Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Försäkring på samlingen

  • Senaste köp, värderingar och övrig samlardiskussioner
Senaste köp, värderingar och övrig samlardiskussioner
 #16637  by Zleaze
 
Hej

Talade precis med mitt försäkringsbolag angående om samlingen täcks i lösöret på försäkringen och hur de värderar prisnivån Game vs. Ebay.
Fick inget riktigt bra svar och de skulle kolla det vidare och återkomma.
Hur har ni gjort med försäkring på er samling?

Hur prissätter man ett spel man slagit ihop av 5-6 kopior och liknande?
Har själv ett tiotal dubbletter på G in bara för att kanske kunna bygga någon av spelen i bättre skick.
 #16639  by Tronin
 
Som jag har förstått det så måste du försäkra samlingen separat.

Saxar informationen från ett annat forum:

Jag skaffade en försäkring på min spelsamling via Folksam tidigare i år.
Det som krävs är dokumentation av samlingen, listor och bilder. Jag har även tänkt att göra ett videoklipp för att styrka innehavet ytterligare.


Exakta summan vad jag betalar har jag inte i huvudet nu, men nånstans mellan 200-300 kr i månaden.
Det är deras Hemförsäkring som heter "stor" (dom har även bas och mellan). Jag har inte värderat exakt, höftat på ett antal hundratusen (samlingen är försäkrad upp till 1,5 miljon med "stor").
 #16648  by NGF
 
Aha så de kan se det äkta värdet nu? Förut såg de bara allt som skrot och skräp och ersatte inte en krona :lol:
 #16707  by Martin
 
Frågade faktiskt Folksam i samband med att jag hade ett annat ärende. Fick också liknande svar att jag ska filma samlingen samt gärna mig själv och något som visar dagens datum för att verifiera när filmen gjordes (lämnar dock osagt hur ofta man måste göra det för att den ska vara tillräckligt aktuell?). De påstod att en expert värderar enligt auktioner och annonser. Så länge det inte är någon gammal mossig filur som inte förstår sig på tv-spel utan bara kan tavlor och antikt, så borde det vara i bra sits.
 #16711  by Rotmosträdet
 
Du får nog ha en bra stor och seriös samling om det ska löna sig. Typ ett museum.

Försäkringsbolagen skiter fullständigt i allt som inte är mynt/frimärke/konst/antikviteter.

Höj försäkringsvärdet på lösöret bara och ha bilder och listor på allt.
 #16881  by Zleaze
 
Har inte fått något svar från försäkringsbolaget ännu.
Har allt är fotat (i översiktsbilder) och arbetet med att lista allt samt fota tullar på i sin egen lilla takt.
Lösöret köper jag och har ett högt just pga samlingen, men kul om de "Game" värderar allt och ger 10:-/spelet.
Skulle bli skapligt ledsen i ögat om huset brann (peppar peppar) och de värderar min samling till typ 30k.