Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Därför är RF överlägset - lägg ner RGB-hetsen!

  • Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD
 #21849  by aerobert
 
Grymt intressant tråd. Jag har varit en RGB-nazist i många år för de flesta konsoler, mest för att klarhet, färgåtergivning och skärpa, som alla konstaterat, är så otroligt överlägsen. Dock är jag rätt mycket anti mot de nya heldigital HDMI-moddarna till NES som tagit fram nyligen. Det ser bara helt fel ut.

Jag hade dock missat helt att transparenseffekter och palettförändringar kan göras med dithering-metoden. Det förklarar varför jag trodde att den PS1 med RGB-kabel jag köpte för en sådär 5-6 år sedan var trasig. PS1 använder ju sig av extremt mycket dithering och jag tyckte mig bara se massa "felaktiga" pixlar överallt på texturer i bakgrunden och så, egentligen var det ju dither-mönster.

Så till tiotusenkronorsfrågan, finns det nåt sätt att kombinera det bästa av två världar? Dvs skärpan från RGB med effekt- och paletthanteringen från komposit? Exempelvis med en riktigt bra tillverkad och skärmad kompositkabel?
 #21852  by nissling
 
aerobert wrote:Dock är jag rätt mycket anti mot de nya heldigital HDMI-moddarna till NES som tagit fram nyligen. Det ser bara helt fel ut.
Utan scanlines är det fult, det kan jag hålla med om. Men egentligen är HDMI-modd ganska onödigt när RGB-modd är betydligt billigare och med rätt utrustning går det utmärkt att få scanlines samt uppskalning till 720p (eller högre).
aerobert wrote:Så till tiotusenkronorsfrågan, finns det nåt sätt att kombinera det bästa av två världar? Dvs skärpan från RGB med effekt- och paletthanteringen från komposit? Exempelvis med en riktigt bra tillverkad och skärmad kompositkabel?
Du kan inte utnyttja ditheringeffekterna med korrekt skärpa. Komposit är inte i närheten av så bra som RGB i återgivning, varken vad som gäller skärpa eller färger. Dock går det som sagt att använda sig av RGB och exempelvis justera skalningen på en videoprocessor som man använder som försteg för att få ut ditheringeffekterna samtidigt som färgerna inte förstörs och heller inget brus kommer fram. Det skulle förmodligen gå att sänka skärpan på en Tv för ett liknande resultat, förutsatt att noll inte är neutral.
 #21854  by AlmostOriginal
 
Ang PS1 komposit så kan jag rekommendera Monster GameLink 200 composite cable. Dessa ska vara dubbel skärmade och passar i din multi out. Pris är mellan 200 kr och -->

Men om du har en SCPH - 1002 så kan du använda Image Supra RF där jag även skickar med en adapter så du kan använda den som komposit kabel. Today only 299 swedish kronor! Image ;) :mrgreen:
 #22559  by carlsson
 
Om man har en MD-kompatibel maskin (typ som min Amstrad Mega PC) som inte har RF-utgång, måste man skaffa/bygga egen extern RF-modulator eller nöja sig med RGB-grafiken via VGA-utgången. ;) Jag vet inte hur det är med den japanska Tera Drive, om den har RF ut eller också bara stödjer VGA.
 #22566  by AlmostOriginal
 
Jag tror du får löda loss en rf modul från en md 1. Men jag kan ha fel :? Vet inte hur lätt det är sedan att få det att fungera. Problemet med en japansk enhete är att rf anslutning inte är samma i europa + att din tv måste klara Ntsc rf. Vilket inte många svenska tv apparater klarar.
 #22682  by aerobert
 
Jag har fortfarande inte testat att köra varken RF eller komposit ännu för jag har helt enkelt ingen originalkabel kvar just nu, men är fortfarande nyfiken på effekterna som dessa ska skapa.
 #22686  by nissling
 
Om jag minns rätt har du en Mega Drive 2 och där är RF faktiskt ännu sämre än vad det är på den första modellen eftersom konverteringen från komposit till RF sker i en separat (läs: billig) modul. Alltså är RF allt annat än rekommendabelt. Ytterligare problem finns med komposit (RF likaså) utöver den usla bildkvalitén och det är att PAL-konsoler är inkompatibla att omvandla signaler i 240p från RGB till komposit (bilden blir svartvit, oavsett TV). Med andra ord är det bara RGB som gäller om man har en modifierad konsol, och enligt mig är RGB det enda alternativet.
 #22692  by aerobert
 
Ja, RF (radiofrekvens) är antennsladd. Och kanalen måste således sökas fram på frekvensbandet.

Nej, det du nämner är komposit, kan benämnas cinch, "kinch". Bra mycket bättre än RF men inte RGB. Hela bildsignalen skickas över en kabel (gul) och ljud över vit/röd.

RGB (röd/grön/blå) separerar färg och ljusstyrka i smådelar på vardera egen pinne i en SCART-kontakt.
 #22828  by carlsson
 
Angående japanska konsoler, gäller väl parallellfallet även i Japan, att även de borde köra med antennsladd på därför avpassad utrustning? Fast de kanske ligger så långt i framkant tekniskt att gemene japan inte längre har några TV-apparater kvar alls som klarar RF, särskilt inte tjock-TV.
 #22836  by nissling
 
Den sista japanska konsolen som endast har RF-utgång, vad jag känner till åtminstone, är Famicom. Då pratar vi trots allt om 1983 och övrigt Famicom-modeller har komposit. Famicom Titler arbetar t.o.m. RGB internt och är därmed enkel att modifiera för RGB-utgång.
 #23218  by Zebbe
 
Nu har jag varit hos nissling och sett hans Framemeister i demonstration. Om man inte har plats för en tjock-TV, är detta ett riktigt bra alternativ. Man kan sätta på och stänga av scanlines, ha klar RGB-bild eller suddig composkit-bild. Fördelen med det senare är att man har de korrekta färgerna, till skillnad från en komposit- eller RF-kabel. Nackdelen är några artefakter jag såg på tv:n, de var dock inte så värst synliga. En annan nackdel är delayen, men det kanske försvinner om man kör på en CRT. Fast då kan man ju köra med RGB-kabel iaf., så det kanske inte är så stor vits med att köra en Framemeister på den. Allt som allt tycks den vara det bästa valet för den som kör platt-tv, men själv fortsätter jag använda RGB-SCART på min tjock-tv.
 #23226  by Zebbe
 
Jo, jag fick storstryk i både Thunder Force III och Alien Soldier. Så det är inget jag kan stå ut med heller.