Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Digitala vs. fysiska spel

  • Senaste köp, värderingar och övrig samlardiskussioner
Senaste köp, värderingar och övrig samlardiskussioner
 #25928  by nissling
 
För min del så gör det inget att trean bara finns på någon av mina hårddiskar. Det skulle göra mig mycket gladare än att det inte släpptes öht. Sedan kan det vara en väldigt svår avvägning också just ifall de ska producera exemplar så att det täcker upp alla som har investerat eller om det även är tillräckligt för fler kunder.

Dessutom så tycker jag att PSN Store, XBLA, Steam etc. är de enda alternativet för konsumenter att bli prioriterade av spelbolagen. Jag som till absolut största del spelar PC-spel känner mig rentav hånad om jag skulle köpa PC-spel i fysisk form i och med produktnyckeln. Självfallet förstår jag varför produktnyckeln finns, men då det inte är ovanligt att den bara är brukbar en gång så försvinner möjligheten att spela spelet på någon annan dator. Eller om hårddisken olyckligtvis skulle krascha, vad gör man då? Om man köper spelet genom Steam försvinner den begränsningen fullkomligt, vilket jag anser vara mycket mer humant av spelbolagen. Dels av den anledningen, men också för att fler aktörer får möjlighet att komma till marknaden och att det gör spelen mer lättåtkomliga så hoppas jag att den digitala spelmarknaden kommer att ersätta den fysiska innan nästa generation. Utveckling åt folket. :)

Sedan kan man förstås se det ur ett mer praktiskt perspektiv. GTA V släpptes på PC med sammanlagt sju stycken DVD-skivor. Jag som redan har så mycket spel, film och musik i hyllan skulle inte vilja att alla spel hade så feta boxar då spelbolagen inte vågar använda Blu-Ray för PC-spel. Då låter jag de hellre gå genom bredbandet. :lol:

Jag hade sagt samma sak om filmbolagen om det nu inte vore för att streamingtjänster och dylikt ser ut som skit i jämförelse mot Blu-Ray. Då finns det inget annat val för mig annat än att köpa filmerna på BD.
 #25929  by Zebbe
 
Dom kan ju fråga sina investerare vilka som är intresserade av fysiska exemplar för att få ett ungefärligt nummer på hur många exemplar de ska tillverka.

Jag föredrar fysiska exemplar utan produktnycklar. Jag vill kunna spela mina spel på andra maskiner än mina egna, t.ex. om man skulle hälsa på en kompis och vill ta med spelet.

Utvecklingen går framåt så en dag kommer streamingtjänsterna se så bra ut att inte BD behövs.
 #25932  by nissling
 
Du skjuter ju ditt egna argument lika snabbt som du tar fram det. När det kommer till produktnycklar så är de aktuella för just fysiska PC-spel och PC gamers är de som blir absolut sämst behandlade när de köper fysiska spel då de bara installera spelet en gång. Köper du spelet på Steam kan du ladda ner det på vilken dator som helst så länge du är inloggad, vilket är bra mycket mer bekvämt än att släpa med sig spel till polarna. Samma sak gäller XBLA och mig veterligen också PSN Store. Saker är ju som de är och inte vad somliga vill att de ska vara.

För övrigt är det inte särskilt trovärdigt att Netflix och liknande tjänster kommer att komma i närheten av Blu-Ray på väldigt länge, ffa inte i jämförelse med UHD-BD. Idag kommer streamingtjänsterna inte i närheten av REC.709 och med den kommande REC.2020 standarden så kommer det att sjunka ännu mer. Sedan vet jag att Netflix har börjat med 4K, men det hjälper inte ett jota när materialet är så sönderkomprimerat. I bildmässiga sammanhang så tycker jag att Blu-Ray är dugligt men att det finns gott om rum för förbättringar (mest på grund av den begränsade färgrymden). Det finns dock inget bättre alternativ idag och DVD är riktigt uselt i jämförelse.
 #25933  by Zebbe
 
Att ladda ner och installera ett spel är mer obekvämt än att plocka med sig spelet och gå till polaren med det. Tänk om internet krånglar? Whoops, då blir det inget spelande med det spelet. Det går dock med en fysisk utgåva.

Det kanske tar ett tag, men till slut har vi nått en tidsålder då allt är digitalt. Tills dess får vi stå ut med dessa obekväma blueray-diskar ;).
 #25934  by nissling
 
Du har ju fel i sammanhanget. Om du tar med dig spelet så kan du inte installera det alls på din kompis dator under förutsättningen att du redan har installerat det. Har du inte tänkt något på det? Det är trots allt 2015 vi pratar om. :P

EDIT: Sedan kan det underlätta med Steam en del om man ska LAN:a, då det räcker med att bara en person har köpt spelet för att alla ska kunna spela det lokalt (för de flesta spelen behöver man inte logga in för att spela).
 #25935  by HVQ
 
Nu är ju tråden om Shemue och inte digitalt vs fysiskt format. Bara att inse att åsikterna i det ämnet går isär och respektera det. Skapa en ny tråd för det om det fortfarande behöver diskuteras, men här handlar det om Shemue och kickstartern!
 #25936  by Zebbe
 
nissling wrote:Du har ju fel i sammanhanget. Om du tar med dig spelet så kan du inte installera det alls på din kompis dator under förutsättningen att du redan har installerat det.
Varför skulle jag inte kunna det?
 #25937  by nissling
 
Därför att produktnyckeln redan är förbrukad. Eller är det fortfarande standard att den går att användas hur många gånger som helst? Trodde att spelbolagen hade slutat med det.

EDIT: För att dra ytterligare en parallell till diskussionen så ogillar jag själv kassettbaserade (PCB) spel. Främst är det för de tekniska begränsningarna då de egentligen inte har några fördelar gentemot valfritt optiskt medium annat än avsaknaden av laddningstider. Det hindrar mig inte från att vilja köpa ett spel på PCB eller kunna avnjuta det, då jag tycker att spelet i fråga är mycket viktigare än dess medium.
 #25940  by xiaoyangguang
 
Kan då tilläggas att digitala spel sällan prismatchas på samma sätt som fysiska.. Flesta spel jag kollat på Steam ang ligger 200-300% högre i pris än fysiska. Visst det är bra att vissa spel hålls vid liv, men man kan definitivt inte anklaga dem för att vara billiga. Många spel som går från 20-99:- fysiskt kostar som sagt 15-30€ eller mer på Steam.

Sedan kan man göra som jag hade gjort, att man väljer att köpa spelet men att inte aktivera det online utan att senare köra det crackat (även om det är olagligt vilket jag personligen skiter fullständigt i) Detta är ju dock endast aktuellt med singleplayer spel.

Egentligen kan man väl säga att dom riktiga anledningarna idag för tillfället är väl dem som ogillar att ha en box med spelet hemma och att dom vill ha spelet inom 1-2 timmar (beror ju på hur snabb uppkoppling personen har) Samt att man vill ha det på ett konto såsom Steams, det är ju liksom smidigt och rätt så hassle-free. Sedan finns det nog dem som gör det ur "miljösynpunkt" huruvida det är bättre för miljön är dock svårt att säga. Hört åsikter ang att det skall vara jobbigt ibland överföra en kod till Steam om det ej är köpt på Steam, om det stämmer eller inte har jag ingen aning om..

Men skall man som sagt tala om pris så vinner fysiskt långa vägar än så länge. Även Sonys utbud och Microsofts är oftast dyrare än att köpa precis samma spel fast i butik istället och då kan du som sagt sälja spelet senare.

Konkurrensen funkar ju inte riktigt på samma sätt när det sker digitalt, det är ju inte olika "återförsäljare" till nedladdningarna (när det gäller spel till konsoler)
Det blir liksom en typ utav monopol.

Fast nu spelar det faktum att spelen ofta är dyrare ingen roll, många väljer ändå digitalt. Not me though. I slutändan gör ändå folk precis som dom känner för det..
 #25941  by Zebbe
 
Som sagt så är jag emot produktnycklar också. Och det är inte alla spel som har sådana heller.

Inga fördelar?

*Längre och bättre hållbarhet.
*Kan ha inbyggt batteri.
*Kan ha inbyggda chip som förbättrar hårdvaran.
*Kan ha påbyggda kontrollportar.

Och ja, så gott som inga laddningstider (förekommer i princip bara på SNES vad jag vet, men det finns även på t.ex. Air Busters på Mega Drive).
 #25942  by nissling
 
Jag tror att de allra flesta spelen som släpps till PC i fysisk form idag har en produktnyckel. Att du sedan är emot skyddet i fråga är en helt annan sak.

PCB har absolut inte bättre hållbarhet än optiska medium per automatik. Det är ren rappakalja, under förutsättningen att vi jämför dem mot rent tryckta skivor. Fuktskador, damm och dylikt kan förstöra dem totalt. Självklart kan en optisk skiva oavsett medium skadas om man inte vet hur man hanterar den men enligt min erfarenhet är felfrekvensen mycket lägre även om man är klantig och dessutom har Blu-Rayskivor (som används på Playstation 3/4 och XBone) ett mycket tjockare skyddslager mot repor än CD.

Det inbyggda batteriet behöver bytas efter ett X antal år och dessutom går det utmärkt att spara med spel som ligger på optiska skivor, om man nu har utrymme på minneskort eller motsvarande lagringsenhet.

Du har rätt i att spel på PCB kan innehålla hårdvaruförbättring men i praktiken så underlättar förmodligen lagringskapaciteten i optiska medier mer för de flesta utvecklare. När man når gränsen på en kassett behöver man koda om, komprimera och anpassa spelet för att det ska kunna få plats. Det är inget som lockar de flesta utvecklare då det blir dyrare och svårare att programmera. På CD, DVD eller Blu-Ray behöver man inte tänka på samma sätt. Om spelet blir för stort för en skiva är det bara att slänga in en till.

Det går att ordna fler kontrollportar på andra sätt också med ganska många konsoler. Dock erkänner jag att det är en fördel om spelet har det inbyggd.

Gällande priser så stämmer det nog att Steam inte är förhållandevis billigt alla gånger, och jag köper nog som flest spel där under reorna som hålls med jämna mellanrum där det enligt mig finns en vissa hyggliga priser för spelpaket. Dock finns det två huvudsakliga anledningar som förklarar varför den digitala spelmarknaden har blivit uppskattad vilket jag känner för att upplysa:

1. Det skapar en större marknad för mindre aktörer och ger mycket större möjligheter för indieutvecklare att kunna nå ut till en stor massa än i de fysiska spelbutikerna. Det blir lite franska nya vågen över det hela, tycker jag. Och det är kul.

2. Det har länge funnits en efterfrågan på att kunna köpa spel i digital form eftersom den illegala fildelningen har spridit sig väldigt mycket i spelbranschen. Många har velat ha snabbare sätt att tillhandagå spel, musik och film än att gå till närmsta butik eller beställa över nätet för att få det hemskickat när de kan ladda ner det från nätet olagligt. Det är en ganska väsentlig mängd kunder och då är digitala distributionssätt den enda vägen för spelbolagen att kunna locka dem till att köpa deras spel.

På samma sätt som vissa avskräcks från att köpa ett spel från en digital distributör kan andra avskräckas från att köpa det i fysisk form. För mig så behöver inte det ena utesluta det andra och jag motsäger ingen av dem, men om jag fick välja ut en av dem att existera (och en att skrotas) så skulle den digitala marknaden få finnas kvar. Det är helt enkelt för att spelen i fråga är viktigare än allt annat. För mig är själva spelet viktigare än fodralet, manualen eller omslaget. Vissa tycker kanske annorlunda och det är förstås helt ok, men jag har svårt att föreställa mig en marknad som är anpassad åt folk som inte bryr sig om produkterna som faktiskt säljs. :?

Sedan finns ju också platsfrågan som jag nämnde tidigare. Jag har redan 1700 filmer, hundratals musikalbum (både på vinyl och CD) samt en samling spel till Saturn och Dreamcast. Det börjar räcka för min del och det är inte alltid som jag känner för att försöka proppa hyllan ännu mer med spel som likna gärna kan ta upp noll plats. Då låter jag hellre hyllorna stå orörda i spelväg och köper hellre det innehåll som jag bara kan få i fysisk form som jag dessutom är intresserad av.

Men om man tycker annorlunda än vad jag gör, och trivs med det, är det förstås inga problem heller. Jag tror inte, eller hoppas åtminstone inte, att någon här håller uppe sitt spelintresse för någon annans skull än sin egna. Och om man är nöjd så är det ju bra. :)

Peace!
 #25943  by Nikke
 
Det här med digitalt vs fysiskt är ett ganska diffust ämne, jag föredrar i stort sett alltid att få ett fysiskt, fabrikstillverkat exemplar och betalar gärna lite extra för det men jag är absolut inte rädd för att spendera mina pengar när det inte finns någon annan rimlig utväg. Jag skulle tex aldrig få för mig att ladda hem ett nytt PS4-spel för 629:- då det helt saknar ett andrahandsvärde. Köper man ett spel i en butik för samma peng kan man byta in det eller slänga upp det på tradera om man skulle råka ångra sig. Nu köper jag väldigt sällan spel till nypris men jag försöker ändå sätta mig in i situationen.

Annars finns det många fördelar med digitalt när det gäller just indie-spel eller spel med allmänt låg budget, de brukar gå att köpa på release för 100-150kr och underhåller de mig för en kväll eller två brukar jag jämföra det med en biobiljett tex.

Nästa fördel är de reor PSN, XBL, Steam, GOG mfl kör, man kan få löjligt mycket spel för pengarna ibland. Har själv köpt 100+ spel på gog.com och de är dessutom DRM-fria, ladda ner dem hur många gånger som helst eller bränna ut dem på en egen skiva, funkar hur bra som helst. I snitt har jag nog inte betalat mer än 20kr/spel eftersom reor ofta är 75-80% och ibland skickar de med spel gratis.
 #26132  by Zebbe
 
nissling wrote:Jag tror att de allra flesta spelen som släpps till PC i fysisk form idag har en produktnyckel. Att du sedan är emot skyddet i fråga är en helt annan sak.
Så spelen fungerar alltså inte, även om de enbart är singleplayer, om man inte har internetanslutning?
nissling wrote:PCB har absolut inte bättre hållbarhet än optiska medium per automatik. Det är ren rappakalja, under förutsättningen att vi jämför dem mot rent tryckta skivor. Fuktskador, damm och dylikt kan förstöra dem totalt. Självklart kan en optisk skiva oavsett medium skadas om man inte vet hur man hanterar den men enligt min erfarenhet är felfrekvensen mycket lägre även om man är klantig och dessutom har Blu-Rayskivor (som används på Playstation 3/4 och XBone) ett mycket tjockare skyddslager mot repor än CD.
PCB-chip dör i princip aldrig (minns att RSS-snubben bara genomlevt 2 st. döda kassetter under många år av handlande). De går i princip alltid att rengöra och fixa på så sätt. Har man dom sedan i fodralet klarar de sig. Med repiga skivor är det en annan femma.
nissling wrote:Det inbyggda batteriet behöver bytas efter ett X antal år och dessutom går det utmärkt att spara med spel som ligger på optiska skivor, om man nu har utrymme på minneskort eller motsvarande lagringsenhet.
Ja, men det är mindre bekvämt.
nissling wrote:Du har rätt i att spel på PCB kan innehålla hårdvaruförbättring men i praktiken så underlättar förmodligen lagringskapaciteten i optiska medier mer för de flesta utvecklare. När man når gränsen på en kassett behöver man koda om, komprimera och anpassa spelet för att det ska kunna få plats. Det är inget som lockar de flesta utvecklare då det blir dyrare och svårare att programmera. På CD, DVD eller Blu-Ray behöver man inte tänka på samma sätt. Om spelet blir för stort för en skiva är det bara att slänga in en till.
Lagringskapaciteten kan inte inte kringgå kreativa speldesign som de stora spritarna i Punch Out, de animerade bakgrunderna, statusskärmen och diagonala scrollningen i Super Mario Bros. 3, 3d-effekterna i PilotWings, den snabba och splitscreenstödjande polygongrafiken i Virtua Racing mm. Även om man har tillgång till större lagringskapacitet, är det inte säkert att man har tid eller råd för sådant, vilket kan ses i många Mega-CD-spel där det ofta användes till CD-ljud och film, inte mera gameplaygrafik.