Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Sega Champ 93

  • Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD
 #15015  by Martin
 
Image

Ovanstående bild är från SM i Sega eller Sega Champ 93 som det kallades. Vinnarna blev Mikael Roth (junior) och Pelle Lundborg (senior). Roth vann senare EM, medan Pelle kom 3:a. Pelle är dock en profil inom spelbranschen idag och har arbetat som förlagschef för bl.a. Nordic Games.

Det gjordes ett par olika tävlingar. 92 var det i Olympic Gold. 93 var det kval i Sonic 2 i Sverige, sedan var det flertalet olika spel i EM. Minns även att det tävlades i Elitserien (med Coca Cola), men tror det var mest event där man vann prylar på plats i varuhus snarare än någon riksfinal som följd.

Något som slog mig, undrar om de hade några speciella tävlingskassetter? Olympic Gold och Sonic 2 var vanliga spel, men i EM så spelades det över flera spel (både kassett och CD). Just att det spelades över flera spel både på kassett och CD pekar väl på att sannolikheten är att de förde poäng manuellt. D.v.s. att det inte finns några kassetter i likhet med Nintendos Starwing Competition-cart.

Någon som vet mer? Eller har andra minnen om "old school e-sport" med Sega?
 #15020  by Zebbe
 
Jag vet att TomCrazy var med i finalen i ZTV i en annan tävling som berättades om i Sega Force. Segraren i den tävlingen fick åka till London med redaktören på tidningen. TomCrazy fick dock goda tröstpris om jag inte minns fel.
 #15031  by Martin
 
Nice, den har jag aldrig sett. Blockbuster var ju en gång i tiden stor, men att de var så stora att de fick arrangera tävlingar och fick support i form av egna kassetter är ju verkligen stort. Intressanta är att det ligger ganska mycket utvecklingsarbete bakom vad som till synes är ganska små förändringar i spel, som poängräknare, ta bort nivåer etc. Det är lätt att spelet buggar eller hänger sig av någon anledning när det modifieras. Så imponerande att se något som detta. Vet du mer om själva tävlingen med NBA Jam och Dredd?
 #15033  by Rotmosträdet
 
Nix, Blockbuster var väl störst på hyrvideo på den tiden i USA tror jag. Som dagens Hemmakväll. :)

Däremot verkar detta var den enda kända competition-kassetten.
 #15174  by bjurman
 
Kommer ihåg att jag var med på en sån där Elitserien-tävling på lokala ICA-butiken :D
Var väl 11-12 bast eller nått, och hade ju nött EA Hockey ganska mycket så jag tänkte att jag skulle sopa mattan med resten 8-)

Tror inte jag vann en enda match :oops: :P