Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Master Systems populäritet i Sverige

  • Diskussioner om allt som rör SMS
Diskussioner om allt som rör SMS
 #2527  by NGF
 
Man läser ju att Master System var mer populärt än NES i Europa, men detta gäller inte för Sverige? Kände aldrig någon när jag var liten som hade SMS men många som hade NES. Var SMS mer populärt i England och andra länder kanske? Finns det några slags försäljningssiffror på försäljningen på respektive system i Sverige?
 #2534  by Zebbe
 
Master System sålde typ 100 000 i Sverige tror jag, Mega Drive runt 200 000. SNES typ 400 000 och NES 450 000.
 #2536  by Zebbe
 
Jo, det är några fans som har ett årligt konvent tillägnad den där.
 #2538  by NGF
 
Zebbe wrote:Master System sålde typ 100 000 i Sverige tror jag, Mega Drive runt 200 000. SNES typ 400 000 och NES 450 000.
Källa till dessa siffrror? Skillnaden mellan SNES och MD låter lite för stor rent spontant men kanske kan det stämma?
 #2543  by siliusz
 
Det var samma sak där jag växte upp. En pöjk hade Sega och resten hade gått på nintendos reklam som man blev påtvingad överallt och köpt nes.
 #2544  by Batman666
 
Sverige var ett Nintendo land helt enkelt mycket tack vare Bergsala.

Bland mina vänkretsar och mina klasskamrater var jag den enda som hade en SMS. Den var helt klart mer populär i England och Frankrike.

Jag är lite skeptisk till siffrorna också, 100 000 SMS sålda i Sverige? Hälften så många som Mega Drive? Rent spontant låter det för mycket med tanke på hur mycket mer populär MD:n var kontra SMS:n.


Edit: en till aspekt är väl att SMS:n såldes i färre affärer än NES:en. Stor & Liten, Brio, Toys 'R Us, postorder?
 #2547  by Zebbe
 
MD- och SNES-siffrorna är de enda säkra, de var från intervjuer jag såg med folk från företagen som saluförde dom.

Att utgå från att ens egen klass är representativ för hela riket vad gäller försäljning är, ja hur ska jag säga, kanske inte det smartaste. I trakten där jag bodde var det klart övertag vad gäller MD kontra SNES.
 #2548  by Janone
 
Fast jo det kan man faktiskt göra.

Mina tankar.
*Det fanns fler nes återförsäljare så de täckte därmed större delar av Sverige, allt från storstad till landsbygd.
*De hade fler stora fixstjärnor då såsom nu. Jag tror fortfarande inte att min mor vet vem Sonic är även om hon delade hem med den blå igelkotten under 15 års tid.
*De hade större mediatäckning iom Nintendo magasinet.

Jag växte upp på landet, yttersta landet, långt förbi skyltarna där det står "Här slutar allmän väg" osv, där var det som sagt säkert 10 hushåll som hade nes och bara jag som hade md, sen tror jag inte att snes tog sig in i lika många hushåll, tror att många där hoppade över en generation och köpte 64an.
 #2551  by ManiaC
 
Här var det också mer MD folk än snes i mina kretsar... Men det är nog ovanligare att det är så :) Själv har jag dock alltid kört på både sega och nintendo, varför ha en när man kan ha båda! Dock alltid haft sega närmare hjärtat [thumbup]
 #3355  by bobnimbe
 
Master System 2 sålde rätt bra mot slutet och red lite på vågen att den såg ut som megadrive men var billiga. Många stackare som säkerligen fick fel konsoll i sina klappar och statistiken för hur många som såldes dubblerades säkerligen.

Det fanns fler små teknik/hobby butiker på den tiden. Det var lokala småföretag då större elektronikbutikskedjor var science fiction. Så det fanns lite varstans. Såldes bredvid Spectravideo i Hobbexkatalogen minns jag. Ellos hade dom också.

Där jag växte upp i Alvesta hade alla C64a iaf. De yngre skaffade NES och jag köpte ett SMS, för min storebror sa att det var bäst. För nån kompis hade sagt det.

Men sårskilt poppis var det inte såklart. Bjarnebylandet stängde ute mig och för commodoreninjorna var det juh fortfarande bara ett jävla tvspel. Men med engelska Sega Power och en massa Adventure Role-Playing Games behövde man inga vänner.

I mellanstadiet flyttade vi till den lite större skolan i Alvesta och där träffade jag 2 till med Sega Master System. ytterligare 2 tillkom innan 16bitars körde över allt och alla. Men ungefär då började jag lyssna på Metallica och gick över till commodoreninjorna.
 #3356  by Janone
 
Det jag gillar med Bjarneby är att han i Nintendo power och allt vad tidningarna hette berättade att han ritualeldat upp en md+mcd som han vunnit i en tidning samt då avskydde Sega. Några år senare så skriver han i en ledare eller i ett kåseri i sin dåvarande blaska att han älskade Sega över allt annat och att han alltid gick till rollspels avdelningen på S&L gallerian för att dreggla över den grafik som sms och smd levererade. Man lever som man lär!
 #3357  by bobnimbe
 
Janone wrote:Det jag gillar med Bjarneby är att han i Nintendo power och allt vad tidningarna hette berättade att han ritualeldat upp en md+mcd som han vunnit i en tidning samt då avskydde Sega. Några år senare så skriver han i en ledare eller i ett kåseri i sin dåvarande blaska att han älskade Sega över allt annat och att han alltid gick till rollspels avdelningen på S&L gallerian för att dreggla över den grafik som sms och smd levererade. Man lever som man lär!
Minns massor av liknande grejjor och brukar använda dom som krut till spydigheter mot nostalgiska nes-nördar , men jag har inte nintendotidningar själv. Kan man inte . . samla ihop och scanna in lite. Behöver till mitt manifest.
 #3368  by Janone
 
Att hata är ett så starkt ord och det är väl ändå bra onödigt nu när det gått som det gått? Låt oss istället enas i kärleken till Sega! :)
 #4079  by Zebbe
 
Räcker nog med en tråd om Bjarneby-hat, större pajas får man nog leta efter. Han skulle ju jämföra precis allt Sega gjorde med sina älskade Square och Nintendo. I en recension skrev han typ såhär: "Det som är unikt med Shining Force är att det är ett Sega-spel som inte bygger på ett Nintendo-spel. Phantasy Star är Final Fantasy, Soleil är Zelda och Story of Thor är Secret of Mana. Shining Force är bara Shining Force". :|
 #4099  by Janone
 
HAha...Vilken fantastisk människa. :)
Så Ps är bara en ripoff på FF?? Skulle vilja påstå att Sega måste haft världens mest skillade och snabbaste kodare på den tiden med tanke på att de hade release med 2 dagars mellanrum, ja FF hade release först, den 18e och PS den 20e.

I vilken tidning skrev han det? På Snes tiden var han väl i Nintendo magasninet eller hade de bytt namn till Super power då?