Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Brios Sega-samling i Osby

  • Senaste köp, värderingar och samlardiskussioner om Sega
Senaste köp, värderingar och samlardiskussioner om Sega
 #15566  by Rotmosträdet
 
BRIO finns, och sålde nog rätt bra i trendiga länder som Japan för ett tag sen. Vet ej hur det är nu.

Den sista tågskenan tillverkades i Sverige för 10-20 år sen. Allt görs i Kina.

Det roliga är att Micki i Gemla (Småland) fortfarande bevisar att det går att tillverka träleksaker i Sverige. http://micki.se/sv/om-micki/fabriksbutik" onclick="window.open(this.href);return false;

Och kvalitén på BRIO/ALGAs grejer är numera ett STORT SKÄMT!

Jag köpte ALGAs couronnebord till min pappa när han fyllde år. Riktigt pissig j-vla kineskvalla. Köerna var böjda, bordet vingt och ringarna ovala. PINSAMT så in h-lvete. ALGA stod för kvalité då jag växte upp. ALGA-varumärket ägs av BRIO som kört det i botten med skräp (som ändå säljer till föräldrar som fortf. känner igen märket).

Lite senare kom vi över ett Micki-couronne, made in Sweden. Hög klass och skiljde inte mycket i kostnad.
 #15567  by HVQ
 
Kan hålla med om att kvaliteten på gamla svenska träleksaker är grymt bra. Min dotter har ett antal saker som är från när jag var liten som fortfarande är fina efter att flera barn har lekt med dem. Sorgligt att produktionen på även dem har flyttat utomlands :(
 #30407  by Gnaarkill
 
Tittar fortfarande in i denna tråd, då och då, för att drömma mig bort. :D
Bilderna som rotmosträdet tagit är bara såå grymma :)
Någon som vet om BRIO gjort något av sitt lager eller om det fortfarande bara står och samlar damm? I så fall är det ju förkastligt!
Det har väl något leksaksmuseum i Osby. Tycker de borde flytta allt dit.