Forumet för dig som älskar Sega! 

  • CIB - Vad står det för egentligen?

  • Senaste köp, värderingar och övrig samlardiskussioner
Senaste köp, värderingar och övrig samlardiskussioner
 #23409  by Tronin
 
Det brukar ändå stå C även om det rör sig om skrivformat. Om det är med mer i boxen så är det bara så, det benämns inte i CIB. För ska man vara riktigt anal så är den amerikanska CIB-benämningen väldigt kass då det nästan uteslutande alltid saknas något även om det står CIB (Complete in Box).

[OT]

Nåja, det här är en diskussion för en annan tråd.
 #23411  by Tronin
 
Iom att diskussionen antagligen kommer att fortsätta sker den i den här tråden, så slipper vi kladda ner köptråden.
Kristofer wrote:Jo bara för att alla brukar mena C = cart, betyder ju inte att det är rätt då även tex leksaker kan vara CiB.
Det finns förmodligen inget rätt eller fel i den här diskussionen. Jag menar bara att det är enklast att utgå från att CIB står för Cart-Instruction-Box med tanke på att majoriteten av samlarna kör på det. Dessutom ser jag det som mest korrekt med tanke på att om det ska stå för Complete in Box så innebär det att allt d.v.s. 100 % av innehåller när spelet köptes som nytt fortfarande ligger kvar i boxen, vilket nästan aldrig är fallet.
 #23431  by Henke
 
Det borde stå för Cart, Instructions, Box.

Om det skulle betyda Complete in box, hur förklarar man då annonser som är IB, CB osv?
In box? Vad är det? det är nånting i lådan man får men vet inte vad. Det är inte komplett iaf.
Complete Box? Är det en komplett box utan spel och instruktioner då eller?

Dessutom är det lite kaka på kaka att säga att nånting är komplett i box. Är det komplett så skall box ingå, så det behöver man inte specificera. Det kan inte heller vara komplett utan box.
 #23432  by Kristofer
 
Det är lite som MOC (mint on card), när man snackar actionfigurer Då betyder ju bara att gubben är mint inte själva kortet.

Är det komplett så skall box ingå: så är det nog bara när man samlar tv-spel, gäller inte t.ex. leksaker och annat, t.ex. är ju ett pyssel komplett även om du inte har kvar kartongen.


@Henke: vad skulle då NIB (new in box) stå för? Nintendokassett instruktionsmanual box?
 #23433  by Tronin
 
Är det komplett så ska verkligen ALLT ingå. Men då majoriteten av samlare tycks strunta i det är CIB som Complete In Box helt meningslöst att använda.

NIB som New In Box fungerar då det är ett helt nytt spel. Det hade även fungerat som Complete In Box då ett NIB är förutom nytt även är 100 % komplett.
Kristofer wrote:Men tex lego då? Eller vad som helst man kan samla på som säljs i lådor
Det är ett helt annat samlande där du inte kan applicera CIB som Cart Instruction Box. Det är inte svårare att förstå än att olika termer kan ha andra innebörder inom olika områden.
 #23434  by Henke
 
Ja, tronin har redan svarat, men jag kan tillägga att jag tycker NIB är kaka på kaka det med.
Finns väll inget (inom spel) som säljs utan någon typ av förpackning?
Alltså måste en ny produkt även ha "box", således blir new in box helt överflödig information.
New without box? Nä, då är det inte nytt.
 #23436  by Kristofer
 
Tronin wrote:Instruction Box. Det är inte svårare att förstå än att olika termer kan ha andra innebörder inom olika områden.
@Henke Man kan väl ha ospelade spel utan box? t.ex. spel som är köpa på toys r us där dom förseglar carten/cdskivan om man då inte har boxen är spelet inte nytt?

@Tronin ja allt ska ingå. men enligt din CIB, så behöver tex inte innerkartong/frigolit osv ingå?

Sen att folk felaktigt använder Cib, gör ju inte att det är mer rätt.
 #23437  by Henke
 
Jo, i teorin kan man ju ha ett ospelat ex som saknar kartong och manual.

Men det går ju oftast inte att bevisa att det är nytt då, eftersom de flesta butiker inte plastade in lösa kassetter och skivor osv.

Och eftersom det inte går att bevisa så blir det lite larvigt att försöka kränga det som nytt också tycker jag. I de allra flesta fall är jag övertygad om att det inte är nya ex som på något mystiskt vis tappat sin box och manual.
Det är klart att många slängde kartonger och manualer förr, men de spelade sina spel också.
Jag tror det är extremt få människor som öpnnar sina spel, slänger kartong och manual och sen inte ens spelar spelet en enda gång. Vill de inte spela spelet finns liksom ingen anledning att ens göra sig besvär med att öppna och slänga vissa delar?

Men visst, spelfyndet har massor av "nya" spel, som alla lustigt nog saknar det mesta och ser lite använda ut :lol:
 #23440  by Tronin
 
Kristofer wrote:@Tronin ja allt ska ingå. men enligt din CIB, så behöver tex inte innerkartong/frigolit osv ingå?

Sen att folk felaktigt använder Cib, gör ju inte att det är mer rätt.
Nej, enligt CIB benämns aldrig frigolit/innerkarton/reklam/plastpåse till etiketten etc.

Och nej, om alla använder CIB felaktivt gör det inte mer rätt men däremot mer smidigt då alla vet vad man menar.