Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Top 10 mega drive spel och varför

  • Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD
 #26883  by Vintervargen
 
Vilket är eran top 10 spel till megan och varför, här är mina:
1. Micro machines 2 = spela musten av detta spel som ung, har klarat av alla utmaningar och hade jättekul med grannbarnen
2. World of illusion = bästa disney spelet till Segan, och många nostalgiska minnen, helt underbar
3. Golden axe = Första hack and slash spelet jag och min bror spelade, jag älskar drakar och det var alltid kul att spö skiten av brossan och rida draken samtidigt
4. X-men 2 = älskar X-men och detta spel är det bästa spelet som släppts, punkt. Mitt ex är extra speciellt för mig, eftersom en snäll sega samlare gav den till mig gratis.
5. Contra, inte Probotector = Som barn köpte vi en piratkopia av den japanska varaniten av Contra, som är den lättaste varianten som släppts. Jag och min bror har haft mycket kul genom åren, tyvärr tappade jag bort mitt spel då jag pluggade i stockholm, och äger nu ett äkta exemplar från Japan.
6. McDonalds treasure land adventure = Köpte mitt ex på loppis som barn, många fina minnen av spelet
7. Phantasy star 4 = bästa RPG-spelet till megan, mitt bästa fynd på loppis också, kostade mig 70kr :-)
8. Soleil = en annan RPG jag älskar, detta spel var det första spel jag köpte på tradera och internet och markerar när jag seriöst började samla på allvar för snart 10 år sedan
9. Knuckles chaotix/32X = okej, detta är lite av ett undantag, men detta spel betyder mycket för mig. Som barn var jag förälskad i Knuckles (fråga inte), på gymnasiet när jag fick reda på att att detta spel existerade och att det fanns något som hette 32X, gjorde att både enhet och spel hamnade väldigt högt på önskelistan. Samma dag som jag köpte mitt ex av phantasy star 4, hittade jag en även en säljare som sålde en 32X enhet och ett löst ex av Chaotix för 100kr = direkt lycka. Så även om jag köpte ett komplett ex av Knuckles chaotix för ett tag sedan, har jag inga planer på att sälja min dublett. Spelet i sig är inte jättebra, men jag håller ändå väldigt mycket av det.
10. Sonic 2 = Det första spelet vi ägde, tillsammans med Alex Kidd. Är mest på listan pga nostalgi, men egentligen tycker jag spelet är både bra men även läskigt, min avsmak för vattnetbanor har jag sonic 2 att tacka för, speciellt melodin som spelas precis innan Sonic drunknar :(
 #26886  by NGF
 
Bra lista!
Jag har inte spelat alla mina spel tillräckligt mycket men här kommer tio favoriter genom åren utan inbördes ordning:

1. Aladdin: Mitt första MDspel som jag fick med maskinen, snygg grafik, roliga banor, otrolig musik. Vad mer behöver man säga. Jag och en kompis klarade det när det begav sig och vi brukar köra igenom det med några års mellanrum.
2. Flashback: Mitt andra MDspel som jag köpte. Blev väldigt imponerad av spelet på en kompis Amigadator och var bara tvungen att ha det. Ett spel som jag har klarat flera gånger och det är fortfarande en njutning att spela. Bra story och bra spelmekanik.
3. Rocket Knight Adventure. Helhärligt plattformsspel med bra musik och grafik. Gillar de flesta bosstriderna och variationen på banorna.
4. World of Illusion. Lånade detta spel av en granne på 90talet och jag och en kompis spelade igenom det efter några försök. Lite för lätt nu men väldigt fin presentation och med låtar som fastnar i skallen :)
5. Dune II: Ett härligt strategispel som håller än. Snyggare grafik än på pcversionen men inte riktigt lika mycket musik. Synd att det inte kom en uppföljare till MD/32X.
6. Strider: Ett av mina absoluta favoriter genom tiderna och har kört igenom det många gånger. Ett av de bäst designade spelen helt klart med intressanta miljöer, häftiga karaktärer och originella ickelinjära banor.
7. Sonic 2: Bästa Sonicspelet fortfarande i min mening. Jättekul med 2playerläget också när man får besök!
8. Turtles Hyperstone Heist: Toppenspel att köra två, inte lika kul när man är ensam men härligt spel rakt igenom.
9. Streets of Rage spelen: Kan inte välja bara ett. Gillar musiken mest i ettan men föredrar tvåans spelmekanik. Mycket bra spel båda två. Trean duger väl den med men synd att den blev förändrad jämfört med japanska.
10. Castlevania Bloodlines: Snyggt spel med tuffa effekter. Synd att PALversionen blev som den blev så jag kör den amerikanska.
 #26888  by Martin
 
Kul initiativ! Ingen speciell ordning, varierar från dag till dag.

1. Sonic 2
Roligaste Sonic-spelet, urkul att spela två spelare, hade bra bonusbanor. Allt föll på plats, lagom svårt och utmärkt musik. De senare saknade balansen.

2. Phantasy Star IV
Hela Phantasy Star-serien är magisk, men gillar fyran bäst eftersom cirkeln sluts och det var inte så jä-la ursvårt som tvåan var (fanns en anledning att det såldes med guidebok...).

3. Landstalker
Ända sedan jag såg Mean Machines skriva om den japanska versionen var jag förtrollad. Älskade stilen. Även om vissa plattformsmoment var energiska var det ett underbart spel som förtjänar hyllningar så här i efterhand. Otrolig musik också.

4. Shining Force
Gillade det turbaserade strategiupplägget. Saknar något liknande idag, det kom ju Vandal Hearts, men sedan har det inte funnits något så kul som Shining Force-serien.

5. Streets of Rage 2
Otrolig njutarmusik, mycket bättre kontroll än t.ex. Final Fight. Coola miljöer och fantastiskt kul att spela co-op. Mörsade mig igenom Mania-svårighetsgraden en gång i tiden. Gå och slå blir inte bättre än så här.

6. NBA Jam
Ingen stor fan av basket, men NBA Jam och NBA Hangtime är sanslöst roliga. Plus alla kommentarer som He's on fire! Deflection! From downtown! och Boomshakalaka!

7. Elitserien 96
Njöt stort av NHL-serien och gillar egentligen mer att spela som Montreal, men något speciellt med ett svenskt spel och dessutom var det ju optimerat för PAL.

8. Wonderboy in Monster World
Vad ska man säga, Metroidvania när den är som bäst. Tyckte det här spelet var helt underbart när det kom. Har idag en repro på översatta Wonderboy IV som jag inte riktigt kommit in i, men ska ge det en ny chans när tid finns.

9. Ecco the Dolphin
Wow, helt magiskt underbart och nytänkande när det kom. Kändes så där mystiskt och mysigt när man simmade runt med Ecco. Tror det mest var för att det inte liknade något annat.

10. World of Illusions
Disney-spelen på sent 80-tal och tidigt 90-tal njöt jag stort av. Tycker ärligt talat mest om Ducktales och Chip n Dale på NES, men på 16-bitars så tycker jag Megan med bästa Aladdin, Quakshot, Fantasia och Castle of Illusion vinner över SNES. World of Illusions var så fint med co-op, vilket gör det till min favorit. Spelade igenom det igen här om året med en vän.

Bubblare: Pier Solar, Sunset Riders, Castlevania: New Generation, Turtles: Hyperstone Hiest, Micro Machines och Mortal Kombat.
 #27947  by Zebbe
 
Jag är en sucker för sådana här listor :).
Martin wrote:Bubblare: Pier Solar
[thumbup]


Jag saxar från min topp 100 jag publicerade på Sega-16 för nåt tag sedan:

001) Phantasy Star IV
Det bästa spelet någonsin! Allt faller på plats! Som Martin säger så sluts cirkeln till de tre övriga spelen. Underbara karaktärer, coola strider, skön synthmusik och de hundratals mangabilderna i spelet förhöjer känslan i storyn totalt!

002) Alien Soldier
Det bästa enspelar-run 'n' gun-spelet! Det händer alltid grejer i det här spelet, och adrenalinet pumpar på som attans. State of the art sci-fi-graffe, ascoola effekter mm.!

003) Gunstar Heroes
Det bästa 2-spelar-run 'n' gun-spelet! Vapensystemet går att variera och experimentera med i det oändliga känns det som, fantastiskt kul att spela två, coola bossar och effekter.

004) The Super Shinobi
Jätteskön atmosfär och musik i detta tidiga MD-spel. Grafiken är i princip perfekt den också, trots att det är så gammalt.

005) Streets of Rage II
Asbra musik, bra kontroll med massor av moves och riktigt kul att spela 2! Har också klarat det på mania, både själv och med vän, men aldrig med Blaze eller Skate hitintills. Får se om det händer.

006) Shining in the Darkness
Fantasykänslan är total! Episkt berättad story, skön om än primitiv musik. Att rita grottorna på mattepapper är skitkul :).

007) Marble Madness (Tengens version)
I princip perfekt arkadport (till skillnad från EA:s kassa version) som jag spelat många timmar med min polare. Fulländad presentation. Roligt att spela en kort stund, vilket alltid är ett plus!

008) Sonic the Hedgehog 2
Mitt första spel är också det bästa Sonic-spelet. Musiken och bonusbanorna är bäst i detta spel, därför vinner det.

009) Langrisser II
Strategi-RPG med asbra musik och roliga strider! Storyn är klyschig som 17, men karaktärerna är underbara och väger upp det.

010) Thunder Force IV
Fulländad shooter med state of the art grafik och musik som passar som hand i handske. Extremt välpolerat, man får verkligen känslan av att de gjorde sitt absolut bästa med det här spelet. Sci-fi-känslan är total!