Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Vad spelar ni för tillfället? (SMS)

  • Diskussioner om allt som rör SMS
Diskussioner om allt som rör SMS
 #19704  by Jedvard
 
Mina döttrar 5 & 7år gamla satt och lirade Alex Kidd in Miracle World och de bad mig spela en omgång....klarade det nästan och var minst lika upphetsad som döttrarna över min prestation :ugeek:
 #19705  by Tomp
 
Det kommer en tid när jag ska göra ett nytt försök på det Miracle world. Var väl en 18 år sen sist.

Spoiler:
Var så jäkla glad när man kom till det hemliga slottet med mördarduscharna. Gick ju så bra också men det var alldeles för lång bana för att kunna klara mig hela vägen :(
 #19880  by Henke
 
Spelade Kujaku Ou (Spellcaster) ett par timmar idag, eller igår egentligen. Gav upp när jag var vid ett eld/lava segment som krävde flygmagi. Jag hade slut på energi som krävs för magierna och pallade inte sitta nån timme till för att samla ihop. Hade jag spelat PAL/US hade jag ju kunnat ta ett password och eventuellt orkat fortsätta nån annan gång, men password på japanska orkade jag bara inte ens försöka skriva av korrekt.

Småspännande spel men med för många störiga moment. Uppföljaren till MD är bättre tycker jag.
 #19915  by Henke
 
Ikväll blev det lite Kenseiden och Opa-Opa. Jag gjorde personliga framsteg i Kenseiden, även om det inte säger mycket, haha jag gav upp på en träningsnivå med de satans pilarna.
 #19930  by Batman666
 
Hehe, dem där dojo banorna är hemska. Tror aldrig jag har klarat av mer än två av dem fyra (om jag minns rätt).

Du kanske redan känner till det, men du behöver inte klara av dem för att klara av spelet. Har lyckats flera gånger trots att jag oftast tar max en av dessa om ens det.
 #19937  by Henke
 
Jo, jag visste att man inte måste klara dom, men trodde att det var bra att göra det för jag läste någonstans att slutet av spelet blir lättare om man klarat "träningarna". Är det inte så att man får nya egenskaper av det? Eller är det bara av bossarna man får det?
 #19976  by Batman666
 
Jo, det blir enklare att klara av spelet om man kör dem eller iaf någon, då de utökar din livmätare eller ger dig en docka som gör att du inte förlorar lika mycket av ditt liv när du blir slagen. Men du får inga specifika egenskaper som hos bossarna.
 #20050  by Henke
 
Ah, ok. Tack för svar! Jag ska ge mig på det igen nån kväll.
 #20466  by Henke
 
Idag hämtade jag hem ett stort paket Mark III spel som jag köpte av Stattins kompis. Jag provspelade som hastigast ett par titlar: Shinobi, Family Games, Thunder Blade, Super Racing, Aleste, Enduro Racer och Rocky hann jag testa.

Shinobi: Har jag haft i PAL för länge sen, bra spel, kul att äga igen.

Family Games: Otippat nog satt jag en bra stund med detta haha, biljard var rätt kul!

Thunder Blade: Nog det sämsta av de jag spelade. Riktigt kasst spel.

Super Racing: Kul mest för att det är kompatibelt med Paddle Control.

Aleste: Ahh, kvällens höjdpunkt! Riktigt bra spel!

Enduro Racer: Ganska kul, men jag får inte till det riktigt. Alla hopp bara sölar ner så mycket att man inte hinner i mål. De första banorna klarar man ändå genom att undvika hoppen, men tredje eller fjärde kräver att man hoppar. Jag vet att man måste tima hoppen men tycker inte det hjälper särskillt mycket, tips?

Rocky: Nja, ingen höjdare direkt.
 #20573  by Henke
 
Ikväll blev det mer Aleste, sen ett par rundor The Ninja och sist en vända Super Wonder Boy.
 #20603  by Henke
 
Och ikväll fattade jag hur man skulle timea hoppen i Enduro Racer, haha, blev väldigt mycket lättare då...
Retligt nog blev jag game over på stage 20. En hårsmån från att klara spelet alltså, surt.
 #20626  by Batman666
 
8-)

Enduro Racer är en personlig favorit. Älskar sluttexten, väldigt motiverande feel good.


Edit:
Du kanske känner till det, men Japanska versionen har 10 banor (som man spelar om för att få ending) medens PAL endast har 5 som sedan går i repris.
 #20631  by Henke
 
Jo, jag kände till det. Spelar alltså japanska versionen. Jag skrev ju att jag kom till bana 20.

Det finns ett antal spel som blev slaktade i PAL/US version faktiskt.
 #20852  by Henke
 
Igår och ikväll blev det "pusselspel". Penguin Land och Solomons Key. Svinsvåra båda två tycker jag.
 #20854  by Rotmosträdet
 
Penguin Land är underbart, men det tar sin tid att ens klara första banan. Tror bara jag kommit till tredje typ.

Hur är Solomon's Key jämfört med NES-versionen? Släpptes det endast i Japan?
 #20855  by Henke
 
Ha, just tredje banan jag gav upp på! Fast jag vet hur den skall tas nu. Klantdog precis på slutet och orkade bara inte börja om.

Solomons Key släpptes bara i japan ja. Jag har aldrig spelat nes-varianten så jag vet inte riktigt vad skillnaderna är, mer än att MS utgåvan har snyggare grafik, enligt mig iaf.