Forumet för dig som älskar Sega! 

  • FRÅGESTUND - Ställ era frågor om Mega Drive här!

  • Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD
 #21696  by Styris
 
Jo kändes suspekt när ja började kolla! Jaja får väl se om det är ett spel värt spela eller inte när ja kopplar in den, måste bara ut på eBay å leta andra bildkablar än RF :)
 #21738  by Rotmosträdet
 
Här köpte jag min med stereoljud: http://www.consolegoods.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu använder jag dock inte den, kör på en fransk med RVB (RGB) originalkabel.
 #22181  by Mrkaka
 
Om jag använder en flash cart, kan en PAL konsol spela japanska ROMar?
 #22182  by nissling
 
Vissa flashcarts har inbyggd konverter (Everdrive M3 till exempel) för att kringgå regionsskyddet. Fungerar lika bra som att använda en konverter (MegaKey) med originalspel, dvs. allt från klart bra till inte alls.
 #22210  by reznorhead
 
Oprofessionell wrote:Hallå

Har sökt på Soleil här på forumet och hittat ngt om att den svenska utgåvan skulle vara svår att få tag på och att för att veta om det är en svensk utgåva ska den ha kod -24. Var på Game i Linköping förra helgen och hittade ett Soleil. Har letat efter ett en bra tid men alla sticker i pris. De begärde 445:- för det. Så jag sa att jag var intresserad av det men att det var lite dyrt. Han frågade mig vad jag kunde tänka mig att ge. Så jag sa 300:-

Spelet är komplett och i mycket fint skick. Har koden 670-6149-24. Är detta en svensk utgåva?

För er som undrar vad jag fick ge för det så fick jag det för 300:-
Riktigt bra pris. Prutade själv ner Pocky & Rocky från 600:- till 500:- (SCN).
Soleil gav jag det dubbla för och jag vet inte ens om det var det svenska!
 #22487  by arneankann
 
Är det värt att behålla sin Mega-CD efter att jag nu klarat av Sonic CD? Jag har ganska lite tid för TV-spel sett till hur många konsoler jag äger och efter en väldigt snabb tid på spelutbudet ser jag inget som lockar sådär supermycket (som sagt, kollade bara fort, kan ha missat saker) och jag lär väl kunna få ett par hundra för den.

Vad tycker ni, ska jag behålla min Mega-CD och kanske ha en konsol som bara tar upp plats eller ska jag satsa på att ge andra konsoler mer kärlek istället?
 #22495  by Tronin
 
arneankann wrote:Vad tycker ni, ska jag behålla min Mega-CD och kanske ha en konsol som bara tar upp plats eller ska jag satsa på att ge andra konsoler mer kärlek istället?
Med tanke på att jag själv inte ser mer än 3-4 intressanta titlar har jag valt att skippa konsolen.
 #22507  by nissling
 
Enligt många (mig inklusive) var inte Mega CD en flopp alls. Med nästan tre miljoner sålda enheter och lite över 200 spel så står den sig betydligt bättre än t.ex. Famicom Disk System eller 64DD enligt mig. Många bra spel gavs ut på MCD, t.ex. Sonic CD, Final Fight CD, Snatcher, Secret of Monkey Island, Popful Mail, The Terminator, Keio Flying Squadron, Rise of the Dragon, Shining Force CD osv (alla nämnda är dock inte exklusiva).

Plus att Mega CD gavs ursprungligen ut 1991 och då kunde Sega omöjligen ha släppt Saturn. Det var alltså innan både Virtua Fighter och Virtua Racing.
 #22510  by arneankann
 
De förlorade väl otroligt mycket pengar på den? Och då ger de ut ännu ett tillägg...

Menade givetvis inte direkt samma år. Men de skulle satsat allt på att komma först ut på marknaden med nästa generation för att få ett försprång mot Nintendo.
 #22513  by nissling
 
Självfallet handlar allt om ekonomi, men tilläggskonsoler är en väldigt hård marknad och framförallt i den prisklassen. Och vid närmare efterforskning kan Mega CD vara den klart mest lyckade försäljningsmässigt. Vissa källor, exempelvis Closinglogos, säger att den sålde hela sex miljoner exemplar. För varje såld Mega CD såldes alltså fem Mega Drives. Dock är gammal statistik svår att fastställa och framförallt i ett så pass smalt ämne där mycket info sprids över internet. Faktum kvarstår dock att Mega CD är betydligt mer framgångsrik och lyckad än i princip alla övriga tilläggskonsoler så jag skulle absolut inte kalla det för en flopp.

Dessutom så gjorde NEC förhållandevis goda framgångar med PC Engine CD som släpptes tre år innan Mega CD:n så därav förstår jag absolut varför Sega valde att göra sin egna CD-konsol. 32X är en idé som enligt mig låter bra på pappret, men jag kan medge att de borde ha struntat i den.

F.ö. så var det knappast Nintendo som konkurrerade mot Saturn utan snarare Playstation. När Nintendo 64:an släpptes var det i princip kört för Saturn i Europa och USA, fastän den sålde bra i Japan där Nintendo 64 hade det tufft.
 #22514  by arneankann
 
Möjligt att den är bland de mest lyckade tilläggskonsolerna, men de borde förstått hur svårt det är/var att lyckas med sådana och därmed försökt skynda på Saturnsläppet istället, om du förstår vad jag menar? Jag tror åtminstone att konsolen hade blivit mer lyckad vid ett snabbare släpp, även fast den var komplicerad att utveckla till.

Ah, menade naturligtvis Nintendo OCH Playstation! Tack för rättelsen!
 #22515  by nissling
 
Nja, jag tycker att du generaliserar lite för mycket och är heller inte helt säker på om du vet hur Saturns entré såg ut.

Mega CD och Saturn har inte mycket gemensamt egentligen, inte ens ur en kommersiell synpunkt. Mega CD:n var ute på marknaden flera år innan Saturn och utannonserades i Sverige redan från det att Mega Drive lanserades (jag har själv läst artiklar ur svenska elektroniktidningar från 1990 där det pratas glatt om Mega CD:n). Ur ett ekonomiskt perspektiv så gick även Mega CD helt okej, vilket jag tror var anledningen till att Sega of America ville satsa på ytterligare ett tillägg.

Sega Saturn var väldigt påskyndad med en mycket invecklad konstruktion som var ett mindre helvete för programmerarna att utveckla spel till och dessutom var den alldeles för dyr. En mycket stor skillnad mellan den och Playstation var att sistnämnda hade en huvudprocessor som var enkel att utveckla 3D-grafik till medan Saturn hade hela tre stycken (varav en för ljud) och ingen av de var i grunden anpassade för den dåvarande generationen. Tredjepartsutvecklare var helt enkelt ointresserade att lägga ner tid och pengar på att utveckla spel till en konsol som i själva verket bara sålde bra i Japan och där slutresultatet fortfarande inte är bättre än på Playstation, trots all slit och möda. Om Sega däremot hade struntat i 32X och gett Saturn en modernare och billigare konstruktion så hade det nog sett annorlunda ut. Men jag undrar vad du menar med ett "snabbare släpp"? Saturnen var ju knappast för sen då den släpptes strax före Playstation. Om den hade släppts något år tidigare hade det nog blivit något i stil med 3Do.

Sedan får vi inte glömma hur pass öppna Sony var mot tredjepartstillverkarna. Till skillnad från Nintendo som hade mycket strikta regler på spelutvecklarna (något som Sega även härmade i viss grad) så var det nästan en självklarhet att spelbolagen såg större potential hos Playstation än hos Saturn. Man kan heller inte undgå att även Nintendo 64 var ett misslyckande. Den blev inte ihågkommen för att spelen var något vidare eller att den var särskilt innovativ, för det var den inte. Den enda anledningen till att folk minns den är för att det stod Nintendo på den. Att Nintendo valde kassetter för en konsol år 1996 gjorde många tredjepartstillverkare avskräckta och det finns fullt av skäl för det. Men det är väl en annan femma...
 #22537  by arneankann
 
Du har helt rätt i att jag inte har så stor koll på hur det såg ut när Saturn släpptes, så ska väl egentligen inte debattera emot dig då du är betydligt kunnigare.

Men jag tänkte i de banorna att det är mycket bra att vara först ut. Ifall Saturn släpptes ett år innan PS1 så hade de ju haft ett ordentligt försprång redan från början. Givetvis var det en rejäl nackdel att den var svårt att utveckla till, men med ett års försprång på PS1 hade ju inte utvecklare haft någon annan konsol att utveckla till om de ville sälja spel direkt.

Fast du kanske menar att man ändå hade väntat på PS1 för att Saturn var så krånglig?
 #22538  by nissling
 
Det vore nog inte mer intressant för utvecklarna ett år tidigare. Många spelbolag var tveksamma till exakt när de skulle göra övergången till 3D eftersom den typen av grafik var svårutvecklad till alla konsoler förutom Playstation och många spel med polygoner var fula (dålig bildfrekvens och utan texturer t.ex.). Många säger att det var i samband med att Sega visade upp Virtua Fighter år 1993 som bolagen började se möjligheter, men egentligen var det bara Sega själva som var särskilt bra på att utveckla spel till Saturn. Kom ihåg att försäljningen, som för övrigt var dålig utanför Japan, ska täcka upp alla kostnader för produktion och utveckling samt resultera i vinst. Därav är Saturn rent ekonomiskt en dålig idé.

Så jag är tämligen övertygad om att spelbolagen hellre hade väntat tills Playstation. Det räcker med att titta på 3Do eller Atari Jaguar så inser man hur illa det kunde ha gått för Saturn. Förstnämnda fick dock flera bra spel och framförallt i Japan, men hårdvaran blev primitiv för fort. Fast en primitiv konsol kan också vara framgångsrik. Nes blev föråldrad rätt fort men tack vare populariteten fortsatte man utveckla spel till den väldigt länge.
 #22579  by UltimateSpaceShinobi007
 
Detta är kanske en dum fråga men jag såg på Tradera för en tid sen ett ex av Sonic o Knuckles i ett vanligt Mega-fodral tillskillnad från pappfodralet som är standard.

Är detta nått slags hyrfodral eller hembygge?

Fodralet såg ut att va anpassat efter Knuckles-kassetten inuti. Kanske var det nån här på forumet som sålde detta spel?
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 26