Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Vilken officiell 3-knappars är bäst?

  • Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD
 #33754  by Martin
 
Jag kanske inbillar mig, men tycker det är stor skillnad på handkontroller till Mega Drive. Finns en rad varianter, jag har själv fyra stycken, varav en är Genesis. Sett lite olika varianter med olika texter på kontrollerna, olika färger på start-knappen och utskrivet A, B och C inte bara på knappen utan även ovanför.

Undersökte lite närmare och såg att av mina kontroller så är de tillverkade i Japan, Taiwan och Kina. Tycker att den japanska är bäst, känns mest gedigen och responsiv, medan sämst är den kinesiska som är mer sladdrig och lite ojämnare (knapparna vobblar mer och är inte lika perfekt matchade).

Nedan syns tre varianter:
Image

Vänder man på dem så ser man olika modellbeteckningar och tillverkningsland:
Image
Image
Image
 #33756  by Janone
 
Håller också med om att den från Japan är den bästa. Samma sak anses även de olika Game Gearsen ha, dvs de som är tillverkade i japan håller överlag högre kvalité.

Sedan är det ju en av modellerna som har genomgående styrkors där kontaktytorna därmed sitter på undersidan av kretskortet osv. Horribel lösning. :/ Dessutom svårt att få tag på reservdelar till den.
 #33763  by Commando
 
Jag kan inte se bilderna, gör ni andra det? Håller med janon om den med genomgående styrkors är skit rent konstruktionsmässigt. Rengjorde en sådan häromdagen och blev förbannad över hur dumt den är byggd.
 #33766  by Gnaarkill
 
Kul tråd!

Jag har 5 kontroller hemma. 3 Taiwan och 2 Kina.

En utav Kina-kontrollerna är precis som du beskriver Martin, sladdrig och verkar allmänt i sämre kvalité, den har vit layout och vit startknapp utan färg på ABC. Model No. 1650.
Image

Den andra är nog min näst bästa kontroll, också Kina som sagt, go tryckkänsla på alla knappar och styrkors. Vit layout utan färg på ABC men röd startknapp. Model No. 1650-50. Tror att det kan vara en MD2-kontroll?
Image

Min bästa är en utav Taiwaneserna. Vit/Röd layout. Vit startknapp och röda ABC. Model No. 1650.
Image
 #33819  by Gnaarkill
 
Hittade en variant från Malaysia! :mrgreen:
Model no. 1650-50.

Utseendemässigt, vad jag kan se, ingen skillnad mellan denna och den från Kina som jag postade i bilderna ovan.

Just denna var i fint skick och hade nog varit i topp 3 bland de kontroller jag äger om det inte vore så att den åkte med Mega Drive II:an som jag sålde på RetroGathering [thumbup]

Känns som att det för mig, just nu, börjar utkristallisera sig till att MDII-kontroller är att föredra. Men mer efterforskning krävs! :mrgreen:
Attachments:
IMG_20180923_154229.jpg
IMG_20180923_154229.jpg (2.37 MiB) Viewed 12708 times
IMG_20180923_154139.jpg
IMG_20180923_154139.jpg (1.97 MiB) Viewed 12708 times