Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Bästa Shmup till MEGA CD ?

  • Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD

Bästa Shmup Mega CD ?

Android Assault / Bari-Arm
1
13%
Keio
1
13%
Lords of Thunder
1
13%
Robo Aleste
No votes
0%
Silpheed
4
50%
Sol-Feace
1
13%
 #11454  by Henke
 
Vi behöver lite aktivitet här på forumet tycker jag. Jag tänkte slänga upp lite omröstningar som ett sätt att kanske få igång fler diskussioner. Lite larvigt med topplistor kanske, men det är alltså främst tänkt som ett sätt att få igång aktiviteten, snarare än ännu en meningslös topplista. Bra eller dåligt?
Jag börjar med ett par omröstningar till Mega CD.

Det viktigaste och roligaste att läsa är alltså motiveringarna till valen, så skriv gärna något utöver röstningen.

Gillas idén gör jag gärna fler omröstningar i fler genres och även till de andra formaten.
Last edited by Henke on 10 Jun 2013, 09:19, edited 1 time in total.
 #11455  by Henke
 
Jag röstade på Silpheed.
Jag tycker det är riktigt kul! Och så gör det något som inte går på Megan.

Bari-Arm verkar riktigt kul också, men det har jag bara testat lite på emulator så jag kan inte avgöra vad jag tycker än.

Robo Aleste är bra det med, men jag har roligare med Silpheed.

Lords of Thunder har jag aldrig spelat, det hyllas till PCE men jag vet inte hur det skiljer sig från MCD versionen. Jag gillar inte stilen riktigt.

Keio brukar också hyllas, jag tycker det är helt OK, men inte så mycket mer.
 #11458  by Janone
 
Min röst faller på Keio flying squadron på grund av att det är den shooter jag haft roligast med, men jag har inte heller gett den här kategorin så mycket kärlek. :/

I mitt bakhuvud så ligger ngt och trycker...känns det inte som att det saknas ett spel på listan? :S Eller tänker bakhuvudet fel?
 #11459  by Henke
 
Kan mycket väl vara så att det saknas spel. Men jag skippade ljuspistol och FMV spelen med flit.
Jag borde inkluderat alternativet "annat".
 #11477  by NGF
 
Lägger min röst på Android assault. Älskar musiken och grafiken är välgjord med bra färgval. Dessutom är svårighetsgraden lagom :)
 #11479  by illm
 
Silpheed utan tvekan.

Jävligt roligt - och så älskar jag stilen! Det är så smart att göra FMV-sekvenserna i bakgrunden i få färger, för då kan man köra med lossless komprimering och allt smälter ihop helt enastående. När andra gamla CD-spel känns mossiga som fan, så håller det här fortfarande.

Ett spel jag ofta kommer tillbaka till!
 #11483  by Zebbe
 
Bra initiativ!

Det är hård konkurrens, skulle nog kunna välja flera, men jag valde Silpheed. Älskar musiken, sci-fi-känslan och det är kul att spela. Smart gjort med FMV-bakgrunder, det ger en speciell stil.

Har spelat alla andra spel också, och det de har gemensamt är bra musik. Men det som får Silpheed att sticka ut är att det går ju inte att göra på MD:n utan CD. Så det känns lite extra speciellt och värt rösten tack vare det.
 #12594  by Shinjo360
 
Alla de spelen är bra men SolFeace får min röst tack vare att introt "blow me away" och det var det första shootemup som jag diggade musiken till när det begav sig. :)
 #12601  by HVQ
 
inte spelat alla men röstade på Lords of Thunder, tycker det är ett riktigt skönt spel :)