Forumet för dig som älskar Sega! 

  • BasiEgaXorz - THE Sega Genesis Tiny BASIC Compiler

  • Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD
 #3220  by stattin
 
Jag vet inte, tyckte det kunde vara värt att ta upp bara om nån missat eller om nån skulle tycka det vore kul att prova på att utveckla nått litet eller stort.

http://devster.monkeeh.com/sega/basiegaxorz/

"Simple, BasiEgaXorz is a BASIC compiler for the Sega Genesis consoles. That means, by using this compiler, you can program in a form of BASIC language to create awesome programs, or games for your old Sega Genesis game console. The compiler will also compile CD ISOs for the Sega CD attachment, ROMs that can use the features of the 32x extension, and not to mention, creating ROMs for the regular console without attachements. Today, when most programmers think of the BASIC language, they think about Visual Basic. The language BasiEgaXorz uses is not like Visual Basic, and it certianly wasn't derived from it. This compiler is aimed for speed, so there are many things that cannot be dynamic within the environment, everything is stayed static (like variables for example, no such thing as REDIM). BasiEgaXorz is intended for a beginer's platform in order to give an opportunity to make fun and simple games easy to make on an awesome gaming console!"
 #3228  by Rotmosträdet
 
Tror du att man ångrat sig många gånger att man inte blev kodare.... Tror iofs inte att jag hade någon talang inom det.
 #3270  by stattin
 
Nu är väl inte BasiEgaXorz en fullständigt program för att skapa spel med, men jag tyckte det kunde vara värt att nämna att det finns för den som är intresserad. Om nu nån missat det :)

Ja vem skulle inte vilja vara en spel skapare.
 #3272  by Zebbe
 
Man behöver inte vara kodare för att vara spelskapare :).
 #3280  by Rotmosträdet
 
Nej, men duktiga grafiker och musiker växer på träd.

Känner säkert 10-30 pers. man kunde få hjälp med sådana saker. Känner ingen proggare som skulle orka koda till döda format gratis hux flux.
 #30779  by carlsson
 
Gammal tråd, men BasiEgaXorz är tydligen ett dött projekt sedan 2011 och har på senare tid ersatts av SecondBASIC, som tar vid där den gamla kompilatorn avstannade.

http://www.second-dimension.com/sbasic/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har inte haft tillfälle att titta närmare på detta, men det känns rätt intressant och ett BASIC-artat språk brukar få igång de flesta som inte tror sig kunna programmera. Man behöver ju inte känna pressen att uträtta storverk på en gång.

Edit: ... fast Beginners Guide på sidan påminner mig om den där parodin på Utbildningsradions kurs i UNIX: "Jag och mitt skal". Det var verkligen pang på rödbetan.
 #30864  by carlsson
 
Lycka till! Jag har aldrig tittat närmare på Batari men har istället intresserat mig i IntyBASIC.

Jag antar att man måste studera en del av Mega Drives arkitektur för att komma någon vart, och jag har redan sett lite egenheter flimra förbi när jag läst olika trådar, så helt busenkelt och rakt framåt är det väl inte. Å andra sidan vet jag inte om det funnits någon konsol eller dator som är busenkel att få vettig grafik, ljud osv från, samtidigt som den är lättprogrammerad.

(Jag testade aldrig AMOS heller när det begav sig, på Amiga-tiden)

Förresten, detta är ett av de tuffaste BASIC-relaterade hacken jag känner till. Visserligen för lillasyster Master System som har en egen forumkategori här, men eftersom inlägget är tre år gammalt tyckte jag att det är gränsfall om det är värt en egen tråd.

http://rga24.blogspot.se/2013/11/basic- ... em_23.html" onclick="window.open(this.href);return false;