Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Rekommendation för samlingssida

  • Senaste köp, värderingar och övrig samlardiskussioner
Senaste köp, värderingar och övrig samlardiskussioner
 #15382  by NGF
 
Är det någon här som använder en samlingssida där man kan lägga in vilka spel/konsoler man har som är smidig (har spelen redan i register så det bara att kryssa i)? Gärna med möjlighet till exportering till Excel.
 #15385  by Zebbe
 
Jag använder den inte själv, men det finns en sida som heter RetroCollect (.com) som verkar poppis. Jag kollar själv bara in dess nyhetssida då och då.
 #15389  by Henke
 
Retrocollect har nästan bara PAL, samt dålig koll på olika versioner inom PAL. Samlar du JAP eller US inom någonting blir RC ett rätt värdelöst alternativ.
VGR var för några år sedan fruktansvärt bra, men jag har inget konto där sen flera år tillbaka så har ingen koll egentligen. Värt att kolla.
 #15390  by Janone
 
Köpte en licens till collectorz för några år sedan, deras program kan läsa streckkoder för att registrera titlarna vilket jag tycker är smidigt. Går att använda via telefonen eller via en streckkodsläsare. Men jag har inte kommit igång och använda det ännu. Hehe.
 #21073  by UltimateSpaceShinobi007
 
Jag har precis börjat använda en app som heter mega drive collector. Finns för de flesta konsoler. I den kan man enkelt lista vilka spel man har i samlingen och appen värderar automatiskt baserat på ebay och angiven region.

Tycker den fungerar bra. Det enda gnället jag har är pal o ntsc är i samma bank. Det går inte vad jag vet att filtrera bort endast amerikanska eller endast europeiska spel. Alla spel tycks finnas dock.
 #21082  by Rotmosträdet
 
Att den inte sorterar versioner av ett spel; PAL/NTSC/JAP/Etc gör den ju helt värdelös enligt mig.

Lakers versus Celtics and the NBA Playoffs är värt typ 50 kr i NTSC-version och 20 000:- i PAL.........!! Hur värderar den det!?
 #21091  by UltimateSpaceShinobi007
 
Har inte använt appen så mycket men man kan ställa in vilket lands ebay den ska hämta säljstatistik från. Sverige finns med där så jag antar att Tradera menas. Huruvida korrekt värderingen är har jag inte gjort nån bedömning på ännu.

Det går helt enkelt inte att sortera bort NTSC. t ex Empire of Steel finns i listan och även Steel Empire som är samma spel. Detta gör ju att antalet spel blir felaktigt. Spel med samma titel i båda regionerna finns på en post sen kan man själv lägga till egna foton om man vill.

Mitt problem här är överskådligheten och det faktum att Genesis fodralet är standardbild på de flesta spel. Samt att appen inte kommer märka när man har ett komplett PALset.

Men den fungerar som ett register som är lätt att söka i och sortera på olika vis. Om man är ute på jakt så är det väldigt lätt att kolla om man har redan har spelet och i vilket skick det är i samt hur många spel man har för tillfället. Därför uppskattar jag appen.

Edit: Svar på din fråga å. Det tror jag inte den kan om den helt enkelt bara kollar av titeln på spel samt hur komplett det är när den checkar av mot Ebay.
 #21098  by Tronin
 
SpaceShinobi007 wrote:Sverige finns med där så jag antar att Tradera menas.
Nej, den menar Ebay.se vilket inte är samma sak som Tradera.
 #21104  by Rotmosträdet
 
Säker? Ebay äger ju Tradera och det är bara en tidsfråga innan de byter namn till Ebay. de har ju redan anpassat sökfunktioner, gränssnitt, layout. De bara väntar på att slå ihop dem.
 #21109  by Tronin
 
Jag vet att du blir skickad till Ebay.com nu, men det blev du inte förr. Det är bara något år sedan Ebay.se fortfarande fanns. I vilket fall som helst finns det inte någon koppling mellan Tradera och Ebay. Du hittar inte det som finns på Tradera någon annanstans. Och vad gäller namnbyte lär det dröja ett bra tag innan Tradera byter till Ebay.
 #21113  by UltimateSpaceShinobi007
 
Nått år sen? Är väl ändå några år sen ebay.se försvann.
Men om appen nu hämtar prisinfo dagligen från ebay.se borde inte alla spel bli värderade till noll kronor då?

Hursomhelst så är det inte värderingen som är viktig för mig utan appen funkar bra för att hålla reda på sina spel :)

Tradera kommer nog aldrig byta namn till ebay. Men jag ser gärna någon konkurrent till tradera dyker upp. Är knappt lönt att sälja där längre...
 #21120  by Rotmosträdet
 
Loggan är bytt från Tradera till dagens:
Tradera
Ett Ebay företag
(särskrivet)

Texten är mycket liten, men kommer bli större och större. Lägg märke till att Ebay-loggan redan är där, de behöver bara göra den lite större varje år. Till Tradera plötsligt försvinner eller är den mindre loggan av de två.

Så jo, det är bara en fråga om när de byter namn helt. Ibazar.se köptes också av Ebay. Frågan är hur Ebay kunde få köpa Tradera för EU:s konkurrensverk? Tillsammans måste de ha 99% av marknaden i Sverige.

Hursomhelst Traderas dagar är räknade, mest skräp från Kina där nu. Det mesta är nytt, nån mer seriös kommer ta över.
 #21128  by Rotmosträdet
 
Det är ju just varumärket som är kört i sank, med nytt namn kanske folk återvänder?

Ingen gillar Tradera länge. Dyrare, sämre design hela tiden, snart bara företag.
 #21134  by Tronin
 
SpaceShinobi007 wrote:Nått år sen? Är väl ändå några år sen ebay.se försvann.
Men om appen nu hämtar prisinfo dagligen från ebay.se borde inte alla spel bli värderade till noll kronor då?
Nåja, 2012 är senast jag besökte Ebay.se iaf. Värderingen bör vara hämtad från Ebay.com.
 #21144  by Janone
 
Ebay.se var den absolut bästa söksidan tidigare eftersom den sökte på alla ebay siter samtidigt sedan redovisade de resultaten baserat på vilken av sidorna annonserna fanns på, helt otroligt att de först tog bort ebay.se och riktade den till tradera och sedan riktade om den till ebay.com. :(

eBay loggan i traderas logga sattes dit när Tradera köptes upp av eBay 2006 och har funnits där ungefär sedan dess vad jag kan minnas. Den har gradvis blivit större osv. Tror också de kommer göra bytet snart till Ebay powered by Tradera eller något, allt annat vore märkligt. Traderas varumärke är kört i botten, deras finanser blir sämre och sämre för var år som går.


För att inte gå helt ot så använder jag Collectorz för att lista spel, men jag har bara använt den extremt lite trots att jag ägt licensen i säkert tre år nu.