Forumet för dig som älskar Sega! 

  • FRÅGESTUND - Ställ era frågor om Mega Drive här!

  • Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD
 #28252  by Axus
 
Finns det något speciellt man ska titta efter när det gäller eventuella kopior/repros av Mega Drive-spel? Vill bara ha original, och är alltid rädd för att något ska vara en välgjord reproduktion när jag handlar från Ebay/whatever.
 #28254  by Henke
 
Jämför bilder NOGA. Kolla bilder på t.ex SegaRetro.
Gamla pirater är lätta att avslöja då de oftast skiljer sig rätt markant från original.
Ofta saknas företagslogos och copyright-texter.
Nyare "repros" kan vara svåra.
Hittar du ett väldigt ovanligt och dyrt spel utsatt till hälften av vad det brukar kosta kan du ju också börja fundera.
Som den gamla ramsan: "verkar det vara för bra för att vara sant, är det ofta just det".
 #28256  by Henke
 
Jo visst finns det bilder även här, men inte på alla spel va? Och bara PAL, och inte alla varianter och inte inscannat så man kan se detaljer och inte baksidor..... eller? :P
 #28258  by Henke
 
Jo, det är ju roligare att använda sig så mycket som möjligt av SEGAlovers såklart [thumbup] , och Axus kanske bara samlar PAL.

Själv samlar jag japanskt och har haft väldig nytta av andra sidor som scannat även baksidor. Flertalet ggr har jag sett annonser där framsidan av inlagan ser helt legitim ut, men baksidan avslöjade att det var pirat.
 #28259  by Tronin
 
Inskanningar är helt klart att föredra. Önskar själv att vi hade haft det på både fram- och baksidor, men det är ett för tungt jobb att det inte lär hända. Om jag inte kan lura Otherworld att skaffa en skanner när han har fått tag i samtliga PAL-spel :lol:

På vilket sätt har kopiorna varit annorlunda på baksidorna?
 #28260  by Henke
 
Framsidan var exakt som original, med företagslogga från utvecklaren, men baksidan saknade copyright-texter och SEGAs logga.

I annonsen var bild på baksidan med och då såg man ju det när man vet att det ska finnas, men för någon som är ny i samlandet kanske man missar det. Det var inte löjligt billigt heller så man misstäkte något pga det.
 #28261  by Axus
 
Tronin & Henke: Tack! :)

Tronin: Skadar de inte själva bildpappret på kassetten om de tar upp den (om du menar att de ska skruva upp själva kassetten för att man ska kunna se Sega-loggan på kretskortet)?

Har exempelvis två exemplar av Ecco som skiljer sig något från varandra. Det är ju inte något dyrt spel, men vill varken behålla en kopia eller vara den som säljer en. Själva omslagsbilden på kassetten är blank på den ena, och mer matt på den andra. Dessutom har manualen rundad rygg (häftad) på den ena, medan den andra har platt och klistrad rygg. (...minns inte om jag frågat om just detta någonstans här tidigare - minnet är fantastiskt bra, men ofantligt kort).
 #28262  by Tronin
 
Axus wrote:Skadar de inte själva bildpappret på kassetten om de tar upp den (om du menar att de ska skruva upp själva kassetten för att man ska kunna se Sega-loggan på kretskortet)?
Med "bildpappret" syftar du på etiketten? Nej, etiketten skadas inte då den inte går över kanten mellan de två kassetthalvorna.

Sedan är det inte nödvändigtvis någon logo som jag är på jakt efter om jag vill se insidan på en MD-kassett. Kommer inte ens ihåg om det finns någon. Det jag vill se är om det är några kablar dragna mellan lödpunkterna. Det känns som att det är den vanligaste skolan när det kommer till att göra repros.
Axus wrote:Har exempelvis två exemplar av Ecco som skiljer sig något från varandra. Det är ju inte något dyrt spel, men vill varken behålla en kopia eller vara den som säljer en. Själva omslagsbilden på kassetten är blank på den ena, och mer matt på den andra. Dessutom har manualen rundad rygg (häftad) på den ena, medan den andra har platt och klistrad rygg.
Lägg gärna upp en bild.

Det jag kan säga är att vissa Mega Drive-spel som släpptes i Australien skiljer sig mot den europeiska diton. Etiketten på kassetten ser mer sunkig ut rent ut sagt, även fast det är samma spel.
 #28684  by Jesperl
 
Var kan jag hitta info om hyrspel till megadrive? Hur många finns det? Vad innehöll dom i pappersväg osv.
Last edited by Tronin on 07 Feb 2016, 09:07, edited 1 time in total. Reason: Inlägg flyttat.
 #28720  by Elrinth
 
Hej!

Jag har kollat runt lite och försöker hitta den ultimata mastersystemlösningen för den som inte har plats för konsolen.
Det finns en konvertor som heter power base som verkar grymt. Sen finns det några hemmagjorda som heter Power Base FM med fmchippet i sig.
Men om man vill spela kort-spelen på sin mega drive 2:a då? Är det fysiskt möjligt? Eller måste jag skaffa mig en mega drive 1:a då?
Last edited by Tronin on 09 Feb 2016, 14:39, edited 1 time in total. Reason: Tråd flyttad.
 #29147  by chrilleg
 
Hejsan!

Jag kör min Sega MD på min LED-tv från Samsung, och jag får upp röda ränder/streck som hoppar över bilden. Jag använder kompositingången på tv:n för Segan. Är det något som någon annan har råkat ut för?

Skulle det bli bättre köra över scart månntro?
Last edited by Tronin on 09 Mar 2016, 21:10, edited 1 time in total. Reason: Tråd flyttad.
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26