Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Hitta SMS på TV'n

  • Svar på vanliga frågor om SMS
Svar på vanliga frågor om SMS
 #19128  by Tomp
 
Nu kommer en riktig noobfråga här men jag har inte försökt koppla in en konsol genom antennuttaget på 20 år :). Jag letade lite snabbt efter en aktuell tråd men den var inte så lätt att hitta isf.

Iaf jag fick hem ett SMS II idag som man köpt genom tradera. Nu vill man ju kolla så att den är pigg och fräsh. Av någon anledning så har ju inte SMS II någon lysdiod som indikerar om enheten ens får ström. Inte nog med detta så har jag för mig att man måste hitta en speciell kanal för att spela på enheten. Ungefär så som man gjorde med videokasetter back in the days har jag för mig?

Nu är problemet lite så att jag kopplat in allt, hoppas den lever och har den igång medan jag söker efter enheten. Men hittar den ej. Är det något jag glömt? Något man bör tänka på idag jämfört med då? Gör jag helt enkelt helt fel? Eller är det så illa att jag gör rätt och jag har köpt en död enhet?
 #19133  by Tomp
 
Här har ni varianten av antennsladden med Image


Edit: Tror det löste sig. Men jäklar vad suddig bild man får. Och vad känslig antennen är för "rätt läge". :(
 #19137  by NGF
 
Du kan testa att finkalibrera kanalinställningen på tv'n eller pröva en annan kabel. Vet inte hur det är med MS2 men vissa konsoler har två olika PALlägen också alltså en knapp på baksidan.
 #19142  by nissling
 
Till ettan går det bra, men på tvåan tog de bort RGB-utgången (bortsett från den franska modellen).
 #19154  by Rotmosträdet
 
Antennsladden du visar är väl för N64? Inte hundra på att den är bra till SMS.

1. Börja med att dra ut antennen till TV-signalerna, den kan störa.

2. Runt kanal 36 ligger de flesta videospel.
 #19157  by Tomp
 
Jo det stämmer nog att det är den sladden. Det är inte SMS svarta original med switch iaf.

Men den här sladden verkar helkass. Man måste ha den halft utdragen och man får snurra på den för att ens få färg. Då först har man bild men med klassiskt störning som man kan få på antennsladdar dvs som en vit flimrande hinna över hela bilden.. Rätt ocharmigt kan man säga.
I detta precisa läge får man f.ö. inte in TV-kanalerna.

Jag provade faktiskt lite allt möjligt igår. Bl.a söka efter spelkanalen utan att ha kanaler ikopplat och även "finjustera" tror jag. Alla dessa förkortningar som TV-bolag tycker man ska kunna är inte jag ett stort fan över ^^.

en liten fråga nu till alla er SEGA-fans. Vet ni vart man kan få den här enheten moddad i närheten av norra Stockholm? Eller vart man kan köpa en sladd som funkar bra som ersättare?
Tänkte ringa PSXcare.com och höra på måndag iaf.

Jag har ju 13 SMS-spel som skriker mitt namn men som så gott som är ospelbara :p.
 #19163  by Henke
 
Har vi inte en kille här på forumet som bor norr om stockholm och kan modda? Fick precis för mig det.

En antennsladd kan du köpa lite var som helst tror jag. Clas O, Kjell, kan tänka mig att även större matbutiker har till och med.
Eller myrorna, stadsmissionen etc.
Eller menar du en original SEGA?
 #19164  by Tomp
 
Pratade lite mer med han som sålde. Han hitta antennsladd för SEGA/Atari som han köpt nu och ska skickas direkt hem till mig (y).
Men ja moddning kan vara intressant ändå!

Du tänker på vanlig antennsladd nu va och inte en som måste ha RCA på ena änden? Är ju ingen vanlig hane/hona bara tyvärr på dessa konsoler.

Edit: rätt ballt med MS III att den har 131 inbyggda spel
 #19167  by Henke
 
Haha, ja precis, trodde det var en vanlig du ville ha ?

Har jag missat något?

Alltså, en vanlig SMS II har en vanlig RF utgång.

Image


Har du en SMS II med annan utgång är den moddad redan. Då vet jag inte vad du ska med en RF sladd till alls?

Image
 #19168  by Tomp
 
Nej jag behöver inte en vanlig som man har från vägg till tv. Utan jag behöver som jag skrev med RCA-kontakt. Det är väl den udda kontakten som heter RCA? En sådan här behöver jag. Inte en "vanlig" som man köper lite vart som^^.

Det är dock en vanlig SMS-sladd men jag tyckte jag var rätt tydlig :p. De säljs definitivt inte på ICA däromkring jag bor iaf. Kanske tv-kanals-antenn dock. Hade varit ballt om de gjorde dock! Retro-power

Image

Hoppas du hänger med nu
Last edited by Tomp on 30 Oct 2014, 21:06, edited 1 time in total.
 #19169  by nissling
 
Udda kontakten som heter RCA...? Öhm...

RCA är en kontakt som används för kompositvideo, YPbPr (komponent) och vissa ljudsignaler. RF använder sig av en annorlunda (men estetiskt liknande) kontakt. Det är en RF-kabel på din bild.
 #19170  by Tomp
 
titta ni kunde förklara för er själva :D.
Ni visste troligtvis från början redan med tanke på att jag t o m fråga er om jag sa rätt benämning på sladden.

Något väldigt enkelt blev onödigt krångligt.
*pust*
Tur att det finns bilder så folk absolut inte kan missförstå [thumbup]
Lång TV-spels antennsladd för Atari, Nintendo, Sega etc. Passar till äldre konsoler som har ett RCA antennuttag på konsolen som tex. Atari 2600, NES, SNES, SMD, SMS.
 #19171  by nissling
 
Ja RCA och RF är ganska grundläggande kunskaper i bild- och ljudsignal.

Dock behöver jag nog korrigera mitt tidigare inlägg, då RCA inte används för "vissa ljudformat" utan huvudsakligen används för att transportera analoga ljudsignaler. Dock kan man använda sig av en RCA-kontakt med koaxialkabel för att skicka vidare t.ex. en AC3- eller DTS-signal.
 #19172  by Tomp
 
Mycket möjligt. Dock saker som är helt oväsentlig för den typiska Svensson.

Tar man för givet att alla har samma intressen som en själv blir det dock väldigt enkelt att klanka ner på andras kunskaper. Och det tycker vissa är skönt har man hört.