Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Phantasy Star - nyöversatt med FM-ljud

  • Diskussioner om allt som rör SMS
Diskussioner om allt som rör SMS
 #3818  by Zebbe
 
För något år sedan köpte jag en inofficiell FM-modul till min Master System. Min kompis lödde dit den, så att jag kan höra FM-ljud från vissa spel, bland annat Golvellius. Det låter mycket bättre än PSG-chippet, som var det enda vi fick utanför Japan. Men ett spel som bara har FM-ljud i den japanska versionen är Phantasy Star. Därför (och några små missar i översättningen, mest namn) gjorde ett gäng en fan-translation av den japanska ROM:en. På så sätt kan man spela Phantasy Star som det var tänkt från början - med en korrekt översättning och FM-ljud. Samme kompis som satte dit FM-chippet åt mig brände en ROM så att jag kan spela denna unika version på mitt Master System. Jag gillar resultatet. Namn som Noah har fått det korrekta Lutz, Odin heter Tylon och klassiska colan och burgern har fått stryka för energibars och energidrycker som nog ingen hade begripit vad det var om man inte hade internet (och det fanns ju iofs inte på den tiden heller). Och musiken. Bättre trummor, klara klockor och mer känsla än PSG-soundtracket. Klart rekommenderat!