Forumet för dig som älskar Sega! 

  • FRÅGESTUND - Ställ era frågor om Master System här!

  • Diskussioner om allt som rör SMS
Diskussioner om allt som rör SMS
 #11258  by NickArrow
 
Ok!

Har hört att Master System 2 har en strömkabel som är väldigt svår att få att passa med modernare tv apparater. Kan jag ha fel, eller är det Master System 1?
Är det någon nämnvärd skillnad på modellerna? Tycker personligen att Master System 1 är snyggast och ser mest retro ut. :)

/Niklas
 #11259  by Tronin
 
Hur menar du med att strömkabeln ska vara svår att passa med moderna tv-apparater?

Nämnvärd skillnad vet jag inte. Det finns ett inbyggt spel (eller två beroende på modell) i Master System 1. Sen antar jag att tvåan är nedbantad (prestandamässigt) som konsoler brukar vara när det kommer en ny modell.

Ettan ser nog mest retro ut, men jag tycker tvåan är snyggare.
 #11262  by NickArrow
 
Jag läste det på något forum att det var någon som hade problem med sms modell 2:s antennsladd för den passade inte eller något liknande. Är inte helt hundra för jag hittar inte den bloggen just nu, men det var något i den stilen. Men det kanske bara var att den personen inte fick med sig någon medföljande antennkabel...

Angående hastighet så vet man ju att nintendos 8-bitars skiljer sig en hel del från PAL och NTSC, är det samma sak med Master System? Är i princip det sista jag behöver veta, sen är det bara att ge sig ut på nätet och försöka fiska upp ett stycke Master System! :D
 #11264  by Henke
 
Jag äger inte ett japanskt Master system, men skillnader förutom kassetternas form är att "master system" finns i olika varianter i japan.

Den första heter Sega Mark III och ser helt annorlunda ut, sedan släpptes även ett Master System i Japan som ser ut som PAL/US Master System 1. Det Japanska MS stödjer även FM ljud.
 #11265  by Tronin
 
NickArrow wrote:Angående hastighet så vet man ju att nintendos 8-bitars skiljer sig en hel del från PAL och NTSC, är det samma sak med Master System?
Jag är långt ifrån hundra, men jag antar att det skiljer i hastighet.
 #11267  by HVQ
 
NickArrow wrote: Angående hastighet så vet man ju att nintendos 8-bitars skiljer sig en hel del från PAL och NTSC, är det samma sak med Master System? Är i princip det sista jag behöver veta, sen är det bara att ge sig ut på nätet och försöka fiska upp ett stycke Master System! :D

Ja, samma gäller där. Amerikanska MS är 60hz PAL kör i 50hz, så om du vill spela amerikanska spel i rätt hastighet från du modda konsollen. Alla master system spel är dock regionsfria men som sagt så har de japanska kassetterna en annan form och ett annat antal pinnar på kassettens kontakt. Rekommenderar att du skaffar en PAL konsol och moddar den om du måste köra det fåtal NTSC unika spelen i rätt hastighet. Samt skaffar en adapter för de japanska mark-III spelen om du vill spela dessa dessa.
 #11268  by NickArrow
 
Tack för svar! :D

Någon som kan/har moddat Sega Master Systems här?

Jag vet av erfarenhet att Nintendo 8-bits PAL spel går extremt mycket långsammare än NTSC
så där har jag en av varje för jag har märkt att spelen blir väldigt konstiga om man har en moddad enhet och kör spel från en annan region. T.ex. kör ett moddat nes i pal och sen kör du amerikanska spel, det blir ändå knas med bild och musik.
Funkar det på samma sätt på Master System modell 1 om man nu skulle modda en PAL enhet?


Mvh/Niklas
 #11274  by NickArrow
 
Ville bara uppdatera att jag för nån timma sedan hittade ett oöppnat exemplar Sega Master System modell 1 på brittiska ebay för 470 kr!! Den var dessutom utrustad med 50/60 Hz switch och compositekablar och allt. Plus något som hette sound switch, vad det nu är, nån som vet??
Kändes väldigt oväntat att stöta på en sådan grej det första man ser när man kollar ebay.
I synnerhet som jag är toksugen på ett SMS. Kanon, med andra ord! :D
 #11302  by NickArrow
 
HAHA!
Nä, skrev fel där i min "upphetsning". ;)
Det jag menade var att den var mer eller mindre
i nyskick, av någon skum anledning med tanke på
att sms är en gammal konsol. :)

En undring också;
Nu när man har en sms med 50/60Hz switch,
kan jag köra både europeiska och amerikanska spel
eller blir det knas med hastighet och färger trots
att man använder 50/60Hz switchen.
För det lär väl vara samma sak som med nes regioner.

Exempel:
Jag köper ett SMS USA spel och använder det med den
här konsolen och använder 60Hz läget, blir det som orignalet då,
alltså som om jag skulle köra på en amerikansk enhet?
Anledning till att jag frågar istället för att testa själv är för
att jag inte fått hem den ännu, men kanske att den kommer
i nästa vecka. :)
 #11304  by nissling
 
Spelar du ett amerikanskt Nes-spel på en regionsfri svensk enhet finns det risk för buggar i grafiken eftersom processorn jobbar i samma hastighet som för ett PAL-spel och det skär sig med vissa spel. En enhet som däremot har 50/60Hz-switch kan anpassas för olika hastigheter och regioner som därefter gör att du i princip slipper alla eventuella buggar eller fel i spel från olika regioner (såvida du ställt in switcharna rätt för respektive spel).
 #11320  by NickArrow
 
Ok!
Fick hem mitt master system idag. Märkte dock att adaptern inte var av passande modell för våra vägguttag. I nuläget behöver jag veta namnet på vad ett sånt där adaptertillägg heter som gör att man kan få det att funka till våra uttag. Men det är just det att jag inte vet vad såna heter så jag kan söka efter såna...Någon som vet??

På adaptern står det:

SEGA AC MAINS ADAPTOR
Model No: 1602-05
Input: 240V - 50Hz
Output: 10v - 1.2A
 #11322  by NickArrow
 
Har kikat på det nu och det verkar vara en sådan jag är ute efter! :)
Fick för mig att vägguttagen i Storbritannien var dom samma som vi har
här i Sverige men då misstog jag mig visst.
 #14315  by Rotmosträdet
 
Fanns det?

Nyligen gick en Phaser-pistol på Tradera i hyrbox.

Jag har ett svagt minne av att ha sett hyrspel till MS på Expert i Värnamo men det är högst osäkert.

Fanns det stora VHS-boxar från Kanal 10/HENT-gruppen eller hyrde de ut i vanliga boxar? Aldrig sett ett hyrspel till MS i Sverige. Har ni?
 #14316  by HVQ
 
Är så gott som säker på att det inte fanns i orten där jag växte upp, aldrig sett nån annanstans heller.
 #14319  by Tronin
 
Iom att det har dykt upp hyrväskor till försäljning borde det funnits platser i landet där det har hyrts ut enheter. Då kan man ju tycka att även spel ska ha hyrts ut. Om det inte är som så att alla väskor är importer, men det låter lite väl långsökt.