Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Värderingstråden (Sega)

  • Senaste köp, värderingar och samlardiskussioner om Sega
Senaste köp, värderingar och samlardiskussioner om Sega
 #30686  by lindholm
 
AlmostO: körde sega med custom chip istället för generiska chip med logga?

Känns som det blev onödigt dyra kostnader ifall de tog fram egna chip som fyller samma funktion som generiska.

Finns det någon dokumentation på dessa chip? vore intressant att jämföra

EDIT: rättade till ett par stavfel...
 #30687  by AlmostOriginal
 
När folk gör repros av Nintendo spel så brukar problemet oftast vara att det sällan finns chips som matchar dem på original kretskortet. Nintendo tog fram egna chip / samarbetade med företag för att göra unika produkter. (Behöver inte vara specifikt rom kretsarna)

Segas rom chip är ju väldigt udda om du frågar mig. Men custom chip behöver ju inte vara deras egna unika design utan jag tänkte mer att stämpeln av rom kapseln och kretskort är ju trotts allt unik och är mer eller mindre custom eller kund unik produkt / komponent.

EDIT: Kör man med generic chips så borde väl också risken för att dumpa dem lätt öka också? :?

Titta bara på vad som hände med Atari när Colecovision gjorde en add on som kunde spela Atari 2600 spel. Pga av att Atari använde komponenter som kunde köpas av vem som helst så inkränkte inte Coleco på deras patent eftersom dem hade gjort en lösning som gjorde samma sak men som hade en egen design.

Rätta mig gärna om jag har fel :) Det är vad jag har uppfattat / läst mig till. :)
 #30690  by lindholm
 
nja, tog verkligen nintendo fram egna chip för prg och chr? Är väl snarare att mask-romar skiljer sig från epromar? Inte att de gjorde en egen standard? Så fall borde de ju logiskt sett gjort andra skillnader än att flytta I/O på benen. Hade de, som exempel, gjort att de kör chipen med högre/lägre volt så hade det varit mycket jobbigare att bränna egna spel (nu behöver man bara dra några sladdar på de mer avancerade spelen)
Och till de tidigare spelen (med t.ex unrom) har samma pinout på mask-romar och epromar.
Sedan har ju nintendo lock-out chip i sina carts, men det är en helt annan historia än data-lagring...

Sega har jag som sagt dålig koll på, aldrig bränt spel till någon sega-konsol... Men känns som det mer är att vi har olika definitioner av vad som räknas "custom chip" :ugeek:


(väntar på att tronin kommer och säger att vi är för off-topic nu :P )
 #30691  by Tronin
 
lindholm wrote:(väntar på att tronin kommer och säger att vi är för off-topic nu :P )
Jag förstår inte alls vad du menar :mrgreen:
 #30950  by Roland81
 
Jag har en värderingsfundering. Jag lyckades komma över svarta Treasure Land Adventure i hyrversion, men har även den "vanliga" svarta versionen. Dock har jag bara en manual. Vad tror ni värderas högst? Komplett hyrversion eller komplett ordinarie svart version?

Image
 #30954  by Roland81
 
Märkligt nog verkar hyr-versionen ha både och, svenskspråkig manual finns tejpad på insidan av asken, men det medföljde även en svart manual när jag köpte den.
 #30955  by Tronin
 
Roland81 wrote:Jag lyckades komma över svarta Treasure Land Adventure i hyrversion
Det finns bara en version av hyrutgåvan.
Roland81 wrote:Vad tror ni värderas högst? Komplett hyrversion eller komplett ordinarie svart version?
När det gäller hyrutgåvor är det den klistrade manualen som gäller; allt annat är en bonus. Oavsett vilken som värderas högre (vilket med alla säkerhet är den vanliga utgåvan) så bör manualen komplettera det boxade spelet.
 #30984  by Tronin
 
Förmodligen inte särskilt mkt. Lösa spel och i stor mån även boxade inbringar inga större summor, även om det som komplett skulle vara dyrt.
 #30990  by Janone
 
Utmaningen med lösa kassetter är ju att det finns oseriösa aktörer som säljer piratkassetter utan märkning osv.
 #31889  by Rothen
 
Sorry om detta hamnar fel, hyfsat ny på forumet (lurkar mest)

Kom över en fräsig rental och skulle behöva hjälp med både info och värdering.

Kom detta omslaget endast i Sverige? Är det en känd rental sedan tidigare? Vad kan man begära för den? Blev attackerad av erbjudanden när jag postade det i en engelsk sega-grupp på Facebook så jag antar att den har visst värde.

Tacksam för alla svar !
Attachments:
IMG_3064.JPG
IMG_3064.JPG (1.27 MiB) Viewed 16241 times
IMG_3063.JPG
IMG_3063.JPG (1.49 MiB) Viewed 16241 times
IMG_3062.JPG
IMG_3062.JPG (1.34 MiB) Viewed 16241 times
 #31891  by Gnaarkill
 
Tjena Rothen!
Välkommen ur grottan ;)

Jodå, rentalen är känd sen innan. Den är baserad på den svarta versionen av spelet som bara släpptes i Sverige.
Så ganska sällsynt med andra ord :)

Har dålig erfarenhet av värden på hyrspel så det låter jag gå osagt :)
Men svarta versionen har gått från allt mellan 1500-4000 kr typ =)
 #31912  by Tronin
 
Hyrutgåvan kommer definitivt inte att nå upp till den svarta (svenska) utgåvans värde. Sedan är den svarta utgåvan i Sverige värd 1 500-2 000 kr, så en bra bit under vad internationella samlare är värda att betala; eller åtminstone var beredda att betala när Rotmosträdet sålde två exemplar.

Med tanke på att du är intresserad av att få ut så mkt som möjligt för spelet är det på den internationella marknaden du ska sälja det.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16