Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Brios Sega-samling i Osby

  • Senaste köp, värderingar och samlardiskussioner om Sega
Senaste köp, värderingar och samlardiskussioner om Sega
 #1223  by Rotmosträdet
 
Taget från min tråd på VG:

Som några kanske vet var jag och kollade in BRIO:s leksaksmuseums lager för cirka ett år sen (edit, runt 2006 tror jag). Jag fick tillåtelse att gå igenom allt och passade på att städa upp där också. Gjorde även listor över allt som fanns där, vilket borde bli inofficiella listor över vad som släpptes i Sverige men jag tvivlar, det saknas nog en del. Ska se om jag hittar listorna också.

Bilderna talar väl i övrigt för sig själv. Kom på att jag borde lägga upp dem när jag såg SEGA:s lager i USA (edit: var ser man det?).

Tyvärr finns det inga planer för grejerna för tillfället. Det skulle kanske göras en utställning på museet men inget verkar ha hänt. Och dubbletterna (vilket det finns få av) kanske skulle auktioneras ut men allt står nog still och samlar damm ett tag till.

Håll till godo!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
 #1238  by HVQ
 
Kul att se bilderna även för oss som inte är reggade på VG :)
 #1249  by Janone
 
Jag ville att de skulle ligga på ett Sega dedikerat forum! :)

Bilderna från Sega´s amerikanska kontor lade någon eller några upp på deras blogg på sega.com när de flyttade från deras gamla kontor till de nya. Vill minnas att det var ngn nyanställd sociala medier (skulle hålla i twitter och blogg osv) som hade gått omkring och nyfiket tittat i alla rum och då hittat "The room of all rooms". Ja....Vad skulle man inte ge för att vara där och klämma på allt. :) Eventuellt så kan bilderna fortfarande ligga på bloggen.
 #1296  by Janone
 
Okey, vad tråkigt. :/ Vet att det figurerade betydligt mer talande bilder tidigare. De hade ex av alla utgåvor till dc osv. :P Minns också att de hade ett par ex av Panzer Dragoon saga (ntsc, sat) ett spel som ryktas kommit i ett par (hört allt från 3 till 10k) ex osv. :)
 #1297  by Janone
 
Var förresten på besök på Sega Sverige (aka PanVision) igår, besökte alltid lika vänliga Martin Lindell och fick t.om lite Swag med mig. ^^ Woho!
 #1394  by Janone
 
To be this good takes Ages - tshirt
Sonic mössa
Sega post it lappar
Sonic ask med godisar (från E3 el inköpt i usa)
:)

Snajsigt!
 #12543  by Shinjo360
 
Vet någon om man kan köpa loss nåt och/eller var det finns nu? :)
 #15536  by Rotmosträdet
 
Jag har försökt att köpa loss en del grejer flera gånger, men de är stenhårda tyvärr.

Nu ligger allt och dammar bort på en vind i Osby istället. De har "lovat" att göra en utställning i framtiden, men det kan hundra år innan de får tummarna ur. Det hjälper ju inte att BRIO fått en idiot till VD som flyttat företaget till Malmö och de går minus flera miljoner varje år p.g.a. hans felsatsningar. Han försöker få företaget hippt och vill ha sitt jobb i dyra lokaler i centrala Malmö, rimmar illa med klassiska träleksaker från ett litet samhälle.

Nåt investmentbolag äger dem numera, de säljs säkert till Kina vilken dag som helst.
 #15550  by Henke
 
Ja, BRIO existerar väl bara som ett namn idag, för att det säljer bra till nostalgiska svenskar.
De har väl ingen egen tillverkning ens? Eller gör de fortfarande tågen?
Deras barnvagnar är iaf bara något annat som det smälls en BRIO etikett på.