Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Därför är RF överlägset - lägg ner RGB-hetsen!

  • Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD
 #6277  by illm
 
I rättvisans namn; här är ett spel som ser absolut skit ut med RF;

Talmit's Adventure


Grafiken har den för sin tid typiska Namco arkad-looken ("Dig Dug-looken") och bör alltså därmed spelas med RGB, även om marken under Talmit i början faktiskt smälter ihop till en ny färg med RF. Hade de bara konverterad arkadspelets grafik rakt av, så hade det troligen inte sett så fruktansvärt ut.


Arkad:

Image


Megadrive:

Image
 #6278  by nissling
 
illm: Jag tog faktiskt jämförelsebilder på det i Gunstar Heroes som du visar upp men på min Tv så kunde jag faktiskt inte se någon skillnad alls. Så det kan såklart ha med tv'n att göra också.

Men det du skriver, självklart kan jag instämma att det är ett intressant ämne att fördjupa sig i lite och laborera med, men att anse att RF är överlägset (vilket du påstår i rubriken men sedan avviker du dig från det i tråden) går inte riktigt hem för min del. Personligen så ser jag det inte riktigt som värt att spela med RF för några jittereffekter som man aldrig vet ifall dom kommer se bättre ut med det ena än det andra. Så för min del så fortsätter jag att köra med RGB.

Sedan så skulle man väl kunna tänka sig att Sega valde att ta bord RF-utgången på Mega Drive i Japan då Famicom endast hade RF, men det är bara en gissning från min sida.
 #6279  by illm
 
Nissling: Skumt att det inte syntes på din TV, faktiskt. Den är kanske för bra? :mrgreen: Skämt åsido, av fotona att döma ser den förhållandevis ny ut, och dina RGB-foton ser mycket bättre ut än det gör på min TV. De kanske har utvecklat bort den "störningen" på något sätt? Vad är det för modell? Är lite nyfiken! :ugeek:


När jag var yngre (tonåring) så kan jag inte minnas att det ens fanns RGB-ingång på TV-apparaterna, åtminstone inte i de som vår familj vid tiden hade. SCART fanns det ju, men våra TV-apparater hade inte fullt RGB-stöd. SCART innebär ju inte per automatik att den följer hela standarden. Den vanligaste bildkällan som använde SCART på den tiden var VHS-spelare, och på dem var det i princip aldrig annat än komposit som gick över SCART-kablarna. Med DVD-spelarna kom det fulla RGB-stödet och en större anledning att ha stöd för det i TV-apparaterna.

Jag skulle - baserat på en vag minnesbild, obs, ej fakta - säga att RGB-stöd i "svenska" TV-apparater fick större utbredning först omkring 1993-94. Det var åtminstone då som apparater med två SCART-ingångar dök upp, varav den ena hade full RGB och den andra var som de brukade vara med endast kompositstöd. Kan också haft med pris att göra, såklart. OBS, ej fakta. Är jäkligt svårt att kolla upp detta...

Vår första stora TV som jag växte upp med hade rattar, ingen annan ingång än antennkabeln (RF mao) och that's it. Ville man reglera volymen eller byta kanal fick man resa på sig. Ni kids är alldeles för bortskämda med era RGB-apparater! 8-)


Ang rubriken - jag skrev ju i första meningen att jag valde en Aftonbladet-rubrik och det gjorde jag helt skamlöst för att locka läsare! 8-) :lol: Var inte så forumkrigisk och hacka på detaljer. ;)
 #6281  by Rotmosträdet
 
Det snålas fortfarande med RGB. När vi köpte vår LCD för runt 6 år sen var det i princip bara Sony som hade dubbla RGB SCART, alla andra hade en SCART med RGB och en utan. Därför jag köpte den TV:en. ;) Heja Sony! (att jag sen mest kört RGB i den ena hör inte hit, *fniss* slapp i alla fall leta upp vilken det var varje gång.

Bobillm: Jag gillar er tråd. Bra att ni tog upp detta. Finns många spel man lirar där någon effekt irriterar för att det inte ser bra ut. Nu vet jag varför. Det är ett RF-spel! :P

Funderar på om man ska koppla upp konsolerna dubbelt i nya spelrummet och lira med RF på en TV och RGB på en annan samtidigt. :)

Ja, nu har jag läst allt.

Slutligen: Är det någon skillnad på LCD och LED!?
 #6282  by nissling
 
Rotmosträdet wrote:Slutligen: Är det någon skillnad på LCD och LED!?
Egentligen så är ju en LEDTV en LCDTV med LED-belysning, så tekniskt sätt är det väldigt liten skillnad egentligen. Änsålänge finns det ingen anledning till att välja LED.
 #6310  by Rotmosträdet
 
Som Janone sa, bilden verkar vara på en Asien-version av MD.

Här har ni en japansk MD fast med fel strömadapter och inte RF.

http://www.tradera.com/mega-drive-1-enh ... _152528897" onclick="window.open(this.href);return false;

Även Korea verkar ha saknat RF:

http://www.segagagadomain.com/hardware- ... n-back.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
 #7240  by AlmostOriginal
 
Äntligen någon som förstår! [thumbup] Nu har jag inte läst allt :oops: Men största problemet med RF är att original kablarna är bara är s*it! Ska man få ut maximal prestanda ur konsolen måste man bygga en ny dubbel skärmad RF kabel. Sedan ska man köpa en gammal färg tv. [thumbup] :ugeek:
 #7309  by Tompika
 
Å så lite mer bensin i denna tråd, det är den värd!

Märker inte av så mkt effekter som försvinner med rgb, men när jag körde quackshot, så
var det en scen som verkligen såg bedrövlig ut, nämligen undervattendelen av en bana!

Bifogar en bild när jag körde spelet på min tv med rgb och en bild tagen från nätet där
man ser tydligt att vatten ser ut som vatten(RF) och inte en massa lysande små korspixlar som blinkar till när man rör sig 8-)
Attachments:
CIMG5142.JPG
CIMG5142.JPG (491.61 KiB) Viewed 32362 times
0.jpg
0.jpg (16.47 KiB) Viewed 32362 times
 #7312  by AlmostOriginal
 
Jag funderar på att bygga speciella RF kablar som är dubbel skärmade. Alla komponenter är tänkt att komma från supra. Men frågan är i fall det finns intresse?
 #7323  by AlmostOriginal
 
Jag har byggt mina egna kablar nu i cirka 1 år och har lagnt ner säker 10 - 20 k för att utveckla / hitta bästa kablarna till mina enheter. Tro mig det blir skillnad och det är inget sälj snack som talar utan min egen erfarenhet. Att förklara mer detaljerat hur det fungerar kommer ta för länge så om någon är fundersam får ni ringa mig så babblar jag sönder er per telefon. ;) (Fråga Thomas) [thumbup] Eftersom jag tänkt andvända mig av Supra komponenter så kommer dem bli dyra tyvärr :cry: Men 299 kr skulle en färdig supra kabel hamna på. Dock för att starta projektet måste jag köpa in 150 m kabel, 50 RCA kontakter och 50 Antenn kontaker vilket är dyrt men ibland måste man offra sig.

Jag har tidigare försökt att hitta billigare kabel och kontakter men dem kan inte möta mina kvalitet standarder. Jag har titta mycket på supra och dem som har köpt deras grejor är ofta nöjda. Så jag väljer att chansa på dem.

Kabeln kommer passa:

Nintendo NES/SNES
Sega Master System / Megadrive
Passar fler enheter men jag kommer inte på det just nu.
 #7326  by NGF
 
Om jag inte minns helt fel så har väl även dessa maskiner samma kontakt:
Jaguar, CD32, Atari ST, Amiga.

Så kabeln skulle kunna vara användbar för en hel drös maskiner med andra ord [thumbup]
 #7328  by AlmostOriginal
 
Tyvärr är det otroligt svårt att lyckas få skillnaden på bild. (Speciellt tjock tv) Det är som att förklara varför RGB ser bättre ut på en tjock tv än på en platt tv. Men jag har dock 2 bilder där jag jämnför Nintendos egna komposit scart mot min kabel. Visserligen komposit men man andvänder samma kabel för att bygga komposit och antenn kabel.

Nintendo komposit scart (Officiell)
Image

Skyline (Min kabel)
Image
 #7514  by AlmostOriginal
 
Nu är prototyperna klara. :ugeek: Jag har för dagen testat Nintendo 8 bit och Sega Megadrive. Allt fungerar som det ska. [thumbup]

EDIT:
http://www.segalovers.se/viewtopic.php?f=35&t=1250" onclick="window.open(this.href);return false;