Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Hur reagerar folk på era samlingar?

  • Senaste köp, värderingar och övrig samlardiskussioner
Senaste köp, värderingar och övrig samlardiskussioner
 #26271  by Axus
 
Det är få fysiska saker som går upp emot att samla på spel - att både äga och spela de allra ovanligaste titlarna - enligt mig. Men hur reagerar egentligen folk på era spelsamlingar?

Jag får lite olika reaktioner, och de flesta brukar uttrycka något i stil med; "Oj, jag visste inte att du var en sådan nörd." Många blir emellertid nostalgiska, och vill själva testa några äldre spel även om de inte längre är direkt spelintresserade.

Många tycker också att det är ett rejält slöseri med pengar, och tycker att jag borde sälja spelen, och köpa en rejäl bil - något som i mina ögon bara är ett fortskaffningsmedel för att ta mig från punkt A till B.

Det är ganska kul att se folks överraskade reaktioner, men mindre kul när de börjar plocka fram ovanliga spel i ömtåliga pappförpackningar/fodral. xD
 #26284  by Janone
 
Har samlat länge nu och de gånger jag haft folk hemma hos mig, antingen vänner, nya vänner, vänners vänner, flickvänner, dejts och ja alla andra som haft vägarna förbi. Alla har haft ungefär samma reaktion, de är imponerade av att man har ett specialintresse en så omfattande hobby. Det anses i de flesta anseende som intressant, därefter kommer ju självfallet först frågorna:
Hur mycket pengar har du lagt ner? (Du måste vara jätterik! Ingen förstår att man köpt i omgångar under lång tid)
Hur mycket är det värt? (ingen förstår att en omfattande försäljning skulle vara ett enormt projekt som också skulle kosta väldigt mkt i tid och nedlagt arbete)
Efter de inledande frågorna så kommer nostalgin, de eller någon de känner har haft grejer, Har du dem? Jodå det är där *pekar* osv. Många säger att de gärna kommer förbi, spelar och är nostalgiska vilket är helt okey för mig.

Har aldrig bemöts av förakt eller tråkningar eller liknande. Min lägenhet är väl i sig ganska ja, speciell också då den är fylld av spel, grafiska noveller, magic kort och färgburkar, det är som att jag aldrig skulle blivit vuxen....Vilket kan vara sant. :)
 #26285  by Henke
 
Axus wrote: Många tycker också att det är ett rejält slöseri med pengar, och tycker att jag borde sälja spelen, och köpa en rejäl bil -
Haha, det om någonting är ju slöseri med pengar!

Det är en sak att man kan tycka att det skulle vara vettigare att ha en bil, för att det är praktiskt eller något.
Men en bil är typ det dyraste man kan ha. Plus att bilen i sig tappar så löjligt mycket i värde på några år.
 #26306  by aerobert
 
Värdet ligger i betraktarens ögon.

Ja, en bil är snordyr och tappar värde, kostar 3-4000 i månaden att bara äga den (för en normalvettig bil) men den är ovärderlig för många när det gäller att skapa sig mobilitet, "frihet" och tid.

Men det är ju oftast resultatet av att man skaffat sig en livsstil som också kräver att en bil är en nödvändighet. Och då menar jag inte bara för folk som bor i glesbygd.

Min samling är modest, den får plats i två Ikea Hemnes-hyllor och består mestadels av NES och Megadrive. De två konsoler jag hade på tidigt 90-tal. Sedan hade jag PS1 en kort period innan jag övergav den för Megadrive igen och främst PC. PS1 hade ju inte mycket vettiga spel att erbjuda fram till 97-98 så det blev inte mycket köpt av en early adopter julen 95.

Reaktionen på min samling brukar innehålla ord som nördigt, men mest blir folk glada och nostalgiska.
 #26308  by Henke
 
Ja, jag har själv bil och skulle få det något jobbigare ibland om jag inte hade en.
Trots den höga kostnaden tycker jag alltså att det är värt det, annars skulle jag ju göra mig av med den.

Det jag menade är precis som aero skriver, att bara att äga bilen går på minst 3000 i månaden. Har du dessutom köpt en ganska ny/dyr bil så tappar du ju äckligt mycket bara på att rulla iväg med den också.
Spelen man köper är en engångskostnad, det kostar dig inget att ha de i hyllan såvida du inte skaffer en försäkring. Sen tappar de oftast inte allt sitt värde.
Nu utgår jag alltså ifrån att man samlar retro. Köper man nya spel till aktuella konsoler i leksaksaffären för 800 kr st så blir det ju annorlunda helt klart. De tappar ju värde snabbt också.

Jag tyckte mest att det var konstigt sagt av de som Axus nämner.
Även om man får ihop till en bil av försäljningen så drar man ju på sig en månadskostnad samt förlorar alla pengar i bilens värdeminskning.

Sen vilket som är värt mest att ha i sin vardag, spelhylla eller bil, är såklart olika för alla.
 #26309  by Henke
 
Och, för att tillslut ändå bli on topic och faktiskt svara på Axus fråga, haha :

Nästan ingen har reagerat öht. Men det är förstås en liten samling jag har. Spelen får plats i en stringhylla. Max en, oftast ingen konsol är inkopplad och framme. De övriga står/ligger i lådor eller skåp och syns inte.
Undantaget är en Vectrex som alltid står framme i mitt sovrum, men oftast är folk inte inne där utan mest i vardagsrum och kök.
 #26313  by Zebbe
 
Folk brukar inte reagera så mycket på min samling heller. Jag kanske borde göra Darxide, det signerade Snatcher och den förseglade Panorama Cotton-muggen mer synliga. Men annars brukar folk bli impade av Pier Solar :).