Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Vad spelar ni för tillfället? (SMD / CD / 32X)

  • Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD
 #19134  by Tomp
 
Nej verkligen inte. Det är helt beroende på grafiken och hur allting rör sig. Oftast mår man illa när hjärnan tappar orienteringen. Det kan ju bero på t.ex. ögonen (eller öronen, balans, luktsinnet) skickar förvirrande signaler till hjärnan, t.ex vid "dålig" syn.

Vet många som har problem med diverse grafik även med glasögon. Men det kan ju leda till enbart huvudvärk också vid längre sessioner.

Men du säger ju att du varit och checkat synen så då kanske det är lugnt på just den fronten då. Men har svårt att se att det skulle vara något annat.
 #19139  by Henke
 
Hmm, jag tycker att jag borde bli illamående av betydligt fler spel än 5 av 1000tals om det beror på min syn. Men det kan naturligtvis vara så att just dessa 5 (och förmodligen fler framöver) gör mig illamående pga min syn.
Jag har linser/glasögon som korrigerar synfel.
Jag skulle ha lättare att köpa det hela om jag tex mådde illa av ALLA 3d spel, men så är det ju inte.
Och sonic CD? Vad gör det så annorlunda mot övriga sonicspel att min syn bara gör mig illamånde av just det och inte de andra. Om det är min syn borde jag bli illamående av alla sonicspel då de har samma grafikstil?
 #19158  by Tomp
 
alla spel är olika grafiskt. Det är ju inte film vi pratar om så vi kan inte riktigt dra logiken "då borde alla". Kan ju vara en sådan grej som grafikfilter, upplösning, illusioner för att skapa djup osv. Har ett ex som inte klarade av att spela modern grafik när polynomerna hade en speciell effekt för att smetas ut t.ex. Minns ej vad just det heter.

Jag menar nu är det ju så att du blir illamående av bara 5 spel. Det är ologiskt kan man tycka. Men det beror ju på något som du använder för att uppfatta. Dvs något av dina sinnen det kan vi ju konstatera. Det kan ju vara psykologiskt också iofs. Relateringar, reflekteringar osv.

Man kan gröta ner sig rätt hårt. Men ja visst är det lustigt att man kan må illa av bara speciella spel :D (fast lite jobbigt). Jag själv slipper sådana problem som tur är. Jag blir bara utmattad haha
 #19162  by Henke
 
Ja, skumt är det haha! Hoppas inga spel jag verkligen vill spela gör mig illamående. Hittills är det ändå inga personliga favoriter som gjort mig illamående.

Nu när du påpekat det ett par ggr förstår jag mer hur du menar. Jag var så fast vid att jag trodde du menade att det bara handlade om ett vanligt synfel som korrigeras med glasögon tex. Därför tyckte jag det var en så underlig fråga från början då man ju märker ett sådant fel i alla lägen och skaffar sig glasögon/linser oavsett om man spelar spel eller inte.

Håhåjaja, undrar vilket nästa spel blir. Nån som vill betta ? :lol:
 #20606  by Rotmosträdet
 
FLINK!

Dragit igång detta ovanliga plattformsspel nu i dagarna. Ägt det länge, men saknar tyvärr manualen och bara testat det snabbt innan. Riktigt häftigt och troligtvis topp-10 grafikmässigt till MD. Första bossen är underbar. :)

Musiken är tyvärr enerverande tycker jag. :( Kontrollen kämpig tills man lär sig. [thumbup] Förutom att plattforma dig fram, samlar man på olika föremål som man gör trollformler av. Dessa kan misslyckas så man blir svart i ansiktet, eller lemmings hoppar på dig. :)

Rekommenderas!!

 #20614  by Henke
 
ja, musiken är inget vidare och kontrollen blir jag inte vän med. Jag har testat spelet ett antal ggr (MCD), men kommer inte ifrån problemen med kontrollen. Jag har aldrig orkat mer än kanske 5-6 banor.
 #20897  by Rotmosträdet
 
Jo, det är riktigt coolt. Det är dock svårt att se på grafiken vars man ska ta vägen i början. Svårt att se stegar och sånt. Fastnade i början.
 #21353  by reznorhead
 
Just nu spelar jag;

Atomic Runner som jag gillar skarp. Dettakan ses som en föregångare till alla run spel typ jungle run. Riktig kul när man lär sig kontrollerna.

Gynoug, en trevlig shooter med lagom tempo. Funkar för en nybörjare i genren som jag. Blir knepigt mot slutet dock.

Jewel Master, detta spelet definierar mega drive i stil, grafik och spelkänsla. Cool action/fantasy äventyr med andra ord.
 #21354  by NGF
 
Gynoug är riktigt coolt som du säger, grym grafikstil och musik! Men vet inte om jag håller med om att det är så enkelt, eller så är det bara jag som är dålig :lol:

Jewel Master är en dold smaragd i samlingen, ser fram emot att klara det.
 #22177  by aerobert
 
Thunderforce 4. Kom till åttonde banan på normal, sen tog det stopp. Men nu vet jag hur man tar sig förbi där så vid nästa ordentliga session kommer jag nog klara det på Normal.

Har testat på Maniac...ja säg den som klarar det. Sinnes.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11