Forumet för dig som älskar Sega! 

  • FAQ: Spela SMS-spel på Mega Drive

  • Svar på vanliga frågor om SMS
Svar på vanliga frågor om SMS
 #23134  by Tronin
 
Med hjälp av en Master System Converter (även känd som Power Base Converter) till Mega Drive eller Master System Converter II till Mega Drive II kan man spela samtliga SMS-spel på Mega Drive. Använder man sig av MSCII kan man dock inte spela de kortbaserade SMS-spelen då konvertern saknar kortläsare.

Nedanstående spel kräver att man spelar med en Master System-handkontroll:

* Alien Syndrome
* Bomber Raid
* F-16 Fighter
* Great Volleyball
* Montezuma's Revenge (USA-exklusiv)
* Penguin Land
* Shanghai
* Tennis Ace
* Where in the World is Carmen Sandiego? (USA-exklusiv)
* Wonder Boy in Monster Land
 #24102  by Zebbe
 
Kul att veta: Master System Convertern funkar inte om man har en 32X ikopplad. Första modellen går inte att få på en MD2, om man inte sågar till den.
 #24103  by HVQ
 
Man kan väl också skruva isär den och köra utan plast delarna. Så slipper man förstöra den.

Har inte testat det själv men har för mig det var väldigt enkelt att skruva isär den.
 #32880  by Legerdemain
 
Vet ej om det beror på MS-convertern (körs på MD1), men jag lyckas ej få Space Gun att fungera med handkontroll oavsett jag kör det med MS- eller MD-dito. Kan ej förflytta siktet. Med ljuspistol fungerar det dock utmärkt.
 #32907  by Legerdemain
 
Har även noterat strul med Shadow of the Beast. När jag teleporteras till slottet ballar färgerna ur och förblir urballade åtminstone till bossen i slutet av shmup-sekvensen.

Någon här som har möjlighet att testa att återskapa dessa två problem, se om det är ett för mig isolerat problem eller allmänt i dess karaktär?