sina spel.
Image
Image
Last edited by Lirod on 27 Jan 2019, 22:18, edited 1 time in total.
 #34052  by NGF
 
Härliga minnen från de där katalogerna, en höjdpunkt varje december att läsa [thumbup]
Kommer ihåg tävlingen att man skulle räkna ghostbustersmärken i den där katalogen från 88.
Synd om barnen nu som bara har skit att se fram emot :(
 #34053  by Henke
 
Kul bilder Lirod, tack för dom.

Så farligt är det ändå inte för dagens barn tycker jag. Nintendo med switch satsar ju fortfarande på kvalitetstitlar för barn, men visst, annars är det mycket skit och våldsamheter som kanske inte passar för barn till PS,Xbox,PC och mobiler. Men ärligt talat, mycket var skit på slutet av 80-talet och 90-talet också.

Dessutom blomstrar ju retro och det är lätt att introducera barn för äldre spel om man så vill genom diverse tjänster eller minikonsoler, så det finns ju allt att välja på idag till skillnad från förr.
 #34054  by Martin
 
Fascinerande att se slogan "TV-spelet med Arkadgrafik" i rätt typsnitt. Det visar att Dennis Bergström verkligen arbetade med det systematiskt som en strategi. Samma slogan har setts på sweatshirt för Out Run samt på en skylt med Sega-loggan som figurerar på ett foto med hela teamet som arbetade med Sega på Dennis Bergström.
 #34059  by NGF
 
Henke wrote: 26 Jan 2019, 08:39
Så farligt är det ändå inte för dagens barn tycker jag. Nintendo med switch satsar ju fortfarande på kvalitetstitlar för barn, men visst, annars är det mycket skit och våldsamheter som kanske inte passar för barn till PS,Xbox,PC och mobiler. Men ärligt talat, mycket var skit på slutet av 80-talet och 90-talet också.
Tänkte allmänt med leksaksbranchen i kris så de får stirra i skärmar bara, våldsspel m.m som du nämner osv. Nåja nånting kanske är bättre också... :P
 #34064  by Henke
 
Ja, jo, det är klart. Det verkar vara ett stort problem för många familjer, det här med telefoner och paddor och skärmtid. Nåja, nu lämnar jag ämnet innan det blir off-topic varning.
 #34087  by Lirod
 
Skannade en hel del nytt idag och tänkte bjuda på lite reklam från Nordiska Kompaniet. I början av 80-talet gjorde de reklam för Atari under ett par år för att sedan strunta i tv-spel under några år, tv-spelen är dock tillbaka i julkatalogen 1989 (endast Nintendo som finns att se på sndb). 1990-katalogen bjuder istället för första gången på SEGA-innehåll samtidigt som Game Boy gör entré, man kan också lägga märke till att spelen under 1989 tillhört avdelningen "barn" medan de i 1990-katalogen tillhör avdelningen "leksaker".
Image
Image
Julkatalogen för 1993 bjuder på ett mer kurerat uppslag.
Image
Image
Lekia bjuder också på en katalog 1993 med leksaker då de verkar driva NK Leksaker. LCD-spel av Tiger, en del SEGA men mest Nintendo. Lägg märke till den svartvita skärmbilden som Lemmings får i Game Gear-reklamen. Varför gör man så när de på samma sida skriver att konsolen har 4000 färger att bjuda på?
Image
Image
Image
Image
 #34088  by Henke
 
Härliga bilder, tackar för dom!

Fint av NK att ha en japansk Mega och en amerikansk adapter för mastersystem-spel! :lol:
 #34259  by Lirod
 
Kan även dela med mig av denna SEGA-reklam från 22 oktober 1987 i Expressen.

22.10.87 - Expressen - SEGA-reklam.jpg
22.10.87 - Expressen - SEGA-reklam.jpg (1.67 MiB) Viewed 19000 times