Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Vilket är det bästa hockeyspelet till Megadrive?

  • Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD

Vilket är det bästa hockeyspelet till Megadrive?

EA Hockey
No votes
0%
NHLPA 93
1
6%
NHL 94
4
22%
NHL 95
No votes
0%
NHL 96
1
6%
NHL 97
1
6%
NHL 98
No votes
0%
Mario Lemieux Hockey
No votes
0%
Mutant League Hockey
2
11%
Hit the Ice
No votes
0%
Brett Hull Hockey
No votes
0%
Elitserien 95
2
11%
Elitserien 96
6
33%
ESPN National Hockey Night
No votes
0%
NHL All-Star Hockey '95
No votes
0%
Wayne Gretzky and the NHLPA All-Stars
1
6%
 #17068  by Yocke
 
Köpte NHLPA Hockey 93 själv back in the day, men det är alldeles för lätt att göra mål på det. Kommer ihåg att jag ville ha 94an, eftersom man kunde slå direktskott och tackla folk över sargen. Men är 94 det bästa, eller finns det någon senare variant man borde kolla in?
Last edited by Yocke on 19 Aug 2014, 18:21, edited 2 times in total.
 #17077  by Martin
 
Elitserien-spelen var ju dessutom optimerade för PAL, vilket betyder just som Nissling säger att det är snabbare. Om man inte optimerade för PAL så blev spelen ca 17% långsammare och fick svarta kanter eftersom NTSC hade färre linjer och fler bildrutor per sekund.
 #17088  by Batman666
 
NHL '94

Om du vill ha fler åsikter har det diskuterats även här:

http://segalovers.se/viewtopic.php?f=8&t=1248" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit:
Nu när jag läste om ditt meddelande och märkte att du tyckte NHLPA'93 var för enkel att göra mål på, så lär du nog tycka det samma om '94. Kan rekommendera Elitserien/NHL'96 eller NHL'97 i sådana fall då de har olika svårighetsgrader som inte finns i tidigare spel i serien.
 #17090  by Martin
 
Lägg in en fråga i första inlägget så kan vi ha en omröstning! Det vore kul!
Bara att lista alla:

EA Hockey
NHLPA 93
NHL 94
NHL 95
NHL 96
NHL 97
NHL 98
Mario Lemieux Hockey
Mutant League Hockey
Hit the Ice
Brett Hull Hockey

Har jag missat något?
 #17091  by Rotmosträdet
 
Elitserien 95
Elitserien 96
ESPN National Hockey Night
NHL All-Star Hockey '95

Missade du. :)

ES96 är snabbast och överlägset bäst!
 #17094  by Zebbe
 
Glöm inte dyngspelet Wayne Gretzky and the NHLPA All-Stars.
 #17101  by Rotmosträdet
 
NGF: Det är ju bara att dra ner dem till emu och testa alla. Går säkert att bedöma efter nån timme.

Jo, snurren kom i 96, men jag tror det står fel i manualen hur man ska göra den. Minns att jag råkade komma på hur man gör den för nåt år sen. Är det startknappen man ska trycka på snabbt eller nåt?
 #17115  by Batman666
 
Ja, om jag minns rätt så var det startknappen man skulle trycka på.
Yocke wrote:Problemet med NHLPA'93 var att det bara var att köra mot målvakten till vänster, för att precis när man kommit fram dra åt höger och sen skjuta. Pucken går i mål i 99% av försöken.
Hehe, "placeringar". Husregeln hos mig när jag och mina kompisar spelade '93 var att om man gjorde ett placeringsmål så var man tvungen att ta ut sin målvakt och låta motståndaren göra mål då det var fuskmål ;)

'94 är bättre på det i sådana fall i min åsikt, men har man spelat serien tillräckligt mycket så är det svårt att få något större motstånd från CPU:n, man är tvungen att spela med riktiga människor. '95 gick tillbaka till något liknande då det är väldigt lätt att göra petningsmål/Kenta Nilsson-Foppaaktiga mål.


Nu skall man komma med en kanske kontroversiell åsikt, tycker Mutant League Hockey är överskattat. Blir mest bara irriterad när jag spelar och tycker spelkänslan till skillnad från de andra EA spelen i serien är betydligt sämre.

Eller så är jag bara bitter för att jag vill spela med riktiga lag och inte några monster ;)
 #17116  by Rotmosträdet
 
Mutant League Hockey går tyvärr alldeles för långsamt på en PAL-maskin. Otroligt segt och irriterande. Men rolig idé.
 #17189  by Rotmosträdet
 
Varför röstar folk på NHL94? Klassiskt till SNES eftersom alla efterföljande var gjorda av amatörföretag.

Men vad är sämre med 95, 96, 97 & 98 till MD?