Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Små tips för en bättre (spel)värld!

  • Senaste köp, värderingar och övrig samlardiskussioner
Senaste köp, värderingar och övrig samlardiskussioner
 #5087  by Rotmosträdet
 
Tipsa dina medmänniskor om saker att undvika eller fördra inom spelsamlande och liknande.

1. Undvik att köpa packtejp på ICA, dyr och USEL kvalité. Klistret hamnade på fel sida...!

2. Undvik Postens "skicka lätt"-tjänst på NÄTET! De försöker vara som Schenker genom att man gör jobbet själv men hur kan 2 kg kosta 89:- när det kostar 84:- i butiken? Svagt!

Skriv gärna nästa tips med nummer 3. O.s.v. :)

3. Titta noga på paketen du får hem; ibland glömmer Posten att stämpla alla frimärken. Klipp ut dem, använd och spara pengar.

4. Kolla på ÖB, Dollarstore eller Rusta efter billiga musiksamlingar med dubbelfodral. Ta ur skivor och omslag, använd sen fodralen till PS1 eller Mega-CD-spel där behov finns.

5. När man handlar på Ebay och betalar med Paypal så klicka bort Paypals valutaomvandlar funktion. Paypals växelkurser brukar ligga snäppet högre än vad din banks gör.

6. UNDVIK klicka i Paypal/Payson på Tradera.

7. Om det står att auktionen på Ebay inte skickas till Sverige kan du be säljaren lägga till dig (mailadress) i sin Buyer Block Exemption List. Det tillåter dig att lägga bud OAVSETT auktionens inställningar och restriktioner. http://pages.ebay.com/services/buyandse ... ement.html" onclick="window.open(this.href);return false;

8. Köp billiga rabattfrimärken och få ner portokostnaden.

9. Använd Traderas rabattkoder när tillfälle ges.
 #5114  by Zebbe
 
3. Titta noga på paketen du får hem, ibland glömmer posten att stämpla alla frimärken. Klipp ut dom, använd och spara pengar :).
 #5132  by stattin
 
Kolla på öb, dollarstore eller rusta efter billiga musik samlingar med dubbel fodral. Ta ur skivor och omslag, använd sen dom tomma fodralen till PS1 eller Mega cd spel där behov finns.
 #5142  by stattin
 
ja jag har aldrig tänkt på det förr förens jag kolla lite mer noga nu :)

Men ibland är ju "innanmätet" helt så då kan man ju byta över det till det nya blanka fina hela fodralet.
 #5333  by HVQ
 
5. När man handlar på ebay och betalar med paypal så klicka bort paypals valutaomvandlar funktion. Paypals växelkurser brukar ligga snäppet högre än vad din banks gör.
 #5349  by Rotmosträdet
 
Såg ditt tips 30 sek. efter en Paypal-betalning.....! :(

6. UNDVIK klicka i Paypal/Payson på Tradera.

Folk betalar ofta direkt när de ser knappen trots att de har svenskt bankkonto. Och du förlorar 4-5% av totalsumman i avgifter. Mupparna på Tradera har tagit ner massa av mina auktioner eftersom jag skrivit att de får lägga på en viss procent. Tydligen "olagligt" men det var ju ett chippat NES också.......

Skriv istället en notis i auktionerna: I'll accept Paypal from foreign bidder. Och diskutera sen fram priset efter auktionens slut.
 #5566  by Janone
 
Idag (den 29:e feb) får man lägga upp en (1) auktion på tradera och slipper betala provision för den, gäller inte omstarter osv utan bara helt nya auktioner, inga tillval ingår utan de får man betala som vanligt. Ange kampanjen Skottårsbonus när du listar auktionen.
http://kampanjer.tradera.com/promo/skottarsbonus" onclick="window.open(this.href);return false;
 #5770  by ManiaC
 
7. Nämnde nån brud innan till ebay säljare som inte förstod hur man ändrade sina auktioner så att folk utanför UK kunde buda på dem. Googlade lite och såg att man kunde lägga till folk i ens "Buyer Block Exemption List" Vilket tillåter personerna på listan att buda på ens auktioner OAVSETT auktionens inställningar & restrictioner... Så jag mailade länken till henne och det fixade hon. Inget jag sj visste om innan iaf..

Resultat = tillåter mig att buda men inte alla andra [thumbup] Även om en del säkert gör likadant
 #5791  by ManiaC
 
Gav henne bara denna länken som tar en till sidan direkt. Sedan bara att be dem fylla i ens username eller email adress på listan längst ner, så är det klart :)

http://pages.ebay.com/services/buyandse ... ement.html" onclick="window.open(this.href);return false;
 #6025  by Rotmosträdet
 
8. Köp billiga rabattfrimärken och få ner portokostnaden (jag har gjort det någon gång men man får räkan med udda valörer).
 #6026  by HVQ
 
sjukt att det fortfarande finns så många oanvända sådana frimärken kvar.
 #6030  by Janone
 
Det är det verkligen, har kollat på tradera när folk sålt sådana men de har slutat på nästan vad det skulle kosta att använda vanliga frimären, var iof fler år sedan jag kollade.