Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Sega i Sverige

  • Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD
 #15234  by Martin
 
Det finns en stor kult kring Bergsala och Nintendo, men inte alls samma mani kring Brio och Sega. Kanske för att Nintendo var sanslöst stora med NES i Sverige? Men det fanns en stor kultur som är värd att bevara och tycker det är dags att försöka föra fram Sega i Sverige. Jag håller på att skriva om det. Men redan på forumet så borde det finnas en tråd där man kan dela med sig av gammalt Sega-material i Sverige. Jag sitter på ganska mycket och tänkte ladda upp lite då och då. Börjar med två klassiker.

Även Segaklubben hade en shop med olika t-shirts på Alex Kidd och Moonwalker, Sonic-plånbok, Sega-keps m.m. Tror aldrig sett något av detta i verkligheten. Någon på forumet som har gammal Sega Shop-merchandise?
Segashop-1X.jpg
Segashop-1X.jpg (157.54 KiB) Viewed 39015 times
Det här var en annons som även användes på omslaget för en katalog. De gjorde en rad olika motiv som även en trogen hund som sökte ny husse/matte.
Galen annons-kontaktannons -X.jpg
Galen annons-kontaktannons -X.jpg (94.78 KiB) Viewed 39015 times
 #15236  by Zebbe
 
TomCrazy har lite material för detta. Han har Sonic-plånkan bland annat. Du kan ju skicka ett PM till honom, han har säkert en del att berätta :).
 #15237  by Henke
 
Jag och säkert ganska många andra har en komplett SEGA Force samling. Det och den där Power Tips boken är väll det man oftast ser. Även en Sonic-jacka man bl.a kunde vinna i SF har ju dykt upp på Tradera ett par ggr. Är det inte nån här på forumet som har en sån föresten?
 #15241  by Martin
 
Här är en rolig scan. Som ni kanske minns från Sega Force så besöktes landslaget av Brio och fick spel. Uppenbarligen uppskattades gåvorna, Limpar bar t-shirten med Sega-logo när han blev fotograferad:
Sport-Limpar.jpg
Sport-Limpar.jpg (105.28 KiB) Viewed 38983 times
 #15243  by Rotmosträdet
 
Arsenal sponsrades av Sega, fast det kanske var senare?

Ingen som såg min samling av Sega-reklam på Retrospelsmässan???
Attachments:
2014-05-03 08.26.45.jpg
2014-05-03 08.26.45.jpg (131.84 KiB) Viewed 38979 times
 #15246  by Mrkaka
 
Hur i hela världen kunde jag missa det? :o :shock:
 #15251  by Batman666
 
Rotmosträdet wrote:Arsenal sponsrades av Sega, fast det kanske var senare?
Jupp, var senare. Bilden är från 1993, då hade Arsenal JVC som huvud/tröjsponsor. De hade SEGA mellan 1999-02.


Läcker samling! :D
 #15253  by HVQ
 
Bra tråd [thumbup]

Kan tänka mig att kanske sega tvillingarna kan ha svenska segaprylar.
Fin samling Rotmos! Var tyvärr inte på mässa själv och kunde se den. Är allt svenskt? [thumbup]
 #15275  by Martin
 
De klassiska To be this good takes ages. Osäker om just dessa var exklusiva för Sverige eller om det är brittiska som Brio fick och delade ut/sålde. Det mesta på den här tiden gjordes nämligen lokalt, så skulle inte förvåna mig om de gjorde egna t-shirts på slogan.
sega-to-be-this-good-tshirt2.jpg
sega-to-be-this-good-tshirt2.jpg (157.83 KiB) Viewed 38815 times
sega-to-be-this-good-tshirt1.jpg
sega-to-be-this-good-tshirt1.jpg (179.89 KiB) Viewed 38815 times
 #15286  by Martin
 
Japp, från tiden när jag jobbade i butik.
 #15335  by Martin
 
Det här är en modernare variant som Sega använde för ett par år sedan. Fick den när jag jobbade på branschföreningen (typ 2009).
Image
 #15542  by Martin
 
Ett av de gamla nyhetsbreven från Brio:
Brio Sega News dec 90.jpg
Brio Sega News dec 90.jpg (225.46 KiB) Viewed 38548 times
 #15789  by Martin
 
Ett foto på the man, the myth, the legend - Stefan Lampinen. Taget utanför CES, där alla nya spel visades innan spelbranschen 1995 skapade sin egen mässa i E3.
Lampinen-Las-Vegas.jpg
Lampinen-Las-Vegas.jpg (141.35 KiB) Viewed 38363 times
Det finns ingen direkt motsvarighet till vad Owe Bergsten från Bergsala är för Nintendo i Sverige. Förvisso startades Bergsala av flera personer och senare köpte Lars Jarhamn in sig och var drivande med Owe när kom till Game & Watch, NES och SNES. Men han hoppade sedan av, medan Owe fortsatt och lär jobba aktivt på Bergsala tills hans blir pensionär.

För Sega i Sverige var det först Dennis Bergström under tre år på Mastern och sedan tog Brio över och gjorde det stort på allvar och då var snarare inledningsvis en trio: Stefan Lampinen, Roger Jönsson och Anders Hallberg. Roger och Anders var med längst (ända till Dreamcast), men Lampinen blev nog kändast. Han hoppade av och startade upp Electronic Arts i Norden framåt mitten av 90-talet, blev senare vd för EA central (Tyskland, Österrike och Schweiz) och europeisk försäljningschef för EA. Lampinen har även arbetat hos Microsoft med nya marknader som Östeuropa och Mellanöstern, och är nu tillbaka i Sverige som vd för Warner Bros Nordic.
 #15955  by Martin
 
Glad midsommar! Firas med en gammal sommarhälsning från Mega Drive-tiden.
Jap-kick-small.jpg
Jap-kick-small.jpg (85.9 KiB) Viewed 38273 times