Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Mest sällsynta Master System-spelen (PAL)

  • Diskussioner om allt som rör SMS
Diskussioner om allt som rör SMS
 #5842  by ManiaC
 
Precis som det finns en tråd för de mest sällsynta Mega drive spelen så startar jag en för Master System! Jag har ingen bra koll på Master System men vill gärna veta mer! Så vilka är de mest sällsynta?

Jag har som sagt dålig koll så jag slänger upp det ni säger, så får folk säga ifrån om något inte stämmer :)

Sällsynta spel utan spec ordning.
Golden Axe Warrior
Master of Combat
Power Strike II
Smurfs 2

Battletoads in Battlemaniacs - Brasilien



Ös på! Nån Master System-samlare har vi väl här? :)

E: Kan jag förlita mig på denna listan? Några där som absolut inte är rare?
http://www.retrocollect.com/search/sear ... mit=Search" onclick="window.open(this.href);return false;
 #5847  by Rotmosträdet
 
Smurfs 2 är nog det mest ovanliga.

90% av spelen på den listan är INTE ovanliga, skumt. Man tycker att de borde ha lite mer koll.
 #5851  by HVQ
 
Smurfs 2 som Rotmos säger tar antagligen 1a platsen. Master of Combat borde höra hemma på listan.

Sen är det ju om man ska räkna de amerikanska unika spelen så finns ju en del som är ganska rare. MS system spelen är ju i princip likadana i PAL/US, lite fler språk på pal versionerna bara.
 #5854  by Janone
 
För ett gäng år sedan (när jag var aktiv sist...kanske runt 2005?) så vet jag att någon hade ett ovanligt Djungelboken, eller ja utgåvan var ovanlig i alla fall. Det var den italenska utgåvan om jag inte minns fel. Tror det kan ha varit winona2k som sålde det till någon samlare i europa.
 #5864  by illm
 
Att hitta Ultima IV komplett kan vara lite lurigt. För att det ska vara komplett måste följande vara med utöver det vanliga:

Image

- Boken "History of Britannia"
- En spellbook (den med runor på, denna saknar jag tyvärr)
- Kartan

Anledningen till att det är extra klurigt, är för att böckerna är lite för stora och ryms inte inuti boxen. Därför är det inte så konstigt om de hamnat på villovägar genom åren...


Har märkt att dessa går för mer pengar än vanligt, men jag vet inte hur ovanliga de är:

Power Strike II
Sonic Spinball
Miracle Warriors (med kartan)
 #5868  by bobnimbe
 
Janone wrote:Men de ännu inte pal ;-)
Klart dom är!
PAL-M. kompatibelt med PAL-60 om jag inte missminner* mig :)





* missminner : ett ord man använder när man låtsas ha koll på ett ämne man först nyligen har googlat sig igenom massa tekniska dokument om men inte riktigt förstår. Kombinerar man det med en smiley är man dessutom helgarderad eftersom man inte riktigt tar det på så stort allvar. Se "skämta bort sitt misstag för att undvika att ha haft fel" .
Last edited by bobnimbe on 07 Mar 2012, 11:33, edited 1 time in total.
 #5869  by Rotmosträdet
 
Jo de är PAL, gäller denna lista bara Europa?

http://en.wikipedia.org/wiki/PAL#PAL-M_.28Brazil.29" onclick="window.open(this.href);return false;
 #5871  by illm
 
Bob har helt rätt. PAL-M är 60hz. Brasilien har alltså dröm-TV-systemet för alla spelare på 90-talet. 60 bilder per sekund, full frame (525 lines) utan svarta kanter samt PAL-färger istället för Never The Same Color. :)

Men!

PAL är ändå fullständigt överlägset, men eftersom väldigt få spel utvecklats för PAL så går vi alla runt och tror att NTSC är bättre. Den som har sett ett PAL Amiga-demo med det helt *sjuuuka* flytet som de ofta har, vet vad jag pratar om... :shock: Tyvärr kan jag inte visa exempel utan man måste se det i verkligheten. Youtube kör bara i 25/30 fps [thumbdown] och man måste köra på äkta hårdvara (perfekt intern synk i Amigan) med äkta CRT-skärm med fosfor-afterglow.

När man ser detta blir man lite extra ledsen över att flytet i spel blivit nedprioriterat genom åren. :cry:

Megadrive kommer väldigt nära om man kör på en CRT-skärm. Kanske är det därför den har gått och blivit en av mina favoritmaskiner? [thumbup]
 #15136  by winona2k
 
Janone wrote:För ett gäng år sedan (när jag var aktiv sist...kanske runt 2005?) så vet jag att någon hade ett ovanligt Djungelboken, eller ja utgåvan var ovanlig i alla fall. Det var den italenska utgåvan om jag inte minns fel. Tror det kan ha varit winona2k som sålde det till någon samlare i europa.

Ha ha ja det stämmer. Jag köpte den av dåvarande retrosuperstore (numera game-world). Den följde med något paket med en maskin. Jag hade lagt den i min hylla för spel som skulle säljas i klump för att bli av med. Det var en kille på smstributes.co.uk som noterade att det var den italienska utgåvan, vilket i alla fall då var det enda kända exemplaret. Var dock snäll och bytte den mot championship hockey till Master System med honom. Den är ju värd lite den också numera,
 #15178  by Martin
 
Textäventyr på konsol? Hur i tusan funkade det. Gamla King's Quest så skrev man ju vad man skulle göra med tangentbordet på datorn, som t.ex. "pick up key", "open door" och "climb tree" samtidigt som piltangenterna användes för att flytta runt gubben på skärmen.

Nyfiken som jag var så sökte jag på Youtube och mycket riktigt finns där åtskilliga play-throughs och långa videos. Tydligen bygger man ihop kommandon genom att välja dem i en snabb meny. För att ta ett exempel, ska man prata med kungen så väljer man "TALK", sedan i nästa kolumn väljer du "KING". Gör det lite enklare för att saker du kan interagera med är valbara, medan på dator måste du klura ut det själv.

Här är en long-play på hela spelet (29 minuter):

https://www.youtube.com/watch?v=ddPTymAiN2Y
 #15195  by Janone
 
winona2k wrote:
Janone wrote:För ett gäng år sedan (när jag var aktiv sist...kanske runt 2005?) så vet jag att någon hade ett ovanligt Djungelboken, eller ja utgåvan var ovanlig i alla fall. Det var den italenska utgåvan om jag inte minns fel. Tror det kan ha varit winona2k som sålde det till någon samlare i europa.

Ha ha ja det stämmer. Jag köpte den av dåvarande retrosuperstore (numera game-world). Den följde med något paket med en maskin. Jag hade lagt den i min hylla för spel som skulle säljas i klump för att bli av med. Det var en kille på smstributes.co.uk som noterade att det var den italienska utgåvan, vilket i alla fall då var det enda kända exemplaret. Var dock snäll och bytte den mot championship hockey till Master System med honom. Den är ju värd lite den också numera,
Vilket jävla minne jag har... :P Jag sitter själv på ett sådant ex förresten...Vet inte riktigt vart jag fick tag i den dock.
 #18770  by Robban
 
Jag skulle vilja påstå att det mest sällsynta spelet är Lucky dime caper limited edition box set. Spelet i sig är ju inte sällsynt men den här utgåvan är det verkligen. Den går för ca 5tkr på Ebay. Finns förövrigt på Tradera just nu, har aldrig sett den där förut och är riktigt sugen. Tyvärr ligger det ett reserverat pris på den.

Är det någon av er som har den här utgåvan? Verkar ha gått upp ordentligt i pris på sista tiden.