Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Bästa Shmups Megadrive ?

  • Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD

Bästa Shmups Megadrive ?

Advanced Busterhawk Gleylancer
3
7%
Arrow Flash
3
7%
Battle Mania
No votes
0%
Battle Mania II
No votes
0%
Bio Hazard Battle / Crying
2
5%
Darius II
No votes
0%
Eliminate Down
1
2%
Empire of Steel
2
5%
Fire Shark
2
5%
Gaiares
No votes
0%
Musha Aleste
4
9%
Raiden
No votes
0%
Super Fantasy Zone
3
7%
Thunderforce II
1
2%
Thunderforce III
3
7%
Thunderforce IV
4
9%
Truxton / Tatsujin
7
16%
Twin Hawk / Daisenpuu
2
5%
Wonder Boy III: Monster Lair
1
2%
Annat
5
12%
 #11712  by Henke
 
Vi behöver lite aktivitet här på forumet tycker jag. Jag tänkte slänga upp lite omröstningar som ett sätt att kanske få igång fler diskussioner. Lite larvigt med topplistor kanske, men det är alltså främst tänkt som ett sätt att få igång aktiviteten, snarare än ännu en meningslös topplista. Bra eller dåligt?
Efter ett par omröstningar till Mega CD, som inte genererade speciellt mycket, kommer nu några till MD. Förhoppningsvis blir det fler som röstar då fler samlar/spelar MD :)

Det viktigaste och roligaste att läsa är alltså motiveringarna till valen, så skriv gärna något utöver röstningen.

Gillas idén gör jag gärna fler omröstningar i fler genres och även till de andra formaten.

OK, bästa SHMUPS till Megan. Jag hade gärna lagt in ett par alternativ till. Men gränsen är 20. Hoppas jag fått med de viktigaste iaf.

Jag fegar ur och gör det till 3 bästa då jag själv inte kan välja endast ett. Är det mesigt och tråkigt ändrar jag till ett alternativ igen på de kommande omröstningarna.
 #11714  by Henke
 
Jag röstar på Super Fantasy Zone för att det är så snyggt och lite lagom svårt och har fantastisk musik.

Jag röstar på TF III för att det har bäst musik. Det är på tok för lätt dock.

Jag röstar på Truxton för att det är tuffast.

Jag vill rösta på Gleylancer också, men har bara spelat det på emulator och jag vägrar rösta på något jag inte spelat på rätt hårdvara med rätt handkontroll.
 #11717  by Tronin
 
Jag röstade på "Annat".

Min favorit är Zero Wing. Det är minnesvärt, inte minst för sin berömda/ökända översättning. Det är trots allt en mycket kompetent shooter. Att det är ett av få spel jag har kört på riktig hårdvara hör inte hit.

Mitt andra val faller på Gley Lancer för att det utan tvekan har den bästa musiken.

Gynoug eller Phelios får bli mitt tredje val. Båda är mycket bra spel och spel som sticker ut ur mängden.

M.U.S.H.A. bör nämnas som antagligen det hårdaste spelet i kategorin, men jag väljer ändå ovanstående spel framför M.U.S.H.A. sex dagar i veckan.
 #11718  by Henke
 
Haha, jag visste nästan att nån skulle välja något av de jag inte tog med som alternativ. Det var svårt att avgöra. Zero Wing tänkte jag ta med, men av nån anledning blev det något annat.

Jag håller med om att musiken i Gley Lancer är riktigt riktigt bra!

Men, det ser inte ut som du röstade på det ändå?

Phelios tycker jag är rätt trist, även om det är lite unikt.
 #11719  by Batman666
 
Har spelat för få/kommer inte ihåg vilken som var vilken så jag röstade på dem 2 jag minns bäst.

Super Fantasy Zone = Mycket tack vare att jag älskar SMS versionen
Truxton = Ett av de första Mega Drive spelen jag någonsin provade, finns en viss nostalgisk skimmer över spelet trots att spelets ålder syns och det känns lite generic.
 #11720  by Tronin
 
Henke wrote:Men, det ser inte ut som du röstade på det ändå?
Suck. Jag missade att det var det översta alternativet och man tycks inte kunna byta sina val/lägga fler röster då jag bara gjorde en.
 #11721  by NGF
 
Empire of steel - originell steampunk med glimten i ögat
Thunderforce iv - välgjort och välpresterande spel
Truxton - klassiker, älskar blixtvapnet :mrgreen:

Tröstpris : Biohazard, annorlunda och nyskapande spel
 #11748  by Zebbe
 
Bra tråd! Finns många bra shmups till Megan, så konkurrensen är hård.

Jag valde:

MUSHA: Astung och bra metalmusik, ösiga banor, coola effekter (t.ex. på tredje banan tror jag det är när "golvet" går sönder och faller ner i floden, man myyyyyser :)).

Thunder Force III: Helt fantastisk musik (Gargoyle, som är första boss-låten samt Ellis-banans musik är mina favoriter). Älskar snabba synthlåtar :). Fina bakgrunder på banorna, speciellt eldbanan som har en cool linescrolleffekt. Som sagt ovan är det lätt, men kör man på Mania blir det iaf. för mig svårt.

Thunder Force IV: Fantastisk parallaxscrollning, coola vapen, STORA banor där man kan åka upp och ner på skärmen, tung metalmusik (bossarna iaf.). Banornas låtar har lite blandad stil som passar atmosfären.

Annars gillar jag många fler, t.ex. Super Fantasy Zone med sin fina grafik (speciellt regnbågs-och-bubbelbanan), Fire Shark (gammal goding i familjen), Gley Lancer (asbra synthmusik), Panorama Cotton (helt fantastisk 3D-aktig grafik och fantasytema), Elemental Master (helt gudomlig synthmusik av samme man som jobbade på TFIII&IV).
 #12871  by 90hell
 
jag tog

Bio Hazard Battle
Älskar helheten i detta spel. Och det shmup till megadrive jag spelat igenom flest gånger pga detta. Bra musik, bra grafik, bra banor och mysig atmosfär.

Thunder force 4
behöver inte motivera detta val antar jag. ;)

arrow flash
Valde jag mest av nostalgi för mig. Bland de första liren till segat jag införskaffade. Musiken är det bästa med spelet, grafiken är mycket snygg också dock är det rätt långsamt tempo genom spelet men funkar bra omväxling

Edit:
En idé skulle vara om vi hadde en highscore tråd där vi har utmaningar här på forumet förslagsvis på shmups :D Om nu inte detta redan finns förstås.
 #14785  by Axus
 
Jag har spelat för få för att rösta. Av någon anledning var det Amiga 500 som jag hade en massa shooters till på den tiden. Lär köpa fler dock, har verkligen fastnat för genren på senare tid och köpt en hel del till Dreamcast och något till Saturn.

Men om man har Saturn-versionen av Darius 2, är det värt att köpa det till Mega Drive också - rent spelmässigt?
 #28384  by glowsole
 
En av anledningarna till att jag älskar MD är ju shooter/shmups utbudet.
Några av mina är Gunstar Heroes, Gley lancer, Thunder Force IV, Daisenpuu, Contra.
Last edited by glowsole on 18 Jan 2016, 11:39, edited 2 times in total.
 #28403  by CloudMaster
 
HAHA vem röstade på monster lair? :D
Gleylancer är jäkligt snyggt men röstar på Eliminate Down, riktigt nice!

Det olicensierade Thunderbolt II var också lite smått beroendeframkallande när jag spelade det.

Vilken kategori går Forgotten Worlds under?
 #28417  by Henke
 
Absolut. Man kunde dock "bara" ha 20 alternativ när jag gjorde tråden, så många titlar kom inte med.

Man får kyssa i "annat" och skriva själv om man vill rösta på tex Forgotten W.
 #28418  by glowsole
 
Är det någon som vet varför 6 knapparn inte fungerar i Forgotten Worlds? Eller om man håller i mode när man startar spelet så funkar det.
 #28419  by Henke
 
Klipper in från Sega Reto:

* Forgotten Worlds (reads controllers too quickly for the pad to keep up — there is no delay between setting TH and reading the new values, and apparently regular controllers are fast enough to handle this, but not the 6-button)

Om du vill kan du läsa hela deras sida om 6-knappars kontrollen:

http://www.segaretro.org/Six_Button_Con ... a_Drive%29" onclick="window.open(this.href);return false;
 #33432  by Martin
 
Truxton! Ett av de första Mega Drive-spelen som jag lirade. Min vän hade spelet, jag köpte det först senare efter jag köpt tillbaka Megan under slutet av 90-talet.