Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Därför är RF överlägset - lägg ner RGB-hetsen!

  • Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD
 #23227  by AlmostOriginal
 
Köpte precis en officiell RF kabel till min Xbox och det fungerar otroligt bra på min Sharp TV från 1980. :mrgreen:

EDIT:
http://www.ebay.co.uk/itm/Gigaware-Univ ... 58b7860c02" onclick="window.open(this.href);return false;

Bästa produkten ever! 8-)
 #23229  by nissling
 
Zebbe wrote:Nackdelen är några artefakter jag såg på tv:n
Om du syftar på OutRun så har det bara att göra med att bilden var avslöjande. ;)
Zebbe wrote:En annan nackdel är delayen, men det kanske försvinner om man kör på en CRT.
Kan säga såhär att vid närmare kontroll så tycks min LG plasma ha fördröjning på hela 70ms i PC- eller spelläge, oavsett källa! XRGB-Mini (Framemeister) lägger på drygt 20ms vilket egentligen är väldigt lite (en Ps3:a har mer om man spelar Ps1-spel på den), så det var TV:ns fel att du fick storstryk. Om man har en mer spellämpad TV från exempelvis Sony eller Philips så kommer man inte att märka av det. Min plasma är i huvudsak lämpad åt film, och det sköter den riktigt bra.

Om man är extremt känslig för fördröjning så är XRGB-3 ett alternativ. Slutresultatet med de flesta källorna i 240p är mycket likt Framemeistern, men fördröjningen är endast en enda millisekund. Dock har den problem med MVS-spel och i överlag kan bilden inte finjusteras lika mycket som på Minin.

Men om man vill ha en TV för retrospel och inget annat samt inte står ut med storleken på CRT* så skulle jag nog leta rätt på en PDP-V402 (40"-plasma från Pioneer i 4:3 som hanterar 240p helt enastående utan fördröjning öht).

* Att CRT är förhållandevis små tycker jag förstör hela syftet med dem, men så är jag också van vid 50" och uppåt.
 #23233  by nissling
 
Som sagt är det bara sorgligt precis på samma sätt som jag nästan* tycker synd om folk som provar på 20 olika klass D-förstärkare med likvärdiga konstruktioner eller testa lika många olika högtalarkablar för att försöka vigda sina vyer. Det finns redan alternativ så det räcker och i fallet Ps3 eller Ps4 är det bara att använda HDMI samt se till att den skickar ut rätt signal till TV:n. Bestämmer man sig för att göra något annat kastar man bara bort sin tid om ni frågar.

* Inte tillräckligt för att beklaga dem eller påstå att de inte får skylla sig själva dock.
 #23237  by GoryGlory
 
AlmostOriginal >> Coolt med RF-kabel till XBOX [thumbup]

Jag minns att min äldste bror hade RF-kabel till Playstation och Nintendo 64 när tiden begav sig, dom var kopplade till en 80-tals Tjock-TV som saknade scartutgång

Då fick han köpa till RF-kabel för att man fick bara med scartkabel

Minns att han även hade NTSC-PAL-kabel för att kunna spela NTSC-spel i färg på Tjock-TV
 #23253  by slaJYer
 
Äh, låt Almost hållas med RF om han vill, varför skulle det vara sorligt? Om något är sorligt så är det väl att lägga en massa tid och pengar på att få spelen att se så bra ut som möjligt, men samtidigt få dras med delay som gör spelen ospelbara ;)
 #23265  by nissling
 
slaJYer wrote:Äh, låt Almost hållas med RF om han vill, varför skulle det vara sorligt? Om något är sorligt så är det väl att lägga en massa tid och pengar på att få spelen att se så bra ut som möjligt, men samtidigt få dras med delay som gör spelen ospelbara ;)
Jag tycker det är bra sorgligt med folk som lägger ner tiotusentals kronor på Tv-spel men som spelar med de absolut sämsta alternativen för bild och ljud samt att använda RF på en konsol som egentligen är högupplöst är ett steg bakåt i mänsklig evolution.

Sedan får du gärna prova på en XRGB-Mini själv på en spellämpad TV innan du uttalar dig, då kommer du inte märka av mer fördröjning än vad du får på en CRT. Min plasma är inte särskilt lämpad för vissa spel men man får inte mindre fördröjning med en ny konsol heller på samma TV. Dessutom är fördröjningen knappast märkbar i alla spel, långt ifrån alla.
AlmostOriginal wrote:nissling: Det är väl tur att alla inte är lika ;) Intressen och prioriteringar. :mrgreen:
Ja alla har inte samma prioriteringar eller krav heller för den delen. Det är vi nog ganska överens om. Vägen till RF är väldigt lång och under hela vägen sker kompromisser för att bandbredden ska räcka till. I slutändan är det alltid tydligt, oavsett hur bra utrustning man har använt, att kompromissen inte är något annat än en försämring.

När det gäller konsoler från och med Sega Mega Drive 2 så finns det sällan en inbyggd RF-omvandlare i själva konsolen, utan istället låter man en separat modul kombinera ljud- och bildsignalerna (komposit) till en enda RF-signal. Oftast har sådana moduler både billiga konstruktioner och dålig avskärmning (alternativt ingen) vilket gör att bilden blir extra brusig och suddig.

Idag finns HDMI med upplösning upp till 4K som kan användas helt fritt ifrån kompromisser och artefakter. Trots det så finns det ändå folk (tror det eller ej) som tror att RF är bäst och som lägger ned tid på det. De verkar inte tänka särskilt mycket på att slutresultatet de får fram är en mycket kraftigt försämrad signal som inte ens kan mätas med hur bilden ursprungligen såg ut.
 #23276  by Zebbe
 
nissling wrote:Men om man vill ha en TV för retrospel och inget annat samt inte står ut med storleken på CRT* så skulle jag nog leta rätt på en PDP-V402 (40"-plasma från Pioneer i 4:3 som hanterar 240p helt enastående utan fördröjning öht).
Jag kanske ska ta och skaffa en sådan i framtiden. Vad kostar den på ett ungefär och är den svår att få tag på?
 #23302  by Zebbe
 
Den verkar bra. Synd med de där fem fläktarna som skulle föra en massa oväsen, men annars tycks den vara värd ett köp.
 #23743  by aerobert
 
Hah! Lycka till att hitta en PDP-V402.

En TV som levde ett mycket kort liv mellan CRT-4:3 och Plasma/LCD-16:9, och som aldrig såldes i Sverige såvitt jag vet.

EDIT: Bara för det kan du åka till England och köpa en nu som använts för fastinstallation. ;) http://www.ebay.co.uk/itm/pioneer-pdp-v ... 2ede9fcb93" onclick="window.open(this.href);return false;
 #23750  by nissling
 
Det är en av anledningarna till varför jag skulle föredra t.ex. W8-serien med XRGB-Mini framför en PDP-V402.

LCD kan på ett bättre sätt än en CRT eller plasma visa upp detaljer i lägre frekvenser utan att de förvrängs eller maskeras på något sätt, vilket gör panelen mer avslöjande. Plasmor har dessutom i allmänhet problem med ABL (begränsad ljusstyrka vid vita partier), vilket är väldigt tydligt om man tittar på t.ex. hockey eller The Matrix. Däremot kommer en LCD att uppfattas som "hackigt" eller "smetigt" av ögat om panalen inte har möjlighet att sänka slutarvinkeln till 180 grader och många paneler har problem med ojämn belysning, vilket är betydligt mer sällsynt på plasma.

För mig är det helt främmande att köpa en TV utan att ha någon som helst kunskap om panelen.
 #23751  by aerobert
 
Vill minnas från schmups-forumet att den där panelen har problem med svärta just. Annars är den klockren för dreamcast vga-gaming. Men nej, den skulle bara bli aktuell om man kommer över den gratis eller näst intill.
 #23753  by nissling
 
Jo många plasmor som tillverkades till och med 2007 kan ha stora problem med svärta efter en tids användning. Det blir lite som omvänt ABL: När stora delar av skärmen är svart så lyses allt det svarta upp. Jag har en plasma från Panasonic som har just det problemet och det är väldigt tydligt när man tittar på t.ex. Alien och kan verkligen förstöra hela upplevelsen.

Dreamcast har ju en minst sagt märklig 31KHz-signal. Den skickar ut i 480*720 men renderingen sker i 480*640. Det resulterar givetvis i svart kant på sidan, men många paneler trasslar till det med skalningen. Det kan ge stora problem med vertikal banding. En XRGB-Mini med Toro sköter dock jobbet helt perfekt.