Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Bra SMS-spel

  • Diskussioner om allt som rör SMS
Diskussioner om allt som rör SMS
 #20051  by nissling
 
Någon med förslag? Jag har bara spelat Moonwalker och något Sonic-spel och det var fyra år sedan sist. Vad jag kan minnas blev jag inte imponerad.
 #20056  by Batman666
 
Citerar mig själv från ett tidigare foruminlägg.
Batman666 wrote:Första rekommendationerna jag skulle ge är vissa tidiga arkadportar som t.ex. Teddy Boy, My Hero, Hang-On, Bank Panic, The Ninja & Fantasy Zone. Alla riktigt roliga pick-up & play spel i min åsikt och nästan alla ovannämnda kan hittas för en rätt billig peng då de är vanliga.

Sedan skulle det nog vara kul att leta upp Alex Kidd spelen mest för att det var första SEGA maskoten, spelkvalitén är lite varierat och spelet Miracle World är dyrare och svårare att skaffa. Men om du hittar Miracle World eller Shinobi World till priser du är villig att betala så är de i min åsikt bästa Alex Kidd spelen. Lost Stars är helt klart spelbart men sämre i jämförelse, sista spelet i serien High-Tech World är helt olikt resterande, är lite som Maniac Mansion men inte lika avancerat, kan inte rekommendera det mer än för nyfikenhetensskull eller om du gillar den spelgenren.

När man ändå nämner SEGA maskots så bör man nämna deras senare och betydligt mer kända Sonic. Sonic spelen till SMS är lite annorlunda än Mega Drive spelen om du någonsin prövat, är mer betoning på plattform och ett lite lugnare tempo än MD spelen och även svårare skulle jag hävda, men helt klart rekommenderade.

Musse Pigg & Kalle Anka spelen kan även rekommenderas, bra plattform spel hela bunten vilket är lite av konsolens behållning iaf bland de senare spelen som kom på tidigt 90-tal.

Måste även rekommendera Wonder Boy III & Phantasy Star. Båda två kandidater till bästa spel på konsolen, WB3 är ett action-adventure spel likt Zelda II medens PS är ett klassiskt RPG spel.

När jag ändå rekommendera en massa så kan jag snabbt lägga till Kenseiden som min avatar är från, ett samuraj spel lite i stil som Ninja Gaiden (Ninja Gaiden finns även på Master System förövrigt) fast inte lika svårt :lol:

Om du vill ha fler rekommendationer så kan du kolla in den här top 100 listan:
http://www.smstributes.co.uk/view_page.asp?articleid=68" onclick="window.open(this.href);return false;
 #20057  by Tronin
 
Bank Panic blev jag positivt överraskad av. Det är primitivt som tidiga titlar brukar vara, men helt klart spelvärt.

Ninja Gaiden skiljer sig markant från den namne serien till NES. Tillhör toppskiktet av spel till SMS.
 #20078  by HVQ
 
Asterix!
 #20147  by Rotmosträdet
 
Ninja Gaiden får NES-versionerna att skämmas, som du nyss hörde.

Master of Darkness är ett läckert spel som i princip är en klon av Castlevania.

De flesta Alex Kidd-spelen är riktigt bra, men det räcker inte med att bara testa. Man måste sätta sig in i dem och ge dem lite tid.
 #20183  by nissling
 
Tack för tipsen. Master of Darkness har jag aldrig hört talas om och det ser ganska kul ut. Ska nog ge SMS en chans.
 #20208  by Batman666
 
Minus online på Phantasy Star ;)

Visst var SEGA före sin tid, men SMS har inte internetuppkoppling 8-)
 #20262  by Mrkaka
 
Batman666: Allt går med lite lödning ;D

Själv tycker jag om Outrun på SMS, men de kanske bara är jag (jag är ju inte så duktig på vad som är bra och dåliga spel :oops: )
 #20263  by nissling
 
Mrkaka wrote:(jag är ju inte så duktig på vad som är bra och dåliga spel :oops: )
Det finns ingen objektiv subjektivitet som skulle indikera på vilka spel som är bra respektive dåliga. Däremot har alla spel objektiva egenskaper, och jag vet inte vad OutRun på Master System har att erbjuda som inte går att få på andra portar till b.la. Mega Drive och Saturn. Som sagt har jag spelat väldigt lite på MS.
 #20264  by Mrkaka
 
Fanns Outrun på så många olika konsoller? Bra koll man har... :roll:
 #20266  by Mrkaka
 
Jaja, man lär si så länge man lever :mrgreen:
 #20267  by Tandgnissle
 
Mrkaka wrote:Fanns Outrun på så många olika konsoller? Bra koll man har... :roll:
Finns mängder av olika Outrunspel till Master system, till och med Outrun 3D.
 #20496  by ecco
 
Jag älskar wonderboy spelen, alla utom det första tycker jag är bra. Wonderboy 3 är dessutom ganska lätt att hitta. Även Wonderboy 5 som ursprungligen släpptes till mega drive finns också till master system. Ett av de bästa spelen till megan enligt mig. Inte spelat det på master system än.

Castle of illusion har ju blivit en klassiker som för inte så länge sedan fick en 3D remake, dessvärre på mega drive versionen vilket jag tycker är märkligt när master system versionen är så mycket bättre. Castle of illusion till master system är med sin enkelhet enligt mig inte bara ett av konsolens bästa spel, utan även ett av de bästa plattformspelen genom tiderna.

Spellcaster är ett spel shinobi liknande spel som på den tiden ansågs ha väldigt bra grafik. Tyckte om det som liten, dock inte spelat det sen dess :P

Golden Axe har jag inte heller spelat sen jag var liten, men minns att jag likt Castle of illusion föredrog spelet på master system.

Aztec adventure är ett Zelda liknande spel som var ett av mina favoritspel som liten och fortfarande ett spel jag gärna återkommer till idag.

Phantasy star är också väldigt bra, en upplevelse som talar för sig själv :)
 #20499  by Henke
 
Spellcaster är verkligen inte likt Shinobi och Golden Axe är helt horribelt på MS, du måste minnas fel. Jag kan inte tänka mig att någon som testat båda versionerna skulle föredra MS versionen.
 #20506  by Rotmosträdet
 
Spellcaster är VÄLDIGT likt Shinobi, men kanske inte MS-versionen. Påminner mer om Shinobi-spelen till MD.

Lirade Golvellius härom dagen, mysigt spel som påminner om Zelda.
 #20513  by Henke
 
VA? Hur då? Spellcaster har ju massa textäventyr-delar tex, som inte finns i något Shinobi.
Möjligtvis att tvåan till MD (Mystic Defender) börjar likna Shinobi.
 #21358  by reznorhead
 
Jag växte upp med mastern och kan tipsa om en del spel.

Alex kidd in shinobi world- som är ett shinobi "light" där dom kastade in Alex Kidd för att göra spelet mer tillgängligt.

Golvelius. En Zelda klon skulle många säga, men spelet är mer unikt än så. Blandar plattform med shooterstages och gör allt riktigt bra. Utspelar sig i en fantasyvärld inspirerad av grekisk mytologi.

Wonderboy 3 the dragonstrap. En av de bästa pärlorna till mastern. Kan rekommenderas vid sidan av de andra wonderboy spelen till formatet.

Psycho fox och ghouls n ghost som även finns till MD i bättre tappningar kan man kika lite på, de är bägge roliga på sina sätt.

Och så Shinobi såklart.