Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Hur spelar du?

  • Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD
 #6613  by Tompika
 
Med tanke på den stora responsen gällande rf/rgb så vore det intressant å höra vad ni faktiskt spelar de gamla klassiska sega spelen på, genesis 3? pc emulator? sega mega drive 2? Det finns en rad kombinationer med olika kringutrustning, så de hade vart roligt å höra vad folk kör med för uppsättning och om möjligt en bild på uppsättningen ;)

Min egna uppsättning är följande:
- Sega mega drive I

Kringutrustning:
- Sega trådlösa kontroller
- RGB bildkabel
- Förläggningskabel x2 till trådlösa kontrollmottagaren

Ljuduppsättning:
Pioneer vsa-e08
wharfedale 8 serien
Yamaha YST-SW315 sub

TV:
Sony KDF-E50A11 (bakprojektor)
Attachments:
CIMG5047.JPG
CIMG5047.JPG (237.65 KiB) Viewed 49483 times
 #6616  by Otherworld
 
Spelar på min MD1 som jag fick när jag fyllde 6, RBG, 6 knappars kontroller och på min 15 år gamla 28 tums tjock tv. Har testat en gång på min LCD, men fy fan.
 #6619  by stattin
 
Multi Mega
RGB
Två 6 knappars med sladd plus 2 förlängningskablar.
Och en 46" plattis

Ibland blir det MD1 med komposit (vill ha en RGB dit också).
MCD 1 samt en Master System Converter.
Samma handkontroller och tv.

Emulator på dator, brukar jag mest ha för att prova spel, men att spela på datorn är tamefan omöjligt.
 #6620  by Zebbe
 
Mega Drive 1 (VA4), Mega-CD 1, 32X (alla PAL).

2 x officiella 6-knapparskontroller.

RGB-SCART

Z4 2.1-system, mixing cable mellan MD:n och M-CD:n.

Philips CRT, 26' tror jag det är.
 #6621  by bobnimbe
 
Jag har två 14tums CRT's på var sin sida min main-dator.
Kör Mastersystem via RF och Composite på de olika tvapparaterna för att jämföra. Men så brukar lite andra konsoller trilla in oxå.

Image

Har ett Evercart till Sega Master Systemet så jag trollar inte så mycket carts.
 #6622  by NGF
 
Gillar din setup bob, kontrollrummet 8-)

Jag kör med min MD2 med inkopplad megacd2 som är kopplad till förstärkaren. Tv'n är en tjockis på 28 tum. Den tar emot RGB signalen.
 #6623  by Tronin
 
Lagom nördig hörna du har där, Bob :) Skulle aldrig klara av att fokusera med så många skärmar hehe. Din Evercart var för övrigt ruskigt awesome [thumbup]
 #6633  by Tronin
 
Jag kör med MD1 av den enkla anledning att det är den jag hade när jag var liten. Att den är den bästa MD-varianten är bara en bonus.
 #6635  by bobnimbe
 
Ha, thnx all.
Kämpat längre med det där. Försökte länge få ut 3 outputs från grafikkortet så jag kunde ha 2 skärmar + en tv-ut. Men när jag väl läste det fick jag tag i evercartet så då valde jag att köra orginal Sega Master ändå. Jag spelar inte så mycket spel på PC'n iaf utan det är mest Spotify, Eclipse, Flash, Maya och nån browser. som tar upp platsen. Men jag kan aligna skärmarna och köra bilspel över alla 3 när lusten faller på.

MD2 kör jag hursom när det rör Megadrive. RF blir det på den.
En sak jag saknar är att man kunde använda samma sladd för composite till MD1, SMS1 och C64n. Förenklade omkoppling när jag switchade enheter. Får ta och haffa ett sådant igen. MD1 alltså. Brukar gamea 16bit hemma hos illm dock, blir enklare så ;)
 #6654  by Zebbe
 
Tompika wrote:Snyggt bob [thumbup]

Verkar som de flesta köra med md1, orsaksfaktor design? billigare? bättre? Smidigare att få tag på rgb kabel jämfört med till md2?
Bättre ljud, lättare att modda, har hörlursport, tidiga versionen har ingen licensskärm, M-CD1 är snyggare och coolare än tvåan... och så växte jag upp med den :).
 #12112  by Mulleboy
 
Här är min lilla hörna :-)

Röd Ps3, ps2 slim, Xbox, master system, megadrive+32x+megacd, dreamcast och Gamecube :D Sen har jag min spellaptop med så man kan köra pc spel direkt på tv :-)
Attachments:
312.jpg
312.jpg (424.56 KiB) Viewed 48863 times
 #12119  by HVQ
 
Nice [thumbup]
 #13512  by Megadriven
 
Image (gamecuben syns dock inte)

Tv:n Står på ett bord, där konsolerna står på, vinylspelaren till vänster.
Under konsolerna finns en korg, lätt-tillgängligt med alla kontroller till konsolerna jag har framme. Dem bästa utav kontrollerna dessutom, så jag slipper leta varje gång jag ska spela.

Under bordet har jag en förstärkare, och två högtalare vid höger/vänster sida utav bordet.
Ger fint ljud när man spelar stereo spel på sin retrokonsol ^^

Ska ta bilder på hela rummet när jag lyckats fixa i ordning det som jag vill.

Har du/ni tips om hur konsoler som inte används ska förvaras, men vara lätta och ta fram.
Samt inte se urbota korkat ut ^^



Till bobnimbe,Mulleboy, och förstapostsinnehavaren det ser nice :) ni lämnar inte det rummet för ofta va? ^^
 #13561  by HVQ
 
Nice [thumbup] Vinyl [thumbup]