Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Senast avklarade (SMD / CD / 32X)

  • Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD
 #5499  by NGF
 
Strider - MD

Har klarat spelet redan till ett gäng andra format men inte på MD förrän nu :mrgreen:
Förbaskat bra arkadkonvertering, grafiskt och musikaliskt mycket nära men de kunde ha tagit med lite mer samplat tal från originalet, japanska versionen har mer sådant..
 #5714  by Otherworld
 
Back to the Future Part III på MD.

Vilket jävla skitspel alltså. Jag har försökt klara första banan ett antal gånger de senaste åren.
Varit hemma hos en polare och spelat lite brädspel tillsammans och med en till kompis. Spelade när vi väntade på vår polare skulle komma, och efter typ en timmes tragglande så klarade jag ÄNTLIGEN första banan! pausade och fortsatte efter vi spelat klart och har kämpat med dom sista tre banorna . Vilket skitspel. Inte snyggt. Otroligt dålig musik. Kassa kontroller. Oförlåtligt svårt och frustrerande. Men jag klarade det. Nu tänker jag aldrig någonsin röra det igen.
 #5719  by NGF
 
Haha bra jobbat, hatkärlek till det skabbspelet verkligen :P Har fått utbrott på första banan och sedan när man klarade den orkade jag inte längre. Hur stod du ut? :lol:
 #5720  by Otherworld
 
Haha, tackar tackar :)

Jag har svårt o ge mig när jag spelar, men jag kände efter jag äntligen klarade första banan, att jag kunde inte ge upp nu. Sa till min polare att jag går inte förens jag klarat det, om det så skulle ta hela natten. Fy fan vad skönt att jag klarade det.
 #11174  by Henke
 
Thunder Force III

Bäst musik!
 #11175  by NGF
 
Oj är inte det rätt svårt? TFIV är ju helt skoningslöst..
 #11176  by Henke
 
Haha, nä, att ha klarat TF III är inget att skryta om. Det är väldigt lätt jämfört med IV.
Utmaningen i TF III blir snarare att se hur många extraliv i bagaget man hinner skaffa innan eftertexten kommer.
 #11562  by nissling
 
Jag började spela Snatcher igår skrev jag och idag klarade jag ut det. Det var närmare fyra och ett halvt år sedan som jag rörde det spelet och vid den tidpunkten hade jag inte sett Blade Runner. Idag har jag sett filmen mer än 50 gånger (sist förra veckan) och kan se sambanden mellan de mer än vad jag någonsin gjort.

Utvärdering nedan kan avslöja delar ur bådas handlingar och därefter är texten dold.
Likt Scott med Blade Runner så finner jag det som självklart att Kojima tar upp möjligheterna som skulle uppstå om en främmande sorts människoart skulle inta samhället och bli en del av vår vardag, antingen medvetet eller omedvetet. Bara det, och bådas ytliga design, visar den tydliga inspirationskällan för spelet. Men då Scott skildrar de artificiella individerna som utsatta och förtryckta så väljer Kojima att se de som våra fiender då de ser möjligheten i att kunna ersätta en annan människas plats. Och då Tyrell i Blade Runner står bakom det hela endast i pengars syfte drar det också en viktig gräns eftersom antagonisterna i Snatcher har andra planer.

Men det som jag finner till att vara mest intressant är att både Blade Runner och Snatcher visar upp en realistisk och skrämmande bild av framtiden. Ifall en sorts artificiell människoart skulle uppfinnas, vilket båda definitivt visar upp, så skulle det vara mer eller mindre möjligt både att skaparen gör det i kommersiella, ekonomiska syften eller att den i själva verket vill ta över någon slags makt. Oavsett vilket så leder det (för mig) till en viktig slutsats: En artificiell människa är onödig. Vem skulle våga låta en konstgjord och datoriserad varelse styra vårt samhälle? Och hur kan en varelse vars enda syfte är att arbeta vara något annat än en missnöjd slav?

Det är både intressant och imponerande att två liknande verk lyckas ha så olika premisser om samma ämne och båda lyckas med det så oerhört väl. Filmen har ett humanistiskt tema som hyllar livet och mänskligheten som något värdefullt som vi människor oftast ignorerar medan spelet däremot visar en dystopisk bild av målet som teknikens utveckling har och hur detta skulle kunna leda till att människan förlorar kontrollen över vårt samhälle.

Jag vet att det finns ett PC-spel som är baserat på Blade Runner, men den här gången känner jag mig mer nöjd med Snatcher. Det är, liksom samarbetena mellan Abe och Teshigahara, ett spel som står på Scotts ben men tänker med Kojimas hjärna. Det kan inte bli fel.
 #11566  by nissling
 
Jo jag minns att det var bättre med justifier. Jag har ingen Mega CD längre så jag fick spela det på emulator med Xbox 360-kontroll, men spelet var förstås original då jag inte har gjort mig av med det.
 #12111  by Mulleboy
 
Jag avvaktar med Alisia Dragoon, klarar inte bana 3, helt omöjlig :-( Nån som klarat detta spel?

Men jag har precis klarat Ghouls and Ghosts!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D

Fy fan vad svårt, och första gången man svettats sig igenom så får man ett meddelande av prinsessan att man måste hitta ett magiskt vapen för att kunna fortsätta, så man transporteras till första banan igen och måste klara allt igen, men denna gången är det ännu svårare!!! Men det gick , efter 6 timmars spelande så klarade jag det :D Bra slutfilm med, I got the princess :D

Nu kan man sova gott. Så får börja på nästa megaspel imorrn.
Last edited by Tronin on 24 Aug 2013, 00:14, edited 1 time in total. Reason: Jag flyttade inlägget till en mer passande tråd.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9