Forumet för dig som älskar Sega! 

  • FRÅGESTUND - Ställ era frågor om Mega Drive här!

  • Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD
 #22609  by ecco
 
Tjena

Ett av mina favoritspel till Mega Drive är utan tvekan Wonderboy 5 in monster world, det är ett av de spelen som slukade mest av min fritid som liten. Jag har kvar spelet men dock aldrig klarat sista bossen. Jag börjar oroa mig för att minnesbatteriet snart skall vara slut, därför känns det högaktuellt att nu klara spelet en gång för alla. Men den här gången möter jag nog bossen med ett hemligt vapen, Game Genie!!
Min fråga är dock om någon vet i fall det är lugnt att först skriva in fuskkoder i game genie och sedan ladda sparade filer? jag föreställer mig att problem skulle kunna uppstå om jag exempelvis skriver in ett fusk som ger mig 1000 guldmynt och sedan laddar ett sparat spel där jag bara har 500 guldmynt, att det på nått sätt slår slint i spelminnet och filerna raderas?

Någon som vet?
Last edited by Tronin on 29 Jan 2015, 22:06, edited 1 time in total. Reason: Flyttad till frågetråden.
 #22610  by NGF
 
Om du väl har sparat spelet med 500 guldmynt så finns det 500 guldmynt när du laddar om, förutsatt att det är helt ok i spelet att man kan få 500 guldmynt. Tänker om det finns en gräns på 99 eller liknande, annars ska det inte vara något problem.

Däremot så vill jag sätta in en brasklapp och det är att jag inte vet alls hur sparningen beteer sig om gamegenie är inkopplat samtidigt. Jag har svårt att se hur något skulle gå sönder men sparningen kanske blir oanvändbar.
 #22618  by Batman666
 
Min gissning är att Game Genie koderna inte skulle funka på din sparning. Jag tror inte GG skulle ta över eller ta bort din sparning men kan inte garantera något och har själv ingen erfarenhet av GG förutom på NES.

Om det är så att du testar (på egen risk givetvis) och det ändå inte funkar (men din sparning är kvar) så kan du pröva att skaffa en Pro Action Replay, för där har du en fysisk switch på carten där du kan stänga av och sätta på fuskkoden. Så då laddar du bara din sparning och sedan sätter igång fusket med switchen.


Edit:
Men som sagt, även med PAR så kan jag inte garantera att din sparfil blir kvar oberörd, så du gör allt givetvis på egen risk ;)
 #22631  by Zebbe
 
Om jag inte minns fel så kan GG:n göra sparningar korrupta, så jag skulle inte göra något med den.
 #25278  by nissling
 
Vissa 32X-spel är regionsfria, andra inte. Amerikanska utgåvorna av Kolibri, Thoughman Contest och T-Mek fungerar på en PAL-uppsättning exempelvis. Bör dock noteras att i princip alla japanska 32X-spel fungerar på en amerikansk enhet och vice versa. Enda undantagen tror jag är Virtua Racing Deluxe och Blackthorne.
 #26346  by Sonic
 
Jag köpte ett Fantasia till mega drive på Games utförsäljningen för några veckor sedan, och nu upptäckte jag att det stod mega drive på framsidan men genesis på både instruktionsboken och kassetten.
Men det går att spela på min mega drive (vet inte om man kan spela genesis spel på mega drive då jag inte har några genesis spel.)
Men det är inte första gången jag har träffat på detta, jag har sett Fantasia på Ebay som har samma som jag beskriver.
Nu är min fråga till alla på forumet: Har ni träffat på något liknande med just spelet Fantasia eller kanske något annat spel?
Tacksam för svar!
Last edited by Tronin on 23 Jul 2015, 20:26, edited 1 time in total. Reason: Inlägg flyttat då det rör sig om en fråga.
 #26347  by Tronin
 
Det är en variant, så du behöver inte oroa dig för att det är en fulkomplettering. Däremot tror jag det egentligen ska följa med en extra manual om jag tyder informationen i Rotmosträdets bok rätt.

Fantasia släpptes 1991 och då behöver man inte oroa sig då spelen innan 1993 var regionsfria med ytterst få undantag.
 #26402  by Bondmaster
 
ja alla EA spel är märkta Genesis på spelkassetterna och det står Mega Drive på fodralen
NBA basket, fifa, nhl, golf, lotus turbo challenge 1 & 2, lhx attack shopper, mutant league hockey & fotboll,

Undantag är elitserien 95/96
688 attack sub
abrahams battle tank

där står det mega drive på fodralen

värt att nämna är att
688 attack sub
abrahams battle tank
har vanliga klassiska Mega Drive kassetter medan resten har EAs egna spelkassetter som är högre i formatet med en gul plastbricka uppe i vänster hörn.

resultatet av detta är att alla ea spel med genesis logga går för långsamt på en europeiskt mega drive då de är gjorda för genesis

hoppas detta hjälpte dig på traven
ni andra får komlettera om jag missa något nu .
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 26