Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Målet med din samling?

  • Senaste köp, värderingar och övrig samlardiskussioner
Senaste köp, värderingar och övrig samlardiskussioner
 #8057  by segafreaks
 
Så vad satsar ni på, alla PAL eller endast svensksläppta? :D
Last edited by Tronin on 15 Jul 2012, 21:07, edited 2 times in total. Reason: Delad från tråden Svensk inofficiell lista över utgivna Mega Drive-spel
 #8080  by Zebbe
 
Jag satsar på allt som är bra, rare och udda från alla regioner :). Kommer inte satsa på att komplettera något bortsett min PAL 32X-samling som redan är komplett.
 #8081  by Tronin
 
När det gäller MD (PAL) är målet att få tag i CIB av de spel jag har en nostalgisk koppling till eller som jag helt enkelt finner spelbara. Efter det kommer jag antagligen gå vidare och försöka få tag i de spelbara Gen-liren. Har även en lista på en handfull SMS-lir som ska inhandlas. Men någon komplett samling är det inte intressant. En sån samling innehåller för många skitspel :P
 #8261  by NGF
 
Är lite inne på samma bana, de spel som jag vet/tror är bra, lite udda, spel med nostalgisk känsla för mig samt spel med bra musik 8-)
 #8532  by Hybrid
 
Har inte riktigt kommit fram till vad målet med min samling är. Just nu känns det som att jag förvirrat bara griper tag i spel till MD, MS och Saturn åt alla håll och kanter. Högst fokus ligger väl dock på MD, där årets mål är att uppnå 100 titlar, har i nuläget bara 72 så det känns iallafall rimligt. Varför vet jag dock inte, haha. Men det är väl lite det som är målet med min samling, hålla mig sysselsatt och glad. Slutar det vara kul så slutar jag väl samla och säljer kalaset.
 #12649  by Axus
 
Jag vill ha spel som jag vill spela själv. Köper aldrig på mig spel som jag aldrig tänkt spela, även om jag sällan säljer något som jag inte tycker om.

För mig spelar inte region någon större roll, men jag ska ha en konsol som klarar spelen jag köper. Jag köper rätt mycket till Dreamcast som är japanskt, men då ska det vara spel som inte kräver några språkkunskaper på japanska.

Jag har inget egentligt mål, annat än att jag vill utöka samlingen med bra spel. Jag skulle aldrig betala 3000 för en raritet exempelvis, och smärtgränsen skulle nog ligga på 1000kr inklusive frakt och allt sådant - men då ska det vara något som jag verkligen, verkligen vill spela - inte lägga det i en mörk välskyddad låda i garderoben.
 #20917  by Cuthbert
 
Postar i denna gamla tråd då jag tycker drivkraften och målet med samlande är intressant. Det är lätt att köpa på sig saker bara av farten ibland tycker jag. Själv samlar jag mest på pal utgåvor av sega megadrivespel. Jag har tre huvudkriterier för mitt samlande:

1: Spel jag hade när jag var yngre, dvs. ren nostalgi.
2: Spel jag inte ägt/spelat men som sägs vara bra.
3: Coola framsidor. Är svag för de gamla spelens omslag och tycker att 80 och 90-talets framsidedesign slår dagens med hästlängder.

Framförallt drivs nog mitt samlande av att jag tycker om att spela.
 #21005  by Janone
 
Jag har inget utsatt mål. :) Tror det är "bäst" så, alla som verkar nå sina mål säljer av sina samlingar ganska snart inpå det.
 #21030  by UltimateSpaceShinobi007
 
Janone: Jag håller inte med. För mig är det viktigt att ha delmål utsatta helt enkelt för att det finns så mycket att köpa där ute i världen :) Att veta vad man letar efter just nu etc.

Annars är det viktigt för mig att ha en enhetlig samling. tex om jag har 100 Dreamcastspel som är PAL och två NTSC så kommer det reta mig som fan, hehe. Undantag görs givetvis när det gäller regionsexklusiva titlar.

Vilken region jag satsar på beror på konsolen. SMS o SMD kör jag PAL. Mega CD o 32X kör jag USA. Saturn kör jag JAP och Dreamcast kör jag PAL.

Men jag måste påpeka också att jag tycker själva jakten är en stor del av nöjet.
 #21044  by Zleaze
 
Hakar på denna tråden också då.

Målet jag jobbar mot är de ca ~325ish unika PAL-titlar som går att inbringa till Sega Saturn PAL.
Börjar dock tröttna och sneglar mer och mer mot Mega och Master för tillfället.

Och för att klargöra så är det omslag/färg på skivor/språk/material jag räknar.
Räknar då ej med blister/bundle.

Utöver detta letar jag tillbehör PAL Saturn. Saknar enbart Videokortet annars är jag komplett, bara inte kommit mig för att plocka hem ett.
 #21086  by Cuthbert
 
Janone wrote:Jag har inget utsatt mål. :) Tror det är "bäst" så, alla som verkar nå sina mål säljer av sina samlingar ganska snart inpå det.
Kanske beror på att samlingen är klar och det roliga är att samla och inte äga.
 #21099  by Henke
 
Jo, men det gäller nog framför allt om man haft som mål att samla ihop en "komplett" samling i nån mening, tex alla PAL MD eller SCN NES. Om man lyckats med det sitter man ju sen på mängder av riktigt
dåliga och tråkiga spel som bara varit värda att skaffa för att få ihop samlingen komplett. Det är mängder med titlar man inte ens vill peta på och då är det nog lätt att man vill sälja av massa skit.

Samlar man däremot "alla spel jag hade som liten", "alla spel jag tycker är bra", eller något annat personligt ihopsatt mål tror jag inte alls man säljer sin samling i samma utsträckning sen, när man är klar, eller har fått ihop de spel man hade på listan.
 #21107  by nissling
 
Jag köper bara spel som jag är genuint intresserad av att spela eller som jag gillar. Med andra ord behöver jag sällan rensa samlingen.
 #21366  by reznorhead
 
Som så många andra samlare så ligger fokus på spel från barndomen. Dvs spel jag ägde eller spelade men även de jag läste om eller såg i leksaktidningar. Även spel som jag inte hört talas om men har den där speciella glädjen i grafiken, boxarten, spelkänslan eller musiken. Det definierar Retro i mina ögon.
 #21675  by Styris
 
+1 på den.

Mitt primära mål är att spela spelen, att det blir många spel är pga man inte har tiden att spela alla spelen och orkar inte vända(sälja dom direkt)efter man klarat ut dom.

Sen när man börjat speedrunna så stannar spelen längre fast hos en :)