Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Mest irriterande skadan/skadorna på SEGA-spel?

  • Senaste köp, värderingar och samlardiskussioner om Sega
Senaste köp, värderingar och samlardiskussioner om Sega
 #1611  by Mippy
 
Vilken eller vilka av de här sakerna stör ni er mest på på era Segaspel? Rangordna gärna och kom med övriga förslag på blessyrer som skulle kunna läggas till.

Att...

1. Flärpen på fodralet saknas

2. Ena (1) eller båda (2) fodralets låsmekanismer är ur funktion

3. Plupparna som håller manualen på plats gått sönder/försvunnit

4. Det finns kantslitage på inlagan

5. Det förekommer etikettsläpp på kassetten

6. Manualens omslag sitter löst

7. Det finns klotter i manualen (1), på inlagan (2), på kassetten (3)

8. Klisterrester/fula etiketter finns på manualen (1), på inlagan (2), på kassetten (3)

9. Spelet har blivit solblekt

Kan man göra en omröstning här på något sätt? Kom gärna med förslag på fler saker man skulle kunna ha med och motivera gärna varför ni väljer det ni gör.
Last edited by Mippy on 02 Aug 2011, 12:16, edited 1 time in total.
 #1612  by HVQ
 
Att flärparna är borttagna är såklart lite störigt, men det mest irriterande är skador på inlagan/manualen/kassetten iom att man alltid kan byta ut fodralen mot ett finare om man skulle vilja. Solblekning är ju inte helt okänt heller vilket skulle kunna finnas med på listan.
 #1618  by Martin
 
När jag jobbade i butik var det irriterande med spel som byttes in begagnade utan flärp eftersom vi hängde dem på metallstänger istället för att ha det på hyllor. Såg mycket bättre ut och mer symmetriskt när man hängde upp dem, jämfört med hyllor där folk drällde runt ganska mycket.

Märkte även att etiketterna på kassetterna hade en tendens att släppa, speciellt på nyare spel. Det var oftast på toppen där speltiteln stod. Vet inte hur det är nu drygt tio år senare, om det är något som fortfarande märks.
 #1651  by Janone
 
Martin: Det finns ju sådana plasthängare man kunde köpa, sådana som de tex använde på gamegear spelen från staterna osv. :) Onödigt när flärparna borde vara där men ändå.

Personligen så tycker jag inte om skador på inlay, manual eller kasett. Som sagt, fodral går alltid att byta ut (om det inte är ett sådant fodral med en sticker på typ Ps2 "guidebok ingår" osv).
 #1752  by stattin
 
Jag är inte så jätte hardcore samlare (på md) så för min del spelar det inte så stor roll om flärpen saknas eller om manualen är lite kantstött.

Men saker jag skulle störa och stör mig på är när själva plasten på fodralet (den som håller omslaget på plats) skulle vara trasigt, samt om inte fodralet går att stänga ordentligt och om inte kassett och manual håller sig på plats. Saker som går att åtgärda iofs (som sagt.. här ovanför). Trasigt omslag är ju också störigt förstås. Och prislappar. Vart en del ändå :)

Går vi över till mega cd (som jag samlat som mest nu under ett tag) då vill jag ha det snyggt och fint, dock är inte spincard ett måste. Där har jag lite att fixa men det finns väl ett överflöde av night trap spel där ute som kan agera som reservdelar :)
 #1772  by Zebbe
 
Solblekning helt klart. Jag hatar det.
 #1774  by Rotmosträdet
 
Fodralen har alltid någon skada, är det fint på utsidan så fattas ofta någon plupp eller ett hörn inuti, oerhört irriterande. Gäller speciellt EA-fodralen som verkar ha extra dålig plast.
 #4688  by HVQ
 
ett av de spelen som verkar vara absolut svårast att hitta i bra skick är nog Sonic & Knuckles. Av alla ex man har sett så är det endast ett fåtal som är riktigt fina. speciellt innerkartongen som är av sämsta möjliga konstruktion och papper. Även flärpen på den är av papper och är nästan alltid borta eller skadad.