Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Vilket NHL-spel ger bäst nostalgifeeling?

  • Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD
 #7362  by Tronin
 
För mig är inte NHL Sidney Crosby, Nicklas Bäckström eller någon annan av de nya stjärnorna. För mig är NHL hockeybildslirarna Brett Hull, Gretzky, Jagr, Lindros, Lemieux och Mark Messier.

Jag undrar nu vilket NHL-lir som är det bästa till MD och samtidigt det som ger mig bäst nostalgifeeling?
 #7363  by NGF
 
För mig är det EA-hockey eftersom det var det jag spelade när det begav sig. Har inte hittat något direkt fel på det och jag brukar köra med Sovjet, det är ju lite svårare att göra det med senare spel :mrgreen:
 #7364  by Tronin
 
Ja, EA Hockey är en favorit. Har själv haft det sedan jag var liten. Men skulle vilja testa ett nytt där man faktiskt kan se namn på spelarna. Det borde höja nostalgifaktorn för mig :D
 #7370  by HVQ
 
får man välja elitserien 95, som hockey spel till MD är det helt klart det som jag har mest nostalgi till. Annars är det något som har spelarna rucket nämner, de som var på topp när man samlade på hockey kort :)
 #7377  by Tronin
 
HVQ wrote:Annars är det något som har spelarna rucket nämner, de som var på topp när man samlade på hockey kort :)
Precis! :mrgreen: Hockeybildslirarna är viktiga!

NGF: Attans. Någon särskild anledning som gör NHL 95 till det sämsta?
 #7381  by NGF
 
Minns inte riktigt men det verkar vara NHL94 som anses som seriens bästa iaf. Men jag ska egentligen inte uttala mig eftersom jag bara spelat EA-Hockey :)
 #7382  by Janone
 
Vi körde mycket Nhlpa hockey när vi var små, långt senare köpte jag det första spelet man kunde tradea spelare i, gjorde mitt über-team och krossade allt! WoopWoop!
 #7415  by Zebbe
 
Vem vill spela NHL när det finns två SVENSKA Mega Drive-spel, Elitserien 95 och 96? Inte jag i alla fall!
 #11801  by Batman666
 
Hur har jag missat den här tråden?

Här är mina åsikter:

Bäst: NHL '94
Mest nostalgiskt: NHLPA '93 (första hockeyspelet jag ägde och anledningen att man håller på Penguins)
Roligast: EA Hockey (går så löjligt snabbt)
Spelat mest: Elitserien '96 (spelade sönder det med Frölunda, synd att man inte kunde fortsätta säsonger utan tvingades starta om när säsongen var slut)

Och för att svara på en över 1 år gammal fråga från Rucket, NHL95 och framåt kan man trade:a spelare och även skapa sina egna. Personligen gillar jag 95an mer än 96-98. Men helt klart peakade serien med 94 och bara gick ner efter det i min åsikt.
 #11807  by Henke
 
Haha, förlåt men jag fattar inte riktigt vilket du tycker är bäst?

Du skriver att 94 är bäst, men det är inte pga nostalgin. Det är heller inte roligast och inte det spel du spenderat mest tid med. Såå, på vilket sätt är 94 bäst? Fint omslag? :lol:
 #11813  by Batman666
 
Hehe, ja lite förvirrande kanske :P

Rent "objektivt" så är väl '94 bäst då den har bäst balans mellan spelbarhet och egenskaper. Första spelet i serien med one-timers eller direktskott som det också heter, samt även straffslag. Men utan att bli för avancerad med diverse dragningar och en specifik fintknapp (start) som i senare versioner. En perfekt balans mellan roligt att spela men inte allt för avancerat.

Känns också som om de använder samma spelmotor som tidigare 2 spelen i serien före det blev en ändring med '95 och en ännu tydligare och större ändring med '96. Men kan ha fel med spelmotorn.

Att de skulle använda samma spelmotor kan anses vara en nackdel men det betyder också att de har tweakat den till perfekt spelbarhet.

Men visst, '94 saknar säsongsmode (du kan spela bäst av 7 slutspel dock) och spelartransaktioner som fanns i kommande spel i serien, vilket är givetvis en nackdel. Men som sagt, vad man tjänade i extra funktioner i senare spel förlorade man i spelglädje.

Så det är väl ett sätt att försöka förklara så gott det går "objektivt" varför '94an skulle vara bäst i serien.


Sedan för att återvända till din första fråga vilken jag tycker är bäst...hur skall man svara på det? Är ju som att säga vilket barn man älskar mest, Sophie's choice! :D
 #12539  by nissling
 
Jag har inte spelat det, däremot Elitserien 96 som är samma spel fast med olika lag? Minns det som ett väldigt snabbt och roligt spel som jag absolut kan tänka mig att plocka fram någon dag.
 #12556  by Batman666
 
Jag är inte så överförtjust i NHL'96, föredrar Elitserien '96 då men det är mer eller mindre bara för att jag spelade det så mycket när jag var yngre. Kan nog vara för att Elitserien hade bara 2 spel och '96 är bättre av dessa medens NHL serien hade 6-7 spel varav '96 inte var det bästa IMO.