Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Bästa Genesis-spelen som inte finns till Mega Drive (PAL)?

  • Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD
 #23479  by HVQ
 
Vilka spel som släppts till Genesis men inte i PAL är bra, roliga, intressanta etc och kan vara värda att införskaffa som komplement till PAL-samlingen? Förenklat för den som inte är insatt i regionerna till Mega Drive - bra spel som kom till USA men inte i Europa.

De jag kan komma på på rak arm är:

Musha
Shadowrun

Kom med förslag så fyller vi på listan :)

----------------------------------------

Sammanställning av de spelen som föreslagits i tråden.

Aero Blasters
Air Buster
Arcus Oddysey
Battletoads & Double Dragon
Elemental Master
Exile
Granada
Great Circus Mystery Starring Mickey & Minnie, The
Joe & Mac
Midnight Resistance
Musha
Shadowrun
Splatterhouse 3
Syd of Valis (Valis 2)
Thunder Force 3
Valis
Valis 3
Vectorman 2
Warsong
Wolfchild
Ys III
 #23513  by Zebbe
 
Jag gillar:

Granada (annorlunda shooter)
Midnight Resistance (bra musik)
Vectorman 2 (men ettan är bättre)
Thunder Force III (bra musik)
Warsong (tvåan, Langrisser II som har översattningspatch, är ännu bättre)
Joe & Mac (kul för två, men svårt)
Arcus Odyssey (för två)
Ys III: Wanderers from Ys (bra musik)
Exile (sådär)
 #23516  by HVQ
 
Vet inte om jag gillar de pappkartongerna som användes mot slutet som exempelvis Vectorman 2 har. Någon som har spel med dem, är de likadana som till Sonic & Knuckles?
 #23652  by HVQ
 
Någon som spelat The Great Circus Mystery Starring Mickey and Minnie?

Capcom, Disney och Co-op! Låter ju onekligen som ett trevligt spel. Spelade föregångaren Mystical Quest en hel del på 90 talet och har för mig det var skoj :)
 #23740  by Martin
 
Intressant tråd! HVQ skulle du kunna klistra in alla tips i första inlägget?
Önskar att jag hade det här jag var i NY, visste inte riktigt vad jag skulle kolla efter och kikade mest efter Genesis-versionerna av svenskutvecklade spel i butikshyllorna.
 #23741  by aerobert
 
Thunderforce 3 och Elemental Master, men de har ju nämnts redan.

Har de japanska versionerna, och klarade TF3 i helgen. Så jäkla bra spel. :) Tycker nog det har lite skönare flow än TF4. Och framförallt inga slowdowns, då har jag ju ändå överklockad MD men TF4 blir likväl för tungt på sina ställen.
 #23752  by HVQ
 
Har uppdaterat första inlägget. Hojta om jag missat något av de spel som nämnts i tråden. Skriver på telefonen så lätt att något inte kommer med..
 #23792  by HVQ
 
Finns flera shmups som är bra och inte finns som PAL. Tänker på Giares, Sagaia och Trouble Shooter. Tyvärr rätt dyra allihopa även om MUSHA verkar vara det överlägset mest kostsamma shmup spelet till Genesis. Antagligen billigare att se sig om efter de japanska versionerna.
 #23811  by aerobert
 
Tror både Gleylancer och Eliminate Down tingar mer pengar än Musha.

Körde Eliminate Down nyligen. Väldigt skönt flow de första fem banorna men sen blir det lite trist. Och som de flesta schmups så blir det oförlåtligt svårt när man dör och tappar lite powerups (man levlar upp i ED).
 #23816  by HVQ
 
Ja det var till MUSHA till Genesis jag tänkte på och visst finns det en handfull japanska shmups som är ruggigt dyra. Det skulle kunna göras en motsvarande lista över japanska spel som inte är släppta i PAL som är värda att skaffa, skulle dock bli en betydligt längre lista och svårigheten med språket dessutom.

Funderar på att ha det som samlarmål under 2015 att komplettera min samling med de Genesis spelen som verkar intressanta. Tänkte utgå från listan ovan men antagligen inte alla. Har faktiskt redan blivit lite inköp ;)