Forumet för dig som älskar Sega! 

  • FRÅGESTUND - Ställ era frågor om Master System här!

  • Diskussioner om allt som rör SMS
Diskussioner om allt som rör SMS
 #14334  by Rotmosträdet
 
Visstja, han hade väl ute flera? Hade inte råd.
Någon som vet om klisterlappen inuti var på svenska?

Svar: JA --> http://s11.photobucket.com/user/vr6an/m ... 9.jpg.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jan: Nix, inte nu iaf enligt Vincent. De hade en sån där plast-MD-väska som man kunde köpa utomlands och nog funkade till MS också. Är det samma?

Kollar ni de riktigt tidiga MD-hyrspelen från KANAL 10 i de vita boxarna med plastinlägget så ser ni följande. Detta är mitt Altered Beast (MD), en MS-kassett passar precis i samma hål, dessutom finns det plats nedanför för ett MS-kort. Har inget att testa med men det lär funka. Konstigt att man inte sett ett enda monterat MS-omslag.
Attachments:
IMG_8737.JPG
IMG_8737.JPG (112.31 KiB) Viewed 20894 times
 #14335  by Janone
 
Att ms kassetten funkar i ett md hål är ju inte speciellt förvånande IOM att de passar i varandras fodral också. Sega var så före sin tid!

Kort fodralen är också nästintill dagens dvd fodral. Ah. Sega!
 #15153  by Rotmosträdet
 
Cooooooooooolt. Golden Axe är det enda spelet jag sett i hyrversion. Nästa får du sälja till mig istället för nån dryg engelsman som betalar för dåligt. Har du kvar några bilder?

Att det är svenskt ser man på MS-loggan, den är designad i Sverige.
 #15156  by winona2k
 
Skulle det finnas något i mina många lådor som skall säljas så ska jag tänka på dig. Just den där tog jag inte betalt för, jag bara bjöd åt honom på tradera. Han hjälpte mig i gengäld att ta hem saker från UK säljare som inte ville skicka internationellt.
 #22654  by choobo
 
Läste i samlande tråden följande,

268 st unika titlar på cart
+2 om man räknar med olika utgivare
+1 till om man räknar de två Indy-versionerna från samma utgivare *
+11 Sega Card-spel

Min fråga är. Är inte classic utgåvorna pal? Finns ju typ 10 classic utgåvor. Eller är dom inräknade och jag missat det hela?
 #22664  by Tronin
 
Classic-utgåvorna är PAL. Med tanke på att det rör sig om varianter av redan släppta spel finns de med i listan, det är bara det att de inte är uppmärkta som Classic. Dessutom är Classic-utgåvorna inte de enda variantutgåvorna till Master System.
 #22992  by GoryGlory
 
I mitt Sega Master System II finns Sonic inbyggt

Jag vet att det finns en variant av Sega Master System II med Alex Kidd som inbyggt spel
Det finns väl en variant till av Sega Master System II med ett annat spel inbyggt ??

Hade även Sega Master System I inbyggda spel ??

Kopplar man in Light Phaser ljuspistolen i uttag 1 eller uttag 2 ??
Fungerar den både till Master System 1 och 2 ??
Den fungerar väl bara på Tjock-TV ??

3D-glasögonen fungerar väl bara till Master System 1 ??
 #22993  by Tronin
 
GoryGlory wrote:Hade även Sega Master System I inbyggda spel ??
Ja.
GoryGlory wrote:Fungerar den [Light Phaser] både till Master System 1 och 2 ??
Ja.
GoryGlory wrote:Den fungerar väl bara på Tjock-TV ??
Ja.
GoryGlory wrote:3D-glasögonen fungerar väl bara till Master System 1 ??
Ja.
 #25580  by ecco
 
Är det någon som vet vad det här är för handkontroll:

Image

I mitten på 'styrkorset' finns en täckbricka som täcker ett hål i vilket man kan skruva in en liten joystick.

Jag tycker man ser den rätt ofta på bild men aldrig i verkligheten. Är detta någon utomeuropeisk version?

Någon som provat den och kan säga om den är bra eller ej?

Tack!
 #25582  by Henke
 
Jag har nästan exakt en sådan, fast där sladden går ut från ovansidan. Min är japansk, men tror inte den är exklusiv för japan egentligen.

Sen har jag sån här till mark III:

Image

Jag har dock aldrig skruvat i de där små plupparna. Betvivlar starkt att de ger nån superupplevelse.


Plockat från Sega Retro: http://www.segaretro.org/Control_Pad_%2 ... _System%29" onclick="window.open(this.href);return false;

Several versions of the control pad exist exist:

"Model 1": the original Master System Control Pad. The D-Pad has a hole in the centre which allows for a small "thumbstick" could be inserted (much like Sega's earlier consoles).Like the Famicom in Japan, the lead from the controller comes out at the right hand side of the unit.

"Model 2": Same as above, but now the lead comes out at the top.

"Model 3": The hole for the thumbstick is completely removed. This version is most commonly associated with the Sega Master System II when it was introduced and was the only model used in Brazil.
South Korean model: Samsung adopted their own controller for the console, which was given several new colour schemes throughout its lifespan.
 #25604  by Rotmosträdet
 
Jag har den med sladden på sidan. Ingen skillnad, samma usla kvalité. Styrkorset går sönder i kanterna efter några år. Konstigt att de inte upptäckte det på 80-talet.