Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Sega i Sverige

  • Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD
 #18696  by Martin
 
Bjuder på några bilder från boken. Fotografier tagna av Stefan Lampinen (Brio på Mega Drive-tiden) när de körde utomhusreklam på stortavlor med Sonic.
Ad-outdoor-subway.jpg
Ad-outdoor-subway.jpg (101.64 KiB) Viewed 43389 times
Ad-Outdoor-boards-stad.jpg
Ad-Outdoor-boards-stad.jpg (151.66 KiB) Viewed 43389 times
 #18698  by NGF
 
En sån tavla skulle man ha hemma! :D
 #21505  by Martin
 
Missade du eller hade inte möjlighet att besöka Retrogathering? Frukta icke, som tur är så spelades Stefan Lampinens föreläsning in. Han berättar om sin karriär i spelbranschen med mycket fokus på SEGA och Mega Drive i Sverige. Som bekant är Lampinen en av nyckelpersonerna som jag intervjuades för min bok Historien of SEGA: Hur en blå igelkott och hockeyspel tog Sverige med storm.

 #24630  by Martin
 
Efter tråden om boken låst efter förbokningen avslutades, så smackar jag in det här istället.
Image
https://instagram.com/p/138pxriDfc/
 #26825  by Martin
 
Slår ett slag för Rolf "Dr. Roffe" Larsson, Segaklubbens svar på Jens Ohlin.
Roffe.jpg
Roffe.jpg (122.25 KiB) Viewed 23676 times
När jag intervjuade Roger Jönsson i min bok så bad jag honom berätta om Roffe:
- Roffe är en annorlunda kille, väldigt häftig, men ändå ödmjuk och vänlig och med ett fantastiskt hjärta som dunkade hårt för SEGA. Han hade otrolig produktkoll, men inte riktigt de ekonomiska och kommersiella egenskaperna. Kärleken till SEGA gav honom tunnelseende. Roffe ville så gärna att det skulle gå bra för SEGA och han skulle utan tvekan kunna jobba ihjäl sig för SEGA.

Tyvärr fick han aldrig boken. Roffe går inte få tag på och ingen av hans gamla kollegor vet var han befinner sig. Ryktet säger att han flyttat till Thailand. Om någon hittar honom så hälsa att jag har en bok som väntar på honom.
Roffe-jobbar.jpg
Roffe-jobbar.jpg (90.84 KiB) Viewed 23676 times
 #26829  by Janone
 
En sann hjälte & idol. Minns med avundsjuka när det var en kille som fick ha prao på Sega Force redaktionen. Fy tusan vilken grej, undrar om den personen uppskattar den upplevelsen så mycket idag som andra av oss hade gjort. :)
 #26859  by Zebbe
 
Jag brukade ringa honom och hans son när jag inte fixade mina spel. Minns att jag fick hjälp med Jurassic Park, sista bossen med raptorn. Man skulle sparka på dinoskelettet Dr. Grant stod på, men jag fattade inte att dom menade betongbiten skeletten satt fast på, så det tog ett tag att greja det ändå, men det gick till slut iaf :).
 #27300  by Martin
 
Det kommer ett avsnitt av Dokument Tv-Spel om Elitserien. Tänkte därför ladda upp med lite bilder. Tidigare i tråden finns ju foton på Foppa med Sega-logga på hjälmen och artikel med Roger Jönsson glatt iförd en hockeyhjälm spelandes Elitserien. Här är några andra:

Åhléns var störst i Sverige på spel under mitten av 90-talet och fram till 2000. Det var ju främst individuella spelbutiker och leksaksbutiker som sålde spel, men sammantaget var Åhléns störst och ungefär var femte spel som såldes i Sverige såldes genom Åhléns. De blev framförallt stora när hem-PC fick sitt genomslag. Därför var ett styrketecken att ligga högt på deras topplista. Och vilket spel toppar julen 1994? Första exklusiva SNES-spel kom på 5:e plats, vittnar om att Megan var väldigt stor just då:
Image

Ytterligare en härlig artikel. Många av Elitserien-spelarna var ute på evenemang och lirade mot folk. Ofta skedde det i butiker eller i köpcentrum. Ibland plockades de även in när tidningarna skrev om spelet som här i Expressen, avdelning fyndig rubrik:
Image
 #27301  by segasonic
 
Grymt!
 #27315  by Zebbe
 
Jag minns att jag läste Lennart Nilssons recensioner i Expressens barntidning Sting då det begav sig :).
 #33054  by Martin
 
Söker fortfarande efter Dr. Roffe, ifall någon nytillkommen medlem råkar ha kontakt med honom eller vet hur man når honom. Skrev några rader om Roffe och Sega-klubben:
https://martinlindell.com/2018/02/04/se ... -dr-roffe/
 #33060  by BIZ77
 
Såg föreläsningen 2014, men va jag ångra att vi hade varit förbi bilen innan och lämnat sakerna i den så jag inte fick den signerad av Stefan och av dig Martin....Men men....
Bra bok förövrigt.... [thumbup]
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med Dr. Roffe....
 #33064  by Zebbe
 
Har du försökt att få tag i Patrik Lindkvist, dvs. Patte, Martin? Skulle vara roligt att höra hans reflektioner över Sega Force-tiden. Han var verkligen min idol då det begav sig. Kanske inte den vassaste pennan, men han hade en sådan känsla i det han skrev och en enorm humor och personlighet. Tyvärr gick Mats Jönsson bort för ett antal år sedan, så vi får vara glada om de övriga hittas överhuvudtaget.
 #33065  by Martin
 
Hade en lead på Patrik via en annan kollega, men det blev inget. Kände att jag fick ihop storyn om Sega Force på ett bra sätt i kapitellängd och omfattning för boken. Det har dock säkert funnits mer att berätta om dagliga arbetet med Sega Force och lite om Patrik personligen.
 #33066  by Janone
 
Gör en bok om Sega Force så lovar jag att kickstarta den! :D
 #33068  by Zebbe
 
Synd att det inte blev något med honom, men det blev ju bra i slutändan iaf. :).

Lovar att investera topgold om Jan kickstartar en Sega Force-bok :).
 #33082  by segasonic
 
Jag har sökt lite och hittat en mejladress som med lite tur kan hjälpa dig.
Testa [email protected] [thumbup]
 #33091  by Martin
 
Gammal och funkar ej. Det var den jag kommunicerade med honom när det begav sig runt 2010-2011.
 #33887  by Martin
 
Hittade Dr. Roffe! Han åkte till Filippinerna, men återkommit till Sverige temporärt. Fick äntligen överlämna boken som väntat på honom sedan 2014, han fick även nya upplagan som hunnit komma ut.
Image

Skrev några rader om vad han gjort de senaste åren, längst ner på: https://martinlindell.com/2018/02/04/se ... -dr-roffe/