Forumet för dig som älskar Sega! 

  • "Super Wonder Boy - Super Monster Land"? Mysko namn på cart!

  • Diskussioner om allt som rör SMS
Diskussioner om allt som rör SMS
 #3375  by illm
 
Råkade komma över en cart med ett märkligt namn. Tyvärr endast carten. Boxen var helt slaktad och saknade både inlaga och manual.

Kolla denna:
Wboy.jpg
Wboy.jpg (140.63 KiB) Viewed 13291 times

Googlat runt lite men jag hittar inget svar som gör mig till freds. Som bekant heter den japanska utgåvan "Super Wonder Boy", men slutar på "in Monster World". Vad är detta för utgåva egentligen? Gråimport?

Hittar inte bild på någon box med den titeln alls, bara den vanliga "Wonder Boy in Monster Land". Den enda boxbild med den carten jag hittar är denna:

Image

Titeln på bilden är "MLimport". Liten hint, möjligtvis!


Här står det "Unknown region" under matchande bild:

http://www.smspower.org/Scans/WonderBoy ... erLand-SMS


Hjälp mig att detektiva! =)
 #3398  by Batman666
 
Har läst om detta också.

http://shinobiman.proboards.com/index.c ... ge=1#80986" onclick="window.open(this.href);return false;

Här hävdas/spekuleras det i att det är en misprint likt Mono Poly och Psyco Fox. Någon bestämde för att byta namn på europeiska/amerikanska releasen men det gjordes först efter de hade tryckt upp ett gäng? Eller någon gjorde ett misstag med namnet med tanke på att den heter super i Japan och det ändrades? Måste i sådana fall ha stoppats tidigt för det finns inte så många kopior ute vad jag vet.
 #3399  by Batman666
 
Hittade ett svar under samma länk.

"From this comes a little understood mystery that some fans, especially those new to the SMS scene, are not aware of. A number of cartridges printed in the early run of Monster Land can be found with the label reading "Super Wonder Boy Super Monster Land." The mistake made by the distributing team was that in Japan Wonder Boy was originally released for the SG-1000, and thus when released for the Mark III in an updated format, though essentially the same game, it was titled Super Wonder Boy to mark the difference between the two, similar in a sense to Castlevania for the NES and Super Castlevania for the SNES, though these are totally diferent titles. Due to this issue, early runs of the cartridge will include super in the title due to a simple mistake on the part of the design team. Eventually it was corrected, but some collectors mistakenly assume this is a rarer variation, which is far from true."

http://www.smstributes.co.uk/view_page.asp?articleid=64" onclick="window.open(this.href);return false;
 #3408  by illm
 
Batman666:

Hurra! :D

Tack så mycket! [thumbup]


Det här är det andra feltrycket som jag hittat på sistone. Den andra är boxen/carten/manualen på "Secret Command" som - åtminstone enligt spelets ingame-logo - borde hetat "Secret Commando"...
 #3414  by Batman666
 
No Problem 8-)


Så det heter Secret Commando inne i spelet alltså, har aldrig märkt det, men som du säger så är det betydligt mer logiskt än Secret Command :)

Fast egentligen borde det ju bara heta Rambo. Men var väl vissa känsliga européer som inte gillade det. Lite som Teenage Mutant HERO Turtles :roll: