Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Defekt / Modifiering / Reparation / Lödning (Master System)

  • Svar på vanliga frågor om SMS
Svar på vanliga frågor om SMS
 #21130  by slaJYer
 
För några månader sedan fick jag tag på en billig Master System som såldes som otestad/defekt. Det verkar som att den startar (lampan lyser i alla fall), men jag får ingen bild eller ljud. Har testat A/V kablarna i andra konsoler och dom fungerar fint så jag antar att problemet måste vara med själva konsolen.


Jag skruvade upp konsolen och undersökte kortet. Vid en första anblick såg jag inget speciellt, men när jag vände på kortet såg jag att flera lödningar såg konstiga ut.
Jag glömde i all hast att ta en bild på ovansidan, men lödningarna som ser dåliga ut på bild 2 är till en liten grå "låda" som jag inte lyckats lista ut vad den är till för, och bild 3 är till resetknappen.(Den gråa lådan jag pratar om syns runt 0:55 in i den här videon: http://youtu.be/jQaQAggxkDE" onclick="window.open(this.href);return false;)

Finns det något jag kan göra åt detta eller är det bara att slänga den på tippen?
bild1.jpg
bild1.jpg (425.29 KiB) Viewed 15171 times
bild2.jpg
bild2.jpg (414.71 KiB) Viewed 15171 times
bild3.jpg
bild3.jpg (149.5 KiB) Viewed 15171 times
 #21137  by Tandgnissle
 
Allt extra lödtenn är förmodligen till för att göra jordplanet tjockare där och därför leda ström bättre, om det behövs där vet jag dock inte. Jag vet inte heller vad skiten som sitter där är, det skulle kunna vara gammalt flussmedel från lödtennet om det inte sitter kondensatorer på andra sidan som i sin tur kan ha läckt igenom (inte särskilt troligt). Om du har en multimeter så ta och ohmmät, eller lättare ställ om multimetern till att mäta kontinuitet (piper när probarna kommer i kontakt med varandra) och mät. På så sätt märker du om du har något avbrott i den.

Släng den dock inte, ger du totalt upp på den så kan jag ta den mot porto. :D
 #21149  by slaJYer
 
Nu har jag inte konsolen bredvid mig, men så vitt jag kan minnas är det inga synliga kondensatorer just där det ser så fult ut. Ska ta och låna hem en multimeter och mäta lite, förhoppningsvis kan jag komma fram till vad som är fel i alla fall, tack för tipset förresten :)
 #26331  by linc
 
Har en del repor på min SMS1. Någon som vet om det går att fixa/snygga till? Går det kanske att slipa ner det med sandpapper eller så?
Last edited by Tronin on 21 Jul 2015, 21:41, edited 1 time in total. Reason: Sammanfogad med relevant samlingstråd.
 #29840  by Commando
 
så... jag har ett SMS 1 som jag haft sedan barnsben och eftersom den har bäst ut-portar vill jag ju helst använda den istället för SMS 2.
Problemet är att min pausknapp har slutat fungera... Den KAN fungera efter kanske 20 tryck, men då är det ju för sent, då har man dött under tiden man försöker komma in i "menyn".

Det sitter ju en gummi plupp över knappen och den är ju fastlimmad, ska man våga pilla bort den för att se hur kortet under ser ut? Någon som haft samma problem och löst det?


Förövrigt vill jag tipsa om att polera sina konsoler/handkontroller med den typ av trasor man använder för bilens interiör. Såna där som får plast att skina igen. typ wet wipes.
Hade några konsoler som såg rätt trötta ut, nu: mycket vackrare
 #29863  by Commando
 
Nej, jag har ju sett att man kan göra det men jag har noll (0) erfarenhet av lödning eller elarbeten generellt. Min erfarenhet sträcker sig till att skruva isär saker och sen sätta ihop dom. Hjälper inte det, är saken trasig för evigt. =)
Last edited by Tronin on 17 Jun 2016, 18:04, edited 1 time in total. Reason: Citera inte senaste inlägget, tack!