Forumet för dig som älskar Sega! 

  • FAQ: Svenska Master System-manualer

  • Svar på vanliga frågor om SMS
Svar på vanliga frågor om SMS
 #13623  by Rotmosträdet
 
Sjukt coolt! Dessa borde ha ett mycket högt värde, men eftersom så få samlar SMS har de säkert inte det. :(

Finns det någon utgivningslista man kan kolla alla tidiga (DB-spel) mot? De flesta borde ju ha en svensk manual innan BRIO tog över och fick med 8 språk på spelen. Eller var det redan under Dennis tid månntro?
 #13898  by Martin
 
SMS-manualer-small.jpg
SMS-manualer-small.jpg (478.01 KiB) Viewed 21498 times
Gröna nedan är sådana som ej finns upptagna i förstainlägget.

Alex Kidd in Miracle World
Poseidon Wars 3-D
ThunderBlade

SpellCaster
Altered Beast
Bomber Raid
Cyborg Hunter

R-Type
Captain Silver
Rambo III
My Hero

Out Run
Golvellius Valley of Doom
Penguin Land
Shinobi
Monopoly
 #13900  by Martin
 
Alla är märkta Svensk manual på framsidan och Dennis Bergström Elektronik AB på baksidan. Samtliga är dessutom, med undantag för SpellCaster och Captain Silver samt de liggande (Penguin Land, Shinobi och Monopoly), märkta på sida 2: Olle Tryckare Sthlm 1989
 #13901  by Tronin
 
Okej. Jag valde att ta bort texten om Dennis i första posten då det ser ut som att alla manualer kommer från honom.

Det står inget om vem som tryckte de som Olle inte varit inblandad i?
 #14212  by Rotmosträdet
 
Jag la till årtalen, intressant att se. Skrev inte 1986 på de tidigaste eftersom konsolen kom hit 1987.

Svensk text verkar ha lagts till i de vanliga manualerna redan 1989, jag trodde det kom 1990 när BRIO tog över. Endast ett spel 1989 har egensinnig svensk manual än så länge (jag äger Spellcaster).

Få spel från 1987, kanske att de tidigaste endast fick den kopierade manualen?
 #14227  by Rotmosträdet
 
Lade till Fantasy Zone II som jag precis vann på Tradera. [thumbup]

http://www.tradera.com/fantasy-zone-ii- ... _200264976" onclick="window.open(this.href);return false;

Även Kenseiden gick för drygt 200 kr med svensk fin manual.
 #14399  by Rotmosträdet
 
http://www.tradera.com/Wonder-Boy-in-Mo ... _200640774" onclick="window.open(this.href);return false;

A4-manual från Stor & Liten?

http://www.tradera.com/sega-master-grea ... _200486714" onclick="window.open(this.href);return false;

Drog hem Great Golf också, notera att den ser lite "tidig och tafflig" ut. :)
 #14403  by Tronin
 
Intressant med en A4-manual från en butik, speciellt med tanke på att det redan finns en vanlig manual på svenska.

Du glömde skriva upp årtal på Great Golf.
 #15727  by Rotmosträdet
 
Sålde min Penguin-manual-dublett på NESDB. Fick 100 pix. Skriv här om du säljer en svensk manual så vi kan föra lite statistik.
 #18607  by kralleman
 
Hittade även följande hemma nu när jag rotade lite.

Finns inte med i första inlägget:
* Aztec Adventure med både vanlig europeisk manual (utan svenska i), svensk manual (märkt Dennis Bergström på baksidan) samt svenskt A4. Allt i samma box.

* Shooting Gallery med både vanlig europeisk manual (utan svenska i) och svenskt A4.

Finns med i första inlägget:
* Phantasy Star (med svensk manual märkt Dennis Bergström på baksidan)
* Rambo 3 (med svensk manual märkt Dennis Bergström på baksidan)
* Captain Silver (med svensk manual märkt Dennis Bergström på baksidan)
Attachments:
IMAG2613.jpg
IMAG2613.jpg (301.04 KiB) Viewed 20026 times
IMAG2614.jpg
IMAG2614.jpg (216.57 KiB) Viewed 20026 times