Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Vägen mot en komplett Mega Drive EU PAL-samling

  • Senaste köp, värderingar och samlardiskussioner om Sega
Senaste köp, värderingar och samlardiskussioner om Sega
 #2200  by Rotmosträdet
 
För många är väl detta ett mål (som är ganska jobbigt att uppnå).

Tänkte att folk får berätta hur många de ligger på för tillfället och sen uppdaterar jag listan efter hand.

PAL Europa: 538(?) spel
1. Otherworld: 536 st. (+ 64 st. varianter + 156 st. hyrutgåvor)
2. Megadriver: 490 st. (+ 11 st. varianter)
3. Rotmosträdet: 453 st. (+ 81 st. varianter + 177 st. hyrutgåvor)
4. ElementCraft: 328 st.
5. RetroMask: 280 st.
6. NGF: 255 st. (+ 1 st. variant)
7. Shinjo360: 134 st.
8. Zebbe: 112 st.

Begränsar denna lista till de som har över 100 spel eftersom det blir drygt att uppdatera den annars.

Tillägg: Japanska och amerikanska utgåvor, reproduktioner och pirater räknas inte.
Last edited by Rotmosträdet on 27 Feb 2016, 20:02, edited 46 times in total.
 #2202  by ManiaC
 
192st + ynka 3 varianter liggandes.

Men om det är ca 531, vilka ska bort ur listan vi har här på segalovers? 534 titlar listade här.. Xfile har updaterat sin lista till 535 såg jag.. Ni får hemskt gärna slå en blick o se om ni kan se några felaktigheter. Vill självklart ha det så korrekt som möjligt:)
 #2203  by Rotmosträdet
 
Snart är jag om dig Maniac! :)

Hmm... glömde räkna de få kassetter jag också har, några till då.

Tog bara en lista jag såg minus AU-spelen, ändrade till 534 nu. Vilket var det spelet som fick han att skriva 535? Länk?
 #2211  by ManiaC
 
Hehe ja du springer nog om mig rätt snart. Ligger lite lågt med inköpen:)
Jag vet inte faktiskt. Har frågat men ej fått svar, annars får jag väl ta o jämföra lite sen [thumbup]

http://xfile2708.blogspot.com/ Här kan du se listor på dem han äger / fattas. han är på 490st nu så man tycker ju han borde ha lite koll iaf :)
 #2213  by HVQ
 
han har heller inte Elitserien spelen listade vilka definitivt borde räknas med i den kompletta PAL samlingen (enligt mig iaf).
 #2214  by ManiaC
 
Ja nej dem har han inte med då de endast släpptes i sverige och i princip är nhl 95,96. Kör nog på standardreleaserna^^

Då jag själv är från Sverige så räknar jag också med dem i min samling men då det är delade åsikter om det ska tas med i listorna eller inte så listade jag dem separat här precis som med Au releaserna.

Personligen så förstår jag varför dem inte listar dem. Det är ju precis som att vi inte listar battle frenzy då det är en tysk variation av bloodshot. Som jag ser det är elitserien en svensk variation av nhl och enbart på svenska så varför skulle dem ?

För min del faller det nog inom variationer om jag ska vara petig. Men ni får gärna övertala mig :D
 #2215  by HVQ
 
Eftersom det är fler skillnader än bara titeln i Elitserien så ser jag dem som egna spel.

Annan titel
Helt andra lag, spelare osv
Annan framsida, manual osv

Detta gör det till ett helt eget spel, även om det är baserat på NHL spelen. Om jag hade önskat mig Elitserien som barn men fått NHL istället hade jag blivit grymt besviken och inte nöjt mig med förklaringen att det är samma spel i olika versioner ;)


Btw vi har 535 i vår lista också.
 #2216  by ManiaC
 
ah det har du rätt i, Tänkte fel. 535 då:) Btw kom tänka på Universal soldier, Hur ser ni på det? är väl i princip turrican?? Det listar man ju och är inte det lite samma princip som elitserien/nhl ? :? Samma men endå "ett annat spel"


Förstår ditt tänk också;P Det är lite klurigt, vet snart inte vad jag ska tycka haha :) Men samtidigt är både grafik och musik tagen från nhl. Tycker det är lite som om jag kopierar ett nytt bilspel rakt av och lägger in lite fler svenska bilar i spelet och sen är det ett nytt spel ^^
 #2217  by HVQ
 
Universal Soldier och Mega Turrican är olika spel. Universal soldier är en port av Turrican II: The Final Fight. Medan Mega Turrican är egentligen Turrican 3.

**edit**
ManiaC wrote:Det är lite klurigt, vet snart inte vad jag ska tycka haha Men samtidigt är både grafik och musik tagen från nhl. Tycker det är lite som om jag kopierar ett nytt bilspel rakt av och lägger in lite fler svenska bilar i spelet och sen är det ett nytt spel ^^
mjo det kan jag så klart hålla med om, men om man ser på andra spel ex. street fighter så är det också i grunden samma spel men finns i en drös olika versioner (bara 2 till MD tack o lov).
de som jag också kan anse tveksamma är de multicartsen som inte innehåller några nya spel alls utan bara samlar två eller flera redan befintliga spel. Eftersom dessa kan räknas med i alla listor så förtjänar också Elitserien sin plats :)
 #2218  by ManiaC
 
Där håller jag med helt faktiskt. Ser inte riktigt heller varför spel som tex Classic collection mm har en egen plats när alla spel det innehåller redan är listade..Där tycker jag faktiskt Elitserien är mer berättigat.

Andra "uppföljare" i serier, tex streetfighter som du sa är ju dock inte begränsade till i princip ett land pga språket. Men visst principen är där. Släng in lite nya gubbar /lag så har vi ett nytt spel. Är väl så med mycket nuförtiden också. kolla bara på Cod... släpp samma spel flera gånger och tjäna pengar;) ( nu får jag kanske nåt argt cod fan emot mig men )
 #2224  by Rotmosträdet
 
Elitserien ska lätt vara med! Ska jag skriva 536? Eller 537?

De la ner sjukt mycket tid på de spelen, alla stats är tagna från tränare och kännare t.ex.

Annars får man ju ta bort Micro Machines 96 som bara är några nya banor än 2:an. Samma med Sampras Tennis 96, samma spel.
 #2227  by HVQ
 
Ett annat argument för elitserien är ju också att även om det är begränsat till Sverige så är det inte det enda. Dragon Ball Z finns med på listan och det släpptes bara i Frankrike/Portugal utan engelsk text.

537 är alltså det nya gyllene numret :D
 #2325  by Rotmosträdet
 
Celtics står med i checklista som jag använder (men den är rätt kass i övrigt). Skumt.
The Cartridge Is Easy To Find, It's The Box And Manual Which Are Hyper Rare!
Vilket är det andra spelet han tjötar om?
 #2329  by HVQ
 
Skulle vilja veta mer innan man räknar in den i en lista för en komplett PAL samling. med endast 2st kända ex kan det ju göra sig om nån prototyp eller nått spel som aldrig blev släppt, för carten är väll identiskt med Genesis utgåvan.
 #2331  by Rotmosträdet
 
Aldrig tänkt på det, har ALLA EA:s kassetter "Genesis-etikett". Shit va snålt.... Är alla identiska inuti eller är det skillnad på PAL & NTSC-spel i deras spel?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11