Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Vilket är det bästa hockeyspelet till Megadrive?

  • Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD

Vilket är det bästa hockeyspelet till Megadrive?

EA Hockey
No votes
0%
NHLPA 93
1
6%
NHL 94
4
22%
NHL 95
No votes
0%
NHL 96
1
6%
NHL 97
1
6%
NHL 98
No votes
0%
Mario Lemieux Hockey
No votes
0%
Mutant League Hockey
2
11%
Hit the Ice
No votes
0%
Brett Hull Hockey
No votes
0%
Elitserien 95
2
11%
Elitserien 96
6
33%
ESPN National Hockey Night
No votes
0%
NHL All-Star Hockey '95
No votes
0%
Wayne Gretzky and the NHLPA All-Stars
1
6%
 #17190  by Tronin
 
Rotmosträdet wrote:Varför röstar folk på NHL94? Klassiskt till SNES eftersom alla efterföljande var gjorda av amatörföretag.

Men vad är sämre med 95, 96, 97 & 98 till MD?
De senare versionerna i NHL har en ny spelmotor som jag inte gillade när jag testade ett av dem. Jag föredrar den som användes i NHL 94.
 #17209  by Batman666
 
Håller med, känns som en annan spelmotor, visst kanske har fel och det är samma bara justerad med grafiska uppdateringar, men i sådana fall feljusterad då balansen och spelkänslan var optimal med '94an. Känns som en klyscha att hävda det, men tillräckligt många älskar 94an nog att skapa en dedikerad hemsida samt community och uppdatera med laguppställningar och turneringar 20 år senare. EA har till och med har utnyttjat det här intresset med den så kallade NHL'94 mode i ett utav NHL spelen för några år sedan. Så måste vara något mer än bara nostalgi som driver det då.


Edit:
Kan förvisso ge mina egna åsikter på vad jag tycker det är fel på 95-98.
NHL'95 = Är alldeles för lätt att göra mål, när jag spelade säsong (som är en pina då man inte kan bara välja ett lag utan tvingas markera matcherna man vill spela utifrån ett dagligt schema med alla lagens matcher) så vann jag överlägset poängligan samt 2a och 3e platsen. Hade jag spelat med 3 kedjor hade jag nog med stor sannolikhet haft majoriteten av top 10.

NHL'96-98 (sätter ihop dem då de har i princip ingen skillnad spelmässigt) = Går lite för fort och spelarna är mindre i storlek än 92-94. Det känns generellt annorlunda när man spelar, flyter på ett annat sätt än tidigare spel, visst man kan hävda att det känns mer som om man "åker skridskor" men det känns som ett steg tillbaka spelmässigt i min åsikt. Uppskattar dock att man kan byta svårighetsgrad och att man kan äntligen spela säsong genom att bara välja ett lag.
 #18524  by aerobert
 
Elitserien 96 fick min röst. Det var nog det jag spelade mest (eller 95, jag minns inte). Nån som vet skillnaden dem emellan utöver laguppställningar och sånt?

NHLPA 93 och 94 tyckte jag om. Alltid New York Rangers och låta Brian Leetch döna från blå och paja plexit.
 #18551  by Batman666
 
96an har olika svårighetsgrader man kan ställa in i inställningarna samt en proper säsongsläge där man väljer ett lag att spela som istället för att klicka på varje match man vill spela som på 95an.

Minns inte på rak arm nu, men då det är samma som NHL spelen så bör 96an även ha "skills challenges" som saknas i 95an samt snurrfinter och dylikt med startknappen.


Sedan en personlig åsikt men tycker det är alldeles för lätt att göra mål på 95an. 96an å andra sidan flyter på snabbare samt har lite annorlunda animationer och dyl. när man skjuter, vilket är en smaksak om man gillar eller ej, personligen så gillar jag 95ans utseende och spelkänsla mer men överlag så är 96an ett mycket bättre spel.


Edit:
Älskar att göra sönder plexit på 93an! :D

Dock med Pittsburgh Penguins ;)
 #21148  by aerobert
 
Körde ett par matcher NHL94 och 96 i kväll (har inte 95).

Guuuuud vad skönt det är att spela dessa gamla hockeyspel. Som att ta på sig sina favorittofflor och sätta sig i en gammal fåtölj som formats efter ens röv i 20 år.

94 - Lite slött tempo men skön och bra färgsättning samt balans i grafik och ljud. Första slagskottet pajade plexit. ;)
96 - Högre och bra tempo, men spelet känns precisionslöst och sladdrigt i skott och passningar. Publikens bakgrundssampling är lite för dålig och "knastrig" jämfört med 94. Isen är för blå i färgen, ogillas. Fighter fanns också, helt onödigt och tråkigt moment.